Gå til innhold

Undervektig - kosthold nå som jeg har begynt med styrketrening

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hele livet vært undervektig. Var før jeg startet treningen for ca 6 uker siden 45 kilo fordelt på 158 cm. Nå vil jeg forsøke å trene meg opp i vekt, samtidig som jeg får en finere og strammere kropp.

I en stresset hverdag har jeg nesten alltid vært dårlig på frokost, men ellers spist godt. Og ja, jeg kan spise tonnevis med potetgull og sjokolade uten å gå opp et gram.

Har i voksen alder hatt et sunt kosthold med lite hel og halvfabrikat.

Nå trenger jeg tips til hva jeg bør få i meg nå som jeg også har begynt å trene! Google er ikke min venn med å finne svar eller tips til mitt "problem". Alt omhandler å gå ned i vekt.

Da jeg startet å trene ble jeg veldig fort svimmel, men det har forsvunnet etter at jeg har presset meg selv til å spise mer.

En vanlig treningsdag kan se slik ut i matveien:

Frokost: 1 banan + 1 glass melk.

Sen frokost: 2 skiver grovbrød + 1 go'morgen yoghurt

Lunsj: Middagsrester eller to skiver grovbrød

Middag: 2 koteletter, 1 potet, gulrøtter og broccoli + jerntilskudd i form av floradix

Rett etter middag: 1x 300 ml måltidsersatter fullverdig (Fra apoteket) Tas kun de dagene jeg trener, da det er så dyrt.

TRENING (12 min rask gange: oppvarming - 1 time styrke)

Rett etter trening: 300 ml utblandet proteinpulver

Kveldsmat: 2 skiver grovbrød med speilegg, stor skål med frukt, stort glass melk, tran

og kan enkelte kvelder spise enda et måltid om jeg spiser kveldsmat med barna først.

Har tidligere drukket veldig mye vann mellom måltidene, men prøver nå å bytte ut noen glass med juice eller melk. Drikker også en del kaffe. 3-4 kopper pr. dag.

Jeg har til nå lagt på meg 1,3 kilo. Vekten i voksen alder har vært stabilt på mellom 45 - 47 kg. Alt etter hvor mye jeg jobber. (Veldig aktiv på jobb) Er nå 46,3. Mener selv jeg bør ligge på 50.

Bør jeg fortsette slik, eller bør jeg forandre noe? Noe jeg bør få i meg mer enn annet?

Blir veldig glad for innspill :-)))

Fortsetter under...

Så lenge du får i deg nok kcal ser jeg ikke noe grunn til å forandre stort. Et tips er å drikke Hmelk om du ikke gjør det fra før av:) Ville også kansje byttet ut go'morgen yoghurten med masse gode nøtter:) Men det er bare hva jeg ville gjort. Ellers tror jeg noen andre skal få ta over siden jeg ikke har all verdens kunnskaper om dette:)

kaloritett pålegg framform magre påleggsvalg som skinke o.l. Prøv f.eks; peanøttsmør (finnes sunne typer uten sukker), avocado, fete oster, ekstra lag med smør,

spise nøtter sammen med måltidene. En håndfull nøtter et par ganger om dagen gir deg god næring og mye energi uten å mette enormt

Oljer; bruke ekstra olje ved matlaging.

Shakes; bland ut proteinpulver o.l med melk (Helmelk?) istedenfor vann. Hva med å bruke gainer istedenfor proteinshake?

Drikker med kalorier = melk, sjokomelk, biola, hjemmepresset appelsinjuice

yoghurter - tilsett musli, 1-2 ss olje kan røres inn,

når du spiser fisk; velg laks/ørret og andre fetere typer framformtorsk/sei

Takk for svar og mange gode tips!

Jeg blander proteinpulveret (prozym) med melk, men bruker ekstra lett. Kan gå over til lett og kanskje H etterhvert. Føles som å drikke fløte.. Så må venne meg opp på lett først, tenker jeg ;-)

Nøtter har jeg begynt med, men kan sikkert pøse på med mer. Bruker å blande mandler, valnøtter og banan i yoghurt. Avocado skal jeg også prøve å bli flinkere på. Selv om det ikke er så godt.

Gjest Jester

En av hovedproblemene er at du i det heletatt tenker over mengder, hva osv. Det du trenger er a) slutte å spise lettprodukter som er totalt mot sin hensikt, og B) rett og slett spise mer. I din situasjon kan du helt fint inkludere pizza og slike ting, det vil utelukkende være positivt for deg.

Grunnen til at du sliter er fordi du spiser som en slanker. Du har fått mange tips, og ved økt trening trenger du økt inntak.

Du trenger heller ikke sette deg noen målvekt, det er utopi og tro at noe menneske lever livet på 50 blank, du vil være alt fra 47-55 kg avhengig av om du har mensen, type, stressa, eksamen, sykdom blabla. Du skjønner.

Men det vil utelukkende være en økning i livskvalitet for deg ved å veie mer, både hormonelt, energimessig og sosialt.

Trenger ikke gjennta alle matvaregruppene over, men GLEM lettprodukter, du trenger kjøtt, poteter, ris, pasta, pizza, rømme, helmelk, feit fisk, kylling MED Skinn, brød, helmelk, fløte i sausen, smør på fisken etc. Og ja, du har ikke noe å frykte for sukker heller, ta deg litt dessert her og der, lag deg vaffler (ikke slike iherb sponplater) og iskrem.

Annonse

En av hovedproblemene er at du i det heletatt tenker over mengder, hva osv. Det du trenger er a) slutte å spise lettprodukter som er totalt mot sin hensikt, og B) rett og slett spise mer. I din situasjon kan du helt fint inkludere pizza og slike ting, det vil utelukkende være positivt for deg.

Grunnen til at du sliter er fordi du spiser som en slanker. Du har fått mange tips, og ved økt trening trenger du økt inntak.

Du trenger heller ikke sette deg noen målvekt, det er utopi og tro at noe menneske lever livet på 50 blank, du vil være alt fra 47-55 kg avhengig av om du har mensen, type, stressa, eksamen, sykdom blabla. Du skjønner.

Men det vil utelukkende være en økning i livskvalitet for deg ved å veie mer, både hormonelt, energimessig og sosialt.

Trenger ikke gjennta alle matvaregruppene over, men GLEM lettprodukter, du trenger kjøtt, poteter, ris, pasta, pizza, rømme, helmelk, feit fisk, kylling MED Skinn, brød, helmelk, fløte i sausen, smør på fisken etc. Og ja, du har ikke noe å frykte for sukker heller, ta deg litt dessert her og der, lag deg vaffler (ikke slike iherb sponplater) og iskrem.

Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du sier. Nå satte jeg meg ned å måtte tenke nøye for å gi en pekepinn på hva og hvor mye jeg spiser daglig. Jeg har aldri tenkt som en slanker eller mengder! Jeg har fra jeg har vært lita spist tonnevis med godteri, pizza og alskens dritt, uten å ha lagt på meg et gram. Etter at jeg ble voksen har jeg fått mer fokus på "riktig" mat. Dvs mat som ikke er proppet full med e-stoffer og annen dritt. Men rene kjøttprodukter, mat fra bunnen beriket med mye grønnsaker. Vi bruker mye fløte,smør, rømme og cremf. i måltidene. Det jeg derimot tenker er at jeg ikke skal bli "inn-feit" derfor prøver jeg å begrense mengden sukker i form av å spise mindre godteri. At jeg drikker ekstra lett melk er fordi den er tilsatt D vitamin. Men som sagt, skal prøve å gå over til mer fett-beriket melk.

Ja vekten endrer seg, som sagt svinger den alltid mellom 45 og 47 kilo. Men jeg ønsker at den skal svinge høyere oppe, gjerne rundt 50.

Det er ikke noe som heter inn-feit, og hvordan skulle i så tilfelle sukker gjøre deg feitere enn glukose generelt? Misforstå meg rett, tilsatt sukker er absolutt unødvendig, men det er fortsatt mange andre matvarer som ender opp som glukose, deriblandt protein. Og du tror vel ikke du blir "innfeit" av protein? Rent kjøtt er også et håpløst begrep, da kjøtt med fett ikke er mer skadelig eller urent enn kjøtt uten; fett er faktisk svært sunt. E-stoffer er heller ikke dritt, det er stoffer (som c-vitamin og betakaroten) som har fått tilsatt et nummer av praktiske årsaker: De skal gjenkjennes i hele EU under samme betegnelse.

Jeg ville tatt til meg eirich sine råd.

Med rent kjøtt mener jeg at det ikke er halv eller hel-fabrikat. ikke om det er fett på det eller ei.

Og jeg står fortsatt fast på at man ikke bør spise for mye av "kjemi-boka"

Uansett, om jeg unnlater å spise toro og grandis skal ikke det gjøre meg undervektig :)

Gjest Jester
Med rent kjøtt mener jeg at det ikke er halv eller hel-fabrikat. ikke om det er fett på det eller ei.

Og jeg står fortsatt fast på at man ikke bør spise for mye av "kjemi-boka"

Uansett, om jeg unnlater å spise toro og grandis skal ikke det gjøre meg undervektig :)

Hva mener du med "for mye av kjemi-boka?" Er det e-stoffer du tenker på? Og du vet at H2O, NaCl, Fe, Mg og lignende er en del av "kjemi-boka?"

Gjest Jester

Er ikke meninga å være pirkete, men alt for mange kommer med dommedagsprofetier om e-stoffer, aspartam osv uten å egentlig ha noe som helst belegg for å hevde slikt. Skaper bare unødvendig "frykt".

Jeg personlig styrer også unna mest mulig hel og halvfabrikata, men jeg spiser også det om jeg får det servert eller jeg har lyst på det. Men det handler ikke om frykt, men en interesse av å lage mat, og kunne bestemme alt fra bunnen av. Dessuten handler det i stor grad om moderasjon.

Men skal ikke styre tråden av kurs, du har mitt svar lengre opp, det er i bunn og grunn veldig enkelt. Bli mer ivrig med gaffelen og vekta stiger :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...