Gå til innhold

Usikker på valg av program-


Peltor

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sett over noen programmer, og ble veldig usikker på hva jeg skal velge.

Syntes noen virket litt komplisert om jeg kan si det ?

Jeg har trent Starting Strength en god periode, og kanskje jeg bør forsette det slik?

Liker jo enkelheten med det, men nå føler jeg at jeg er klar for noe nytt for å sparke i gang motivasjonen! Slik har jeg trent :

DAG A:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Benkpress
  • 1×5 Markløft

DAG B:

  • 3×5 Knebøy
  • 3×5 Skulderpress
  • 3×5 Pendlayroing

Programmet trenes 3 dager per uke, og dag A og B alterneres slik:

  • Uke 1: ABA
  • Uke 2: BAB
  • Uke 3: ABA, osv

Har ikke noen som helst planer om å delta på stevner eller lignende.

Trives godt her hvor jeg trener, har bare fått sansen for disse baseøvelsene.

Perser 1RM

Bøy 155kg.

Mark 205kg.

Benkpress 120kg.

Så målet mitt er 500kg sammenlagt. (Er 480 nå)

Noen gode råd og tips fra dere erfarne styrkeløftere?

Stronglifts 5x5 er jo så og si det samme som Starting Strength men flere sett. Kjøre på med dette?

Har lest litt erfaringer om sheiko. Noen snakker om at de sliter med å fullføre øktene uten pauser?

Dietmar ? Madcow?

Ble veldig nysjerrig på 5/3/1 også.

Eller er jeg helt ute og kjører nå? Er jo forsatt en liten rookie!

Regner jo med at hvis jeg følger ett av programmene kommer jeg til å få framgang uansett, men er kjekt og høre andres synspunkter også.

Er forresten 24år, og 185cm @90kg.

Vil bli sterk i bøy,benk,mark og press! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gode erfaringer med Madcow og Texas Method.

Sheiko og dietmar har saktere progresjon, de 5x5 programmene som TM og madcow øker du fortsatt ukentlig. Så ville anbefale deg å melke ut gainzza dine med de før du setter i gang med mer avanserte styrkeprogramm med sakte månedlig progresjon (sheiko,diemar?)

Bill Starr 5x5 - Madcow Intermediate or Linear Version

The Texas Method - Starting Strength Wiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Skal sjekke linkene :)

Ja jeg tror jeg har en del og "melke" ut forsatt, mtp ukentlig økning.

Det hele startet med at jeg kom over en artikkel med Stronglifts 5x5, med så og si samme øvelser som jeg trener på SS.

Men på SS er det jo 3x5.

Og hva er da mest effektivt for styrken?

Så begynte jeg og se på andre programmer osv.

Noen sier også at for styrken sin del, er det lurt og kjøre lavere rep-områder, 1-3 reps.

Og jo mer jeg leste, jo mer usikker ble jeg.

Vil også bemerke at det jeg skriver over er hva jeg tror, jeg er en nybegynner som vil lære mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Texas Method™. Det programmet åpner for å benytte det repantallet du vil på fredager.

I de periodene med stabil tilværelse(ikke ferie, sykdom, osv.), har jeg klart å øke 2,5 kg i bøy, 2,5 - 5 kg i mark, 1,5 kg i benk og 1 kg i militærpress per uke. Det fungerer veldig bra, men mandagen (volumdagen) er ganske tung å komme seg gjennom.

De andre programmene som er nevnt vet jeg ikke så mye om, men TM er en bra videreføring av starting strength. Du kan sjekke loggboken min for et mulig oppsett av TM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...