Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å begynne på Stronglifts 5x5 for å bli sterkere i baseøvelsene. Vil jeg med å trene 5x5 greie å vedlikeholde muskelmassen eller bygge litt muskler på denne måten også? Jeg vet man helst bør trene flere repetisjoner for muskelbygging, men man vil vel ikke kunne miste muskelmasse ved å trene få reps? Eller? Akkurat nå vil jeg nemlig bli STERK, men jeg vil hvertfall beholde det jeg har av muskler...

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19890-styrke-vs-muskelbygging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører kombo i noen øvelser! sett1: 10reps. sett2-6: 5x5 sett7: 10reps. Fungerer på en måte som oppvarming og nedtrapping...tror jeg? På dager med lite tid tar jeg kanskje 3x3 eller 2x4 i stedet, med enda tyngre vekt på. :)

Er i hvertfall blitt mye sterkere i mark og benk!

Blir du sterkere vil du også få mer muskler. Mange som har bygget masse muskelmasse på 5x5.

De fleste som ikke har trent i mange år og allerede fått en stor muskelmasse tror jeg vil ha bedre framgang på både styrke og muskelmasse ved å trene mesteparten av treningen med færre repetisjoner.

Som Oddis sier, dersom du blir sterkere vil du få mer muskel. Du vil absolutt ikke miste muskelr av å trene få reps. Jeg har veldig god erfaring med å trene 4 uker volumtrening og 4 uker frekvenstrening (styrkeløft). Under disse fasene ligger 4 av mine 5 økter på et rep-området mellom 1-8 rep og 2-5 sett pr øvelse. Den 4 økten kjører jeg som hypertrofi med 10-15 reps og 3-4 sett pr øvelse

Annonse

Jeg er meget fornøyd med SL5x5. Nå e jeg hverken sterk eller stor men jeg trives med de øvelsene som er i programmet. Det kan være greit å starte med lave vekter da det etterhvert blir rimelig tungt og stagneringen kommer snikende.

Som det er anbefalt kommer jeg til å kun starte med stanga på de fleste øvelser og heller bygge meg oppover...jeg er ikke særlig sterk i utgangspunktet, men jeg har store planer om å bli det.. ;)

Jeg

Hvilken versjon av SL5x5 har du? Tidligere var Dips og Incline row en del av programmet før Mehdi byttet dette ut.

Rapporten Mehdi har skrevet om SL5X5 kan også være nyttig å ha.

Jeg har den versjonen med :

Økt A, knebøy, benkpress, pendley row

Økt B, knebøy, militærpress, markløft

Har lest rapporten :)

Du burde gjøre SL5x5 uansett, men det kan jo nevnes at mange som har gjennomført SL5x5 ofte ikke har "beach muscles" i samme grad som noen av de du kanskje ser nede på gymmen din. Det er jo ikke et hypertrophy-program. Du vil bygge muskler, men det avhenger jo enormt av dietten din. Du vil nok bygge styrke på programmet uansett, men hvor mye muskelmasse du bygger kommer veldig an på hvor mye/bra du spiser.

Jeg har en teori om at for å bli stor må man løfte vekter med progressive overload over tid mens man spiser i kcaloverskudd. Dette kan oppnås med masse iso-øvelser, eller de tkan oppnås med baseøvelser. Baseøvelser gir deg mer reell styrke (om du bryr deg om slikt), det er enklere å øke i små increments enn med DB's (ergo mer lineær fremgang), og det er ca 100x mer motiverende.

Derfor burde du gjøre SL5x5 anyways :D Vil du ha store biceps bør du gjøre curls eller pulldowns, ikke tro på mehdi på akkurat dêt punktet.

Du burde gjøre SL5x5 uansett, men det kan jo nevnes at mange som har gjennomført SL5x5 ofte ikke har "beach muscles" i samme grad som noen av de du kanskje ser nede på gymmen din. Det er jo ikke et hypertrophy-program. Du vil bygge muskler, men det avhenger jo enormt av dietten din. Du vil nok bygge styrke på programmet uansett, men hvor mye muskelmasse du bygger kommer veldig an på hvor mye/bra du spiser.

Jeg har en teori om at for å bli stor må man løfte vekter med progressive overload over tid mens man spiser i kcaloverskudd. Dette kan oppnås med masse iso-øvelser, eller de tkan oppnås med baseøvelser. Baseøvelser gir deg mer reell styrke (om du bryr deg om slikt), det er enklere å øke i små increments enn med DB's (ergo mer lineær fremgang), og det er ca 100x mer motiverende.

Derfor burde du gjøre SL5x5 anyways :D Vil du ha store biceps bør du gjøre curls eller pulldowns, ikke tro på mehdi på akkurat dêt punktet.

Jeg er uansett fornøyd med bicepsen, det er mer styrken jeg trenger å jobbe med :) Så skal jeg prøve å spise bra i tillegg!

[ATTACH]99892[/ATTACH]

post-15402-14440935323411_thumb.jpg

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...