stephaan Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Hei, jeg trener 5 ganger i uken 3 styrketreninger (helkropps) og 2 gerilja intervaller. Har en vekt på 66kg og er 189cm høy, øker ikke lengre i styrke eller vekten og spiser allerede 2400kcal i løpet av en dag men går ikke opp Har derfor vurdert å få meg en gainer siden jeg sliter å få i meg nok karbohydrater, men ville det værr like lurt å heller bare blandet 1-2 scoops proteinpulver og 100g havregrøt 2 ganger daglig eller burde jeg kjøpe en gainer? Har hørt det er bedre å få i seg sunne og karbs fra vanlig mat enn en gainer. Hva tror dere? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aurelius Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Den enkleste måten å gå opp på for deg ville jo vært å spise mer av det du spiser når du først spiser. En annen mulighet; Med mindre du har laktointoleranse, legg til to liter helmelk om dagen, og se om det hjelper. Hvis ikke, øk til fire liter dagen i en uke og se om DET hjelper:p Det er vel mer og flere forskjellige vitaminer/mineraler etc i vanlig mat enn i gainer(jeg tror det, men jeg vet ikke sikkert). Eta meir! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Problemet ligger i at du spiser 2400kcal. Det gjør jeg også. Jeg er 170cm Som Aurelius sier er det mange lettvinte måter å øke kaloriintaket på, og helmelk er en av dem. Havregryn og proteinpulver funker fint det, men er kanskje ikke nødvendig dersom du allerede får i deg nok proteiner om dagen. Hva med å skrive opp en typisk dag og alt du spiser, så kan vi eventuelt hjelpe deg med hvor du kan legge til litt ekstra? JonMK 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JonMK Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Du spiser rett og slett alt for lite, stephaan. 2400 kcal/døgn er mindre enn ei venninne av meg på 50-55 kilo spiser, no offence... Sjekk ut din TDEE her: Total Daily Energy Expenditure Calculator | Do You Even Du må rett og slett fokusere på å spise mer - et tilskudd i form av en gainer hjelper langt på vei, men bruk den kun de dagene du vet du ikke klarer å nå ditt kalorimål: som forøvrig burde ligge på 3500-3800kcal om vektøkning er målet. Jeg på 200cm og 83 kilo må ligge på ca. 4000kcal kun for å vedlikeholde - det sier litt om at du må spise MER. Og: Er geriljakardioen virkelig nødvendig, altså driver du noen idrett der kondisjon er viktig? Om ikke - dropp kardio en måned eller to, ha fokus på styrketrening og det å "bruke så lite energi som mulig". Vektoppgang handler kun om hvor mye energi du får i deg, kontra det du bruker - overskudd er stikkordet. Dropp den kalorifattige maten, spis mer pasta og nøtter, ta tran, bruk olje til mat og matlaging, bruk smør istedenfor margarin, drikk H-melk eller sjokolademelk(typ 650kcal per/liter). Jeg var like lett som deg tidligere, og trodde jeg spiste nok - men det var ikke faktum. Jeg spiste ikke nok, og jeg spiser sannsynligvis enda ikke nok, da jeg må fylle opp behovet med en gainer rett før leggetid noen dager, for å ikke miste alle kiloene jeg har kjempet for å få på meg. Vær klar over at du kommer til å kjempe en jævlig hard kamp for å legge på deg, men det er verdt all innsats når du begynner å se vekta vise høyere og høyere tall, og du kan legge på flere og flere skiver på vektstengene! Masse, masse lykke til med økningen!! Anbefaler deg også å lese disse artiklene: Sett ned prisen på smågodt! - Fitnessbloggen IIFYM (If It Fits Your Macros) – The Flexible Diet (Part I) | Do You Even IIFYM (If It Fits Your Macros) – The Flexible Diet (Part II) | Do You Even Kristin Charm, Lisejenta, dragedama og 4 andre 7 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stephaan Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Problemet ligger i at du spiser 2400kcal. Det gjør jeg også. Jeg er 170cm Som Aurelius sier er det mange lettvinte måter å øke kaloriintaket på, og helmelk er en av dem. Havregryn og proteinpulver funker fint det, men er kanskje ikke nødvendig dersom du allerede får i deg nok proteiner om dagen. Hva med å skrive opp en typisk dag og alt du spiser, så kan vi eventuelt hjelpe deg med hvor du kan legge til litt ekstra? Du spiser rett og slett alt for lite, stephaan. 2400 kcal/døgn er mindre enn ei venninne av meg på 50-55 kilo spiser, no offence... Sjekk ut din TDEE her: Total Daily Energy Expenditure Calculator | Do You Even Du må rett og slett fokusere på å spise mer - et tilskudd i form av en gainer hjelper langt på vei, men bruk den kun de dagene du vet du ikke klarer å nå ditt kalorimål: som forøvrig burde ligge på 3500-3800kcal om vektøkning er målet. Jeg på 200cm og 83 kilo må ligge på ca. 4000kcal kun for å vedlikeholde - det sier litt om at du må spise MER. Og: Er geriljakardioen virkelig nødvendig, altså driver du noen idrett der kondisjon er viktig? Om ikke - dropp kardio en måned eller to, ha fokus på styrketrening og det å "bruke så lite energi som mulig". Vektoppgang handler kun om hvor mye energi du får i deg, kontra det du bruker - overskudd er stikkordet. Dropp den kalorifattige maten, spis mer pasta og nøtter, ta tran, bruk olje til mat og matlaging, bruk smør istedenfor margarin, drikk H-melk eller sjokolademelk(typ 650kcal per/liter). Jeg var like lett som deg tidligere, og trodde jeg spiste nok - men det var ikke faktum. Jeg spiste ikke nok, og jeg spiser sannsynligvis enda ikke nok, da jeg må fylle opp behovet med en gainer rett før leggetid noen dager, for å ikke miste alle kiloene jeg har kjempet for å få på meg. Vær klar over at du kommer til å kjempe en jævlig hard kamp for å legge på deg, men det er verdt all innsats når du begynner å se vekta vise høyere og høyere tall, og du kan legge på flere og flere skiver på vektstengene! Masse, masse lykke til med økningen!! Anbefaler deg også å lese disse artiklene: Sett ned prisen på smågodt! - Fitnessbloggen IIFYM (If It Fits Your Macros) – The Flexible Diet (Part I) | Do You Even IIFYM (If It Fits Your Macros) – The Flexible Diet (Part II) | Do You Even Tuuuusen takk for gode svar alle sammen! Grunnen til jeg har 2 gerilja økter er fordi jeg skal være med på Holmenkollstafetten som er om 2 uker, etter den skal jeg maks ha 1 økt i uken for å øke i muskelmasse Er så altfor redd for å spise for.mye, er redd jeg legger på meg for mye fett istedenfor muskelmasse siden det nå nærmer seg sommer Dette er en typisk dag over hva jeg spiser: FrokostOmega 3Multi (vitaminer og mineraler)) Blander 100g havregryn med 2-3dl vann og dermed i mikro 0,5L vann med 5g kreatin 3dl skummet melk med 2 scoops med proteinpulver 1 gulrot Skolemat 6 fullkorn knekkebrød med 100g kalkun skinke og agurk 1 eple Trener etter skolen og får i meg dette: Middag 40g rosiner 1 banan 400-500g kylling/fisk/kalkun/sjelden gang biff 400-500g grønnsaker eller salat blanding Måltid 4 6 fullkornknekkebrød med 200g original cottage cheese eller samme som på skolen En pære En gulrot Kveldsmat 300g original cottage cheese med 1 scoop proteinpulver En liten neve mandler Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JonMK Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Mine tips til enkle forandringer: Bytt ut skummet melk med H-melk i frokosten.Bytt ut knekkebrød med vanlig brød, smell på majones på kalkunskinka i lunsjen.Bytt ut halve salatmengden med pasta eller ris i middagen.Få i deg mer fett, ikke ha så høyt fokus på å spise magert - det er mye lettere å få i seg kalorier fra energikilder som inneholder en god del mer fett. Ser ut som du ligger på under 50g fett per dag, du har mye å gå på her. KGrn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dragedama Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Jeg ville lagt til nøtter, avocado, fet fisk og sånt som gir sunt fett. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stephaan Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Vill samtidig som jeg skal spiser mer spise sunt å majones og H melk er vell ikke akkurat det sunneste? Grunnen til jeg spiser knekkerbrød er fordi jeg har lest på mange sider at brød er usunt og at man burde heller ta knekkebrød. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Ok, først for å legge på deg maksimalt av muskler trenger du å ha nok makroer altså, ha det du trenger å få i deg av fett, protein, karbohydrater og fiber. Og for å få fiber og mineraler å vitaminer osv som hjelper til å legge på muskelmassen trenger du å spise såkalte "clean foods" (sunn mat). Men det betyr ikke at du skal ha sikkelig nazi kostholds regime, kostholdet ditt kan fint bestå av 10-20 % "usunn" mat hverdag uten at det påvirker muskelvekst eller fysikk. Layne Norton med doktorgrad i kosthold snakker mer om dette her : Så du bør ha en slags balanse mellom å spise sunt og usunt. Så ja, du trenger å spise sunt for å få optimale muskel resultater, men kan fint legge inn noe usunt uten at det blir problemer. Og til å legge på deg gains, så kommer det ann på hva som er målet ditt. Hvis du vil leangaine, altså gaine muskler uten å legge på deg fett, så er det å spise 200-250 kalorier kalorier overskudd fra vedlikehold ofte nok, men hvis du vil gaine muskler med fett altså å bulke, bør du ligge på 500 kalorier overskudd fra vedlikehold. Men altså jeg vil tro 2800 kalorier er nok for leangaining og 3000-3100 kalorier er nok for bulking Men finn ditt kalori nivå først her : Calorie Calculator - Daily Caloric Needs og Calorie Calculator - Daily Caloric Needs Og bare pluss på 200-250 om du vil leangaine eller 500 om du vil bulke. Og for maksimalt muskelvekst som nybegynner bør du ha et program hvor du trener alle muskelgruppene 3 ganger i uka der er 5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen å anbefale eller kan du trene en to splitt hvor du trener alle muskelgruppene to ganger i uka der er X-Size for maksimal muskelvekst - Fitnessbloggen å anbefale dragedama 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stephaan Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Ok, først for å legge på deg maksimalt av muskler trenger du å ha nok makroer altså, ha det du trenger å få i deg av fett, protein, karbohydrater og fiber. Og for å få fiber og mineraler å vitaminer osv som hjelper til å legge på muskelmassen trenger du å spise såkalte "clean foods" (sunn mat). Men det betyr ikke at du skal ha sikkelig nazi kostholds regime, kostholdet ditt kan fint bestå av 10-20 % "usunn" mat hverdag uten at det påvirker muskelvekst eller fysikk. Layne Norton med doktorgrad i kosthold snakker mer om dette her : Så du bør ha en slags balanse mellom å spise sunt og usunt. Så ja, du trenger å spise sunt for å få optimale muskel resultater, men kan fint legge inn noe usunt uten at det blir problemer. Og til å legge på deg gains, så kommer det ann på hva som er målet ditt. Hvis du vil leangaine, altså gaine muskler uten å legge på deg fett, så er det å spise 200-250 kalorier kalorier overskudd fra vedlikehold ofte nok, men hvis du vil gaine muskler med fett altså å bulke, bør du ligge på 500 kalorier overskudd fra vedlikehold. Men altså jeg vil tro 2800 kalorier er nok for leangaining og 3000-3100 kalorier er nok for bulking Men finn ditt kalori nivå først her : Calorie Calculator - Daily Caloric Needs og Calorie Calculator - Daily Caloric Needs Og bare pluss på 200-250 om du vil leangaine eller 500 om du vil bulke. Og for maksimalt muskelvekst som nybegynner bør du ha et program hvor du trener alle muskelgruppene 3 ganger i uka der er 5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen å anbefale eller kan du trene en to splitt hvor du trener alle muskelgruppene to ganger i uka der er X-Size for maksimal muskelvekst - Fitnessbloggen å anbefale Målet mitt nå er egentlig å gå opp i muskelmasse og gå ned/holde fettprosenten lik, ifølge kalkulatoren du linket så trenger jeg 2600kcal for vedlikehold, dvs jeg urde ligge på rundt 2800kcal daglig da? Får bulke etter sommeren. Har du noen anbefalinger på hva jeg burde spise av usunn mat da? Tenkte å blande H melk med havregrøten og proteinshakene jeg tar Skal se videoen når jeg har kommet hjem, takk for bra svar Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
JonMK Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Ta deg en tur på McDonals og spis 4 cheeseburgere à 300kcal + en stor milkshake (= 1600-1800kcal), en kveld i uka. KGrn 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
selters Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Du som er så tynn må bare spise hva som helst. Hva er det beste du vet om, uavhengig av om du tror det er "sunt" eller ikke? Spis så mye du orker av det! Så ofte du kan. Dette må naturligvis komme i tillegg til den vanlige, balanserte, allsidige kosten din. Når du spiser så lite som du gjør, så bruker du proteinene du spiser, som drivstoff for daglig aktivitet. Det er ingenting igjen å bygge med. Hvis du spiser mer av hva som helst, så vil du kunne bruke dette som drivstoff til daglig aktivitet. Da kan proteinene brukes til å bygge. JonMK og stephaan 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Målet mitt nå er egentlig å gå opp i muskelmasse og gå ned/holde fettprosenten lik, ifølge kalkulatoren du linket så trenger jeg 2600kcal for vedlikehold, dvs jeg urde ligge på rundt 2800kcal daglig da? Får bulke etter sommeren. Har du noen anbefalinger på hva jeg burde spise av usunn mat da? Tenkte å blande H melk med havregrøten og proteinshakene jeg tar Skal se videoen når jeg har kommet hjem, takk for bra svar Spis hva du vil av usunn mat, men bare husk å ikke overdriv og spis f.eks 10 burgere hverdag eller shit load av is hverdag. Fokuser på moderasjon og ikke overdriv så vil det gå greit. Ja, rundt 2800 cals er greit. Høres veldig bra ut, lykke til med dine fremtidige muskel-gains. stephaan 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Du som er så tynn må bare spise hva som helst. Hva er det beste du vet om, uavhengig av om du tror det er "sunt" eller ikke? Spis så mye du orker av det! Så ofte du kan. Dette må naturligvis komme i tillegg til den vanlige, balanserte, allsidige kosten din. Når du spiser så lite som du gjør, så bruker du proteinene du spiser, som drivstoff for daglig aktivitet. Det er ingenting igjen å bygge med. Hvis du spiser mer av hva som helst, så vil du kunne bruke dette som drivstoff til daglig aktivitet. Da kan proteinene brukes til å bygge.500 kalori overskudd vil være nok for å legge på seg vekt om han spiser sunt/usunt uansett. Han trenger ikke å kaste i seg masse mat for at det skal fungere. I meste parten av sakene så er det greit med 500 kalori overskudd. Trengs egentlig ikke noe mer. Er ikke noe vits å overdrive med å spise for mye mat og bli kvalm. Personlig anbefaler jeg bulk, men iforhold til hans mål som er å legge på seg muskler og holde fettprosent? Er kanskje leangaining bedre, men jeg er enig at om han er villig så er bulk kanskje bedre. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stephaan Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Dere har vært til stooor hjelp, tusen takk skal dere ha! Kommer til å være mindre nøye med å være så oppmerkslm på hva som er sunt og usunt, har jo til og med sluttet helt med ost siden jeg trodde det ikke var noe man burde spise Kommer tik å ta meg 1 måltid i helgen der jeg koser meg med en pizza, kebab eller lignende uten å ha dårlig samvittighet! Skal også kjøbe inn H melk og hva tror dereom brød, burde jeg spise det istedenfor knekkebrød? Evnt hvor mange hvert måltid? Ble mye mas nå, må bare beklage! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 27. april 2013 Del Skrevet 27. april 2013 Dere har vært til stooor hjelp, tusen takk skal dere ha! Kommer til å være mindre nøye med å være så oppmerkslm på hva som er sunt og usunt, har jo til og med sluttet helt med ost siden jeg trodde det ikke var noe man burde spise Kommer tik å ta meg 1 måltid i helgen der jeg koser meg med en pizza, kebab eller lignende uten å ha dårlig samvittighet! Skal også kjøbe inn H melk og hva tror dereom brød, burde jeg spise det istedenfor knekkebrød? Evnt hvor mange hvert måltid? Ble mye mas nå, må bare beklage! Flott høres ut som en bra plan! Husk få i deg nok proteiner (veldig veldig viktig om du har lyst å bygge muskler), det er fortrekket at du får det fra mat (egg, kjøtt osv) Men proteinshake funker også like bra om du vil ha det isteden. Rundt 2 gram * kroppsvekt er nok. Høres ut som en bra ide det med brød! Hvor mange måltider er jeg usikker på desverre. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
stephaan Skrevet 27. april 2013 Forfatter Del Skrevet 27. april 2013 Flott høres ut som en bra plan! Husk få i deg nok proteiner (veldig veldig viktig om du har lyst å bygge muskler), det er fortrekket at du får det fra mat (egg, kjøtt osv) Men proteinshake funker også like bra om du vil ha det isteden. Rundt 2 gram * kroppsvekt er nok. Høres ut som en bra ide det med brød! Hvor mange måltider er jeg usikker på desverre. Sliter ikke med å få i meg nok proteiner Er usikker hvor mange skiver jeg burde ta med på skolen istedenfor 6knekkebrød Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Og for å få fiber og mineraler å vitaminer osv som hjelper til å legge på muskelmassen trenger du å spise såkalte "clean foods" (sunn mat). Fiber er ikke viktig for økt muskelvekst Personlig anbefaler jeg bulk, men iforhold til hans mål som er å legge på seg muskler og holde fettprosent? Er kanskje leangaining bedre, men jeg er enig at om han er villig så er bulk kanskje bedre. Hvorfor anbefaler du bulk? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750896 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GuJunPyo Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Fiber er ikke viktig for økt muskelvekst Hvorfor anbefaler du bulk? Er vell noe som er greit nok for en nybegynner for å gå opp i vekt og pakke med seg muskelmasse. Mens fins jo andre metoder som f.eks Leangaining. Bulk er ikke nødvendig, men det er ihverfall det jeg ser blir anbefalt på de fleste steder på nettet. Stokkeland fant det ut i et annet emne at Fiber er bra for helsa, men ikke viktig for muskelvekst. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. april 2013 Del Skrevet 28. april 2013 Er vell noe som er greit nok for en nybegynner for å gå opp i vekt og pakke med seg muskelmasse. Mens fins jo andre metoder som f.eks Leangaining. Bulk er ikke nødvendig, men det er ihverfall det jeg ser blir anbefalt på de fleste steder på nettet. Stokkeland fant det ut i et annet emne at Fiber er bra for helsa, men ikke viktig for muskelvekst. Det er riktig det du skriver, så jeg mener absolutt ikke at du har feil. Men personlig er jeg veldig for en moderat økning i kcal, altså leangains noe du også anbefaler. Grunnen et rett og slett fordi jeg ikke ser poenget i å gaine fett når man kan la være. Pluss at en moderat økning ofte gir en bedre langvarig metabolsk kapasitet Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/20467-gainer-vs-proteinpulver-og-havregr%C3%B8t/#findComment-750929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.