Gå til innhold

Sunne Julekaker!


Ninian

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det var tid for en dedikert tråd til julekaker, av det sunne slaget! Ingen grunn til å lide seg gjennom en jul med sukker opp til albuene når det finnes så mange fullgode alternativer!! :thumbsup:

Først ut er de gode gamle pepperkakene, som har fått seg en Lavkarbo/Supermat-makeover av undertegnede. Siste brett kom nettopp ut av ovnen, og jeg kan si så mye som at det eneste som var bedre enn deigen var kakene!! ;) Faktisk smaker disse til og med godt når de er brente! :D

Så sett igang, sunne pepperkaker ftw!! :cool:

Ingredienser:

100 gram cocosa/meierismør

7 ss palmesukker

5 ss sukrinmelis

6 ss mandelfløte/vanlig fløte

1/2 ts nellik

1/2 ts ingefær

1/2 ts pepper

2 ts kanel

1 ts bakepulver

4 dl mandelmel

Ca 2 dl vann

Smelt smør, sirup, sukrin og fløte på svak varme i en kjele. Når alt er smeltet, tar du kjelen av plata. Rør sammen alt krydderet, bakepulveret og mandelmelet i en egen bolle, og bland inn det flytende.

Sett deigen kaldt, slik at den får satt seg ordentlig. Mandelmelet inneholder litt fiber, som gjør at det trekker væske til seg, men den prosessen tar litt tid. Du kan godt la deigen min stå over natten.

Ta ut deigen, la den få en time i romtemperatur før du knar inn vann, litt etter litt. Kjevle ut mellom 2 lag plastfolie, og stikk ut pepperkaker. :D

Stekes midt i ovnen på 175 grader, i 8-10 minutter. Avkjøles på stekebrettet før de legges over på rist.

aff15de6064ea61711409464caa4b076.jpg

For en gøyere førjulstid.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...