Gå til innhold

Jenter i forsvaret, erfaringer?


Lula

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

nomg! Somebody be giving me false informatioon! :o Sikker på at hun ikke var mann?

Utseendemessig kunne man lure, men siden hun ble degradert og flyttet over til storm i stedet for å ha mulighet til å bli første kvinne i FSK fordi hun hadde seg med en i min tropp vil jeg anta at hun i det minste hadde enkelte kvinnedeler ;)

P.S. Det jeg skrev er et rykte. Aldri fått, eller prøvd å få, det bekreftet. Men hun var sersjant og hadde fallskjermjegerberet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessig kunne man lure, men siden hun ble degradert og flyttet over til storm i stedet for å ha mulighet til å bli første kvinne i FSK fordi hun hadde seg med en i min tropp vil jeg anta at hun i det minste hadde enkelte kvinnedeler ;)

P.S. Det jeg skrev er et rykte. Aldri fått, eller prøvd å få, det bekreftet. Men hun var sersjant og hadde fallskjermjegerberet...

Desire over ambition; how human!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge mil. no er det ingen jenter som har blitt fallskjermjeger. Er vel noen få som har gjennomført og bestått opptaket, men røket ut av diverse grunner før de kunne kalle seg fallskjermjeger.

Jeg skal innrømme at det aldri var noen som brukte hele "tatt opp, og fullført kurs og plikttjeneste" når de snakket om henne, men jeg tror det er eneste måten å få vinkler på uten befalskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingiiis
Har ikke vært der selv, men har litt planer om det. Har vært på sesjon og fått vite at hvis jeg skal, så skal jeg i sjøforsvaret i juli neste år. Har snakka med andre jenter som har vært der, og de har sagt at det har vært en opplevelse utenom det vanlige og at det absolutt kan anbefales å være i førstegangstjenesten ;)

Eg skal inn i forsvaret på samme plass, og på samme tid som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer virkelig på masse om det her selv!

For jeg drar til Madla i september, luftforsvaret :D F16:wub:

Men offiseren sendte også inn 2 andre søknader for meg da, blant annet befal heter det vel? Sa bare at jeg er interessert i lederstillinger haha... Han mente jeg var meget godt egnet for militæret da, he made my day!

Ellers har jeg bare hørt masse negativt om garden.. Og folk prøver å skremme meg om at luftforsvaret er hardt, men det er jo så mange forskjellige deler innenfor der igjen.

Vi jenter får hvert fall en 30dagers prøveperiode da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingiiis

Eg gleder meg veldig til sjøforsvaret, og det tror eg alle som skal der også bør gjøre. Eg har flere gode venner som har vore der, og dei har bare gode ting å fortelle!

Eg har tenkt å søke meg på kystvakten. Den eneste tingen eg ikkje gleder meg til er gassbua! grrøss! men gleder meg veldig til krigens-krav osv! ;) Jenter i forsvaret er jo litt kult da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Lurer virkelig på masse om det her selv!

For jeg drar til Madla i september, luftforsvaret :D F16:wub:

Men offiseren sendte også inn 2 andre søknader for meg da, blant annet befal heter det vel? Sa bare at jeg er interessert i lederstillinger haha... Han mente jeg var meget godt egnet for militæret da, he made my day!

Ellers har jeg bare hørt masse negativt om garden.. Og folk prøver å skremme meg om at luftforsvaret er hardt, men det er jo så mange forskjellige deler innenfor der igjen.

Vi jenter får hvert fall en 30dagers prøveperiode da :)

Ingenting å bekymre deg for :) Vanlig førstegangstjeneste i luftforsvaret er ikke veldig hardt. Det er noen tøffe økter, men ellers bare gøy. Er du gjennomsnittlig trent, eller bedre, kommer du til å klare deg med glans. Har ikke vært i luftforsvaret selv, men luft og sjø er relativt likt, i alle fall på rekruttskolen. Tar du befalsutdanning (er vel kanskje UB luft du skal på?) er det tøffere, ja. Der er det mange feltøvelser, noen med ganske lite mat og lite søvn. Det er også eksamener i lederskap, undervisningslære, våpen, stridsteknikk osvosv. Du skal tross alt være leder for de nye rekruttene som kommer inn, å da må du være litt ovenpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gleder meg veldig til sjøforsvaret, og det tror eg alle som skal der også bør gjøre. Eg har flere gode venner som har vore der, og dei har bare gode ting å fortelle!

Eg har tenkt å søke meg på kystvakten. Den eneste tingen eg ikkje gleder meg til er gassbua! grrøss! men gleder meg veldig til krigens-krav osv! ;) Jenter i forsvaret er jo litt kult da!

Ikke gru deg til gassboden. Det er bare gøy. Litt fælt, men virkelig en opplevelse. Det kjennes ubehagelig, men du vil ikke være den eneste som ikke har prøvd. Kanskje du er heldig og er en av de få som er "immun". Da jeg var instruktør på tropp i sjøforsvaret på madla, var det 2 rekrutter på den ene rekruttskolen som sto inni gassboden gjennom hele økta (altså opp mot 20 min) uten å kjenne noe særlig virkning. Jeg derimot, begynner å sikle, snørra og øynene renner allerede etter første åndedrag. Hehe. Du burde glede deg, selv om det er litt ubehagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbua er ikke så ille! akkurat der og da er det et lite helvette, med sikling,snør og svie i øynene.. men det går over :)

Når du kommer ut, hvis befalet sier: hopp opp og ned, og flaks med armene.. (det skal liksom gjøre det bedre) er det BARE tull! hehe :) noen i troppen min som dreit seg litt ut der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassbua er ikke så ille! akkurat der og da er det et lite helvette, med sikling,snør og svie i øynene.. men det går over :)

Når du kommer ut, hvis befalet sier: hopp opp og ned, og flaks med armene.. (det skal liksom gjøre det bedre) er det BARE tull! hehe :) noen i troppen min som dreit seg litt ut der :p

Det er litt tull, men ikke helt. Hvis du hopper opp og ned og flakser med armene går gassen raskere ut av klærne, og slutter raskere å tære på slimhinnene dine. Men det hjelper like godt å løpe, å da ser man ikke like teit ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg gleder meg veldig til sjøforsvaret, og det tror eg alle som skal der også bør gjøre. Eg har flere gode venner som har vore der, og dei har bare gode ting å fortelle!

Eg har tenkt å søke meg på kystvakten. Den eneste tingen eg ikkje gleder meg til er gassbua! grrøss! men gleder meg veldig til krigens-krav osv! ;) Jenter i forsvaret er jo litt kult da!

Personlig vil jeg anbefale deg å søke deg til kysteskadren(alt utenom kystvakten) hvis du først skal på båt, og innenfor det ville jeg anbefale fregatter eller minevåpenet(altså minesveipere eller minejaktere(fartøy begge to)), henholdsvis i den rekkefølgen. Dette grunnet hva man har mulighet til å oppleve. Fregattene reiser nokså ofte utenlands, men minevåpenet som regel har et fartøy som reiser utenlands grunent NATO tjeneste det året. Dessuten så er maten ombord helt fantatisk! Good times ass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på så du ikke blir innrullert i HV etter endt tjeneste...(det ble jeg, stod visst med liten skrift når jeg signerte på at jeg sku fullføre førstegangstjenesten på lik linje med gutta).HV-øvelsene er bortkasta tid (INGEN vet hva de driver med, befalet er like lite motivert som oss andre og det er kun ventetjænest, og om du jobber i privat bedrift taper du masse penger)

Året i førstegangstjenesten er en fin erfaring å ta med seg, selvom jeg ikke ville gjort det igjen. Men som andre her sier, har aldri vært i så god form som jeg var da :) Var i Hæren, Skjold leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å bekymre deg for :) Vanlig førstegangstjeneste i luftforsvaret er ikke veldig hardt. Det er noen tøffe økter, men ellers bare gøy. Er du gjennomsnittlig trent, eller bedre, kommer du til å klare deg med glans. Har ikke vært i luftforsvaret selv, men luft og sjø er relativt likt, i alle fall på rekruttskolen. Tar du befalsutdanning (er vel kanskje UB luft du skal på?) er det tøffere, ja. Der er det mange feltøvelser, noen med ganske lite mat og lite søvn. Det er også eksamener i lederskap, undervisningslære, våpen, stridsteknikk osvosv. Du skal tross alt være leder for de nye rekruttene som kommer inn, å da må du være litt ovenpå ;)

Ok first of all, jeg husker ikke om jeg svarte eller blander med noe annet siden jeg drev på mobilen...

Second, navnet ditt, awesome

Så til saken. Rekruttskolen skremmer meg ikke like mye som befalskolen nei, men med en gang jeg får høre lite mat og lite søvn.. Ehm, ja. Jeg blir verdens mest gretne person å omgås med da:) Men satser på å klare det jeg vil! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...