Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg la om livsstilen min for to år siden. Veide i utgangspunktet 85 kg fordelt på 167 cm høyde. Ved hjelp av lavkaloridiett og trening (mest utholdenhet, men har blitt litt mer styrketrening etter hvert) var jeg nede i 61 kg desember 2012. Særlig siden da har jeg drevet med mere styrketrening. Jeg trener stort sett tre ganger i uka og en typisk uke ser slik ut: Tirsdag - løper 5 km og styrke 30 min. Torsdag - spinn 50 min og styrke 40 min. Lørdag - spinn 45 min og styrke 30 min. Altså ca 1,5 time med styrke i uka. Da er det mye på rumpe og lår og noe på armer og overkropp.

Saken er at jeg har nå gått opp til 63 kg. Er ca 1 cm mer rundt livet siden desember, men har ikke gått opp rundt rumpe, lår, armer. Kanskje faktisk gått ned bittelitt der.

Så da lurer jeg på om det lille jeg gjør av styrketrening kan faktisk ha sånn utslag på vekta? Skal sies at jeg kjenner jo at jeg er blitt strammere i kroppen :-) Men fordi jeg i perioden etter jul ikke har vært så slavisk med å telle kcal, så blir jeg likevel så usikker på hva som gjør at vekta har økt.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21041-opp-i-vekt-pga-litt-styrketrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke styrketreningen i seg selv som gjør at du går opp i vekt, det er inntaket ditt av mat det :)

Ja, det er jo det jeg også tenker. At jeg har ikke vært så flink med kosthold siden jul og derfor har gått opp. Men så hører jeg snakk om at muskler veier mer enn fett og at mange går opp litt når de blir strammere i fisken. Eller mulig jeg misforstår hva du prøver å si?

Ja, det er jo det jeg også tenker. At jeg har ikke vært så flink med kosthold siden jul og derfor har gått opp. Men så hører jeg snakk om at muskler veier mer enn fett og at mange går opp litt når de blir strammere i fisken. Eller mulig jeg misforstår hva du prøver å si?

At man har gått opp i vekt er ikke synonymt med at det er fett. Nei, muskler veier ikke mer enn fett, 1 kg er fortsatt 1 kg uansett om det er fjær eller bly, men muskler tar mindre plass enn fett.

Hvis du er helt ny innenfor ordentlig styrketrening ville jeg anbefalt deg å lese denne: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Står mye bra der :)

Vekta er bare en sum av alt du veier, bein, fett, organer, vann, tarminnholdet; så ikke heng deg så opp i vekta. Bruk heller målebåndet som du har gjort, og ta bilder underveis.

Hadde du ikke trent noen ting og gått opp i vekt, ja, da er sannsynligheten for at det aller meste er fett. Men når man kombinerer styrke med å gå opp i vekt, du ser at du blir sterkere og løfter mer på treningene dine, er det sannsynligvis myye mer muskler, litt avhengig av hvor mye du har gått opp hver mnd.

Du har gått opp 2kg i kroppsvekt og kun 1 cm rundt livet. Da er det sannsynligvis mest muskler, så da kan den lille styrketreningen være en av grunnene. Dvs. at overskudd er blitt lagret som en del muskler.

Men 2kg er jo nesten ingenting, hvis du er så opphengt i det at du poster på nettet så bør du heller vurdere om vekten er så viktig. Du sier selv at du har blitt strammere. Vær fornøyd med det.

Annonse

Takk for svar.

"hvis du er så opphengt i det at du poster på nettet", hm... var jo bare et spørsmål da. Er ikke det en av formålene med et forum.

Bra poeng. Men du får også svar du ikke har tenkt på selv på er slikt forum.

Hvis det hadde vært jeg som bare hadde gått opp to kg så hadde jeg kanskje postet et spørsmål om hvorfor jeg har gainet så lite. Jeg bare presenterte et annet syn på saken.

Har du fått svar på det du lurte på? Jeg prøvde ikke å være slem, bare å kritisere vektfokuset.

Joda, jeg har fått svar. Og ja jeg har begynt å skjønne at vektfokus ikke er så populært blant de som driver seriøst med styrke.

Men mitt utgangspunkt er og har vært i mange år nettopp det, så sliter veldig med å løsrive meg fra dette. Er så mye enklere å bare stille seg på vekta kontra å ta frem målbåndet og måle både her og der, for ikke å se bort ifra hvor lett det er å lure seg selv ved å direkte eller indirekte stramme båndet litt mere enn forrige gang....hehe..

Men joda, jeg har tatt poenget og er jo forsåvidt enig. Så var det bare å få med hode på det.

Det kan hende det hjelper å sette seg noen andre mål. F.eks knebøy med kroppsvekt, en hangup, halvmaraton osv. Hvis du trener for ytelse, så vil utsende følge etter.(min mening)

Jeg tror at vektfokus kan føre til at fremgang blir tolket som det motsatte. Men så har aldri jeg virkelig måtte gå ned i vekt. En mellomting mellom min og din holdning til vekt er kanskje bedre enn våre individuelle holdninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...