Gå til innhold

Vann og trening/prestasjoner


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hans A. Dahl (Grunnbok i aktivitetsfysiologi) viser til beregninger som tilsier at et væsketap på 2% av kroppsvekten kan nedsette den maksimale prestasjonsevnen med omtrent 10%. Så tilstrekkelig med vann er helt nødvendig for å prestere bra.

Men det at du sjelden har lyst på vann kan jo tyde på at væskebalansen er helt i orden. Om du ikke merker store forskjeller i prestasjon ved forskjellig inntak er det nok ikke mye å hente på å tvinge i seg vann. Et gammelt triks i ludo er jo å sjekke fargen på urinen. Lys, vannfarget urin tyder på en fin væskebalanse hos en frisk person. Er urinen mørk kan det være greit å fylle på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye rart å finne om vann og tenker det ikke er lett å orientere seg skikkelig i henhold til hva som funker best for en selv. Det må vel eksperimenter til. Jeg drikker forøvrig mye vann og blir også tørst. Går noen liter om dagen men har ikke tellingen. Kommer veldig an på hva slags temperatur en opererer i også. Er en ute og jobber på sommeren er det ikke noe problem å drikke 9 liter vann i løpet av dagen. Drikker forøvrig en del når det er skikkelig kaldt også men ikke like mye som når det er varmt. Kroppen har gode signaler for min del og er det nok har jeg ikke lyst på vann i det hele tatt.

Miget forteller jo historien greit for min del. Når det er klart kjenner en seg bedre i kroppen enn når det er skikkelig mørkt nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...