Gå til innhold

Cocktail/drinkoppskrifter - hit us with your best shot!


Fredrik

Anbefalte innlegg

Lettere inspirert av Roberts nyeste artikkel om kaloriinnhold i drikke dette her, og det er jo helg. Så jeg spør dere, hvis dere drikker cocktails/drinker/drammer/eller hva dere ønsker å kalle det. Hva er favorittene?

Kom med deres favoritter, gjerne med oppskrift samtidig!

Jeg kan starte med de to beste jeg kan lage :p

P2

2cl vaniljevodka

2cl Sourz Apple (eplelikør, fjortisshot etc)

Shakes med is og helles i et glass

Fyll med sprite

Sleng oppi en liten båt lime som klemmes lett

Rør, drikk, nam.

Aloe Vera

2cl Bacardi Limon

2cl Midori (melonlikør)

2cl Sourmix

Shakes med is og helles i et glass

Begge to er litt sure drinker som man (dessverre) kan drikke mye av. Hadde det gøy på utestedet her i Bø da kompisen min og jeg prøvde bestille de, uten at bartenderen kunne oppskriften. Så vi lærte de til ham, og to uker etterpå hang oppskriftene bak baren så de andre også kunne lære seg de ;)

Kom igjen! Jeg trenger tips til nye drinker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drakk mye Mojito før og en annen drink som bare het Gunnar, oppkalt etter bartendern.

Oppskrift har jeg ikke. Men mener det var tranebærjuice, tranebærvodka pluss noe til i Gunnar drinken.

Nå drikker jeg ikke lenger :p Kanskje to ganger i året og da en halv flaske vin :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner til sånne drinker. En jeg kjente på Gjøvik lagde en drink på utestedet som bare het Erling. Sykt god...

Er i alle fall litt syrlig. Søte drinker er ikke noe for meg. Fikk en som het Vanilla sky en gang som skulle være sååå god... ÆSJ, passa ikke meg så da fikk jeg en ny :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, ålreit når det er sånn! Hadde en tur til Riga i forbindelse med bacheloroppgave i våres, og da satte vi oss et mål om at vi sammen skulle prøve så mye av drinkmenyen på TGI Friday's som vi klarte. Mye spenstig, og jævlig mye vondt :p

Haha , ja det tror jeg på... Drakk altfor mye i mine yngre dager :p Så jeg fikk nok for 6 år siden. Var vitne til altfor mye rart og gjorde altfor mye rart selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha , ja det tror jeg på... Drakk altfor mye i mine yngre dager :p Så jeg fikk nok for 6 år siden. Var vitne til altfor mye rart og gjorde altfor mye rart selv.

Må se positivt på det, det blir historier ut av det. Cornerklubben på den lokale puben når man blir godt voksen, må ha noe å fortelle der vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALDRI bruk sour mix, please! har du muligheten så press sitroner og lag sukkerlake (1kg sukker, 1 l varmt vann og rist)

Rett og slett fordi sourmix:

1) smaker forferdelig syntetisk og lager små pulverkorn

2) ikke gir noen sjangs til å regulere forholdet mellom surt og søtt

3) har Frothè i seg som gir skum til alt du lager, uansett om det skal være det eller ikke

Men et par favoritter:

Til jentene:

Peter Pan(evt annet navn)

4cl Captain Morgan

4-5 friske jordbær

en liten neve mynteblar

ca 2cl limejuice (smak etter hvor sur limen er og korriger med sukker)

Muddle det hele sammen, serveres i enten cocktail glass eller champagne glass. Liten jordbær på kanten og et mynteblad :)

Mer sommer får du ikke :p

Til Guttene:

Whiskey Smash

4 cl Whiskey

en halv sitron

litt sukkerlake

Mynteblader

Mudle det hele sammen og serveres i rocks glass med litt knust is og 2 korte sugerør.

Kan toppes med en liten skvett mineralvann om ønskelig

Og et par varianter av de vanlige barsliterne vodka redbull og Captain`n Cola

Electric Charge ( i stedet for gamle vodka red bull som ALLE skal ha hele tiden)

2cl Jim Beam

2cl Kahlua

liten desj sitron

Red Bull

Captain jack:

2 cl Captain Morgan

2 cl Jack Daniels

Toppe med Cola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, eirich! Må prøve de to siste der!

Forøvrig har jeg tidligere brukt ferdig flytende sourmix, ikke fra pulverform. Hvordan gjør du det med blandingsforholdet på sitroner og sukkerlaken egentlig? Lyst å prøve å lage det, da jeg har alle ingrediensene til aloe vera utenom sourmix.

EDIT: jeg skjønner vel i grunn at du ikke sa hvor mye for å kunne styre forholdet mellom søtt og surt, men for en amatør er det litt vanskelig å vite hvor lista ligger egentlig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se positivt på det, det blir historier ut av det. Cornerklubben på den lokale puben når man blir godt voksen, må ha noe å fortelle der vettu ;)

Hehe tror ejg klarer meg uten jeg :p Er ikke så glad i alkohol :p Den lokale puben her jeg bor vil du ikke gå inn på :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, eirich! Må prøve de to siste der!

Forøvrig har jeg tidligere brukt ferdig flytende sourmix, ikke fra pulverform. Hvordan gjør du det med blandingsforholdet på sitroner og sukkerlaken egentlig? Lyst å prøve å lage det, da jeg har alle ingrediensene til aloe vera utenom sourmix.

EDIT: jeg skjønner vel i grunn at du ikke sa hvor mye for å kunne styre forholdet mellom søtt og surt, men for en amatør er det litt vanskelig å vite hvor lista ligger egentlig :p

Det som er fint er at du presser deg en flaske sitron, deretter lager du en flaske sukkerlake (1kg sukker på 1l vann)

Det vil si at sukkeret ditt blir likt hver gang (du setter en standard du vet hva smaker) så smaker du på den pressede juicen (noen ganger er de veldig sure, andre ganger mere søte)

Så om du vet at du bruker 3cl sitron og 2cl sukker normalt for å få en fin balanse, så kan du ved sure sitroner kjøre f.eks 2cl/2cl.

Men det smaker du på første drinken, det fine med å ha de separat er at er den for sur, ta i litt sukker, er den for søt, ta i litt sitron.

Din sour mix er da blandingsforholdet mellom de 2, i stedet for å ha en flaske som gir det null spillerom på balansen i drinken :)

Sour mix er bare søtt + syrlig + skum på en flaske, men ved å separere de 3 så får du perfekt resultat hver gang med rom for å "justere" ut i fra personers egne preferanser :) Går like fort som å ha en flaske uansett, å smaker 100 ganger bedre med ferske råvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke så glad ferdigmixet sprit (sprit med smak som bacardi razz, Absolutt sitron etc) Men massene elsker det så jeg har måtte laget og servert det, så er greit å være venn med de :) Sier ikke at det er stygt, men man blir lei å jo lengre man jobber jo gøyere er det med ren sprit som man selv smaksetter med råvarer for å få fram de reine smakene.

Men anyways, her er en liten hemmelighet som får deg ut av knipa når hu søte vil ha noe å drikke :)

Smaksatt sprit + litt syre (sitron/lime) + sprite fungerer ALLTID.

Ren Vodka, Rom sov elsker å kombineres med en smaksatt liquer (Midori, Pisan ambon, Bols varianter osv) + litt syre + brus Fungerer ALLTID.

Det viktige å huske er egentlig å få inn litt syre da det tar drepern på den værste alkoettersmaken og balanserer alt de søte ingrediensene.

God vodka, rom og gin (hakket over standard "sprit og brus" sprit) elsker å bli mudlet eller shaket på ferske bær og frukt. Balansere med litt sukker/syre alt ettersom fruktens søthet/syrlighet.

F.eks noe så enkelt som God vodka, shaket på masse is og bringebær og mynteblar og en lite desj cointreu :)

Eller mørk rom shaket på litt appelsin og brunsukker, eller vodka på søte ferske norske jordbær og litt chili om du er spenstig, kan f.eks toppes med litt tranebærjuice for å "strekke drinken" om den er for stram alene.

Bare fantasien setter grenser om du starter med "bar sprit" for så å legge til smaker, hendene er mere bundet om du starter med smaksatt sprit, for da kan du egentlig bare kjøre på med mere smak og du ender med en sånn "Ibiza bøtte av ugjenkjennelig syntetiske smaker"

Rene, klare smaker er alltid det beste, bare å prøve seg fram å leke, tenk matlaging :)

Ellers:

Vodka + Sitron = sant

Rom + Lime = sant

Her kommer en luring som alene er bra, og kan kombineres med hvilke bær og frukter du måtte ønske:

Gin Fizz:

4cl Gin

3cl Sitron

2cl Sukker

1 sprut Frothè

Toppes med mineralvann

Alene en god og syrlig drink, men alt du tilsetter når du shaker vil sette smak på denne noe "nakne" drinken, mose litt Kiwi, Bringebær, Appelsin, Blåbær, Jordbær eller lignede i bunnen av shakkern før du begynner gjør dette til en frisk frukt Fizz :)

Og til slutt en liten hærlighet for å imponere jentene f.eks etter middag:

Golden Dream:

2cl Vodka

2cl Galiano / Liquer 43

3cl Fløte

3cl Appelsinjuice

Shakes og serveres i cocktailglass, å har du mulighet prøv et lite strøss fiiiiint sjokoladestøv eller sprut oljen fra appelsinskallet over en lighter/fyrstikk så får du en sånn herlig appelsin aroma fra glasset og i luften ;) She will like it :p

PS. Sorry for en uryddig post, men håper det ga noen ideer og sender deg i den retningen når du tenker drinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herlig! :D

Ålreit med litt generelle tips, så kan man teste ut litt selv. Gin fizz med bær hørtes spennende ut.

Som en digresjon, og sikkert noe du hater. Testet ut captain morgan med eplemost (frisk fra Lierne) og lime en stund tilbake. Smakte eplekake... Vet ikke helt hva jeg synes men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! :D

Ålreit med litt generelle tips, så kan man teste ut litt selv. Gin fizz med bær hørtes spennende ut.

Redigerte inn en til :)

Ja, når man skjønner sånne små universale hemmeligheter er det mye lettere å improvisere seg fram, en å huske en masse oppskrifter helt korrekt i hodet til enhver tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redigerte inn en til :)

Ja, når man skjønner sånne små universale hemmeligheter er det mye lettere å improvisere seg fram, en å huske en masse oppskrifter helt korrekt i hodet til enhver tid ;)

Kan bli dyrt det her om jeg skal handle inn råvarer etterhvert! Ser du skrev frothè, er det noe du lager selv eller kjøper? Eller er det rett og slett bare pisket eggehvite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli dyrt det her om jeg skal handle inn råvarer etterhvert! Ser du skrev frothè, er det noe du lager selv eller kjøper? Eller er det rett og slett bare pisket eggehvite?

Det er bare eggehvite ja, men burde være lett å få tak i på spesialbutikker vil jeg tro. En liten flaske er mye mer lettvint en å piske selv, samt det kommer i en ferdig flaske med sprut-tut og mye lengre holdbarhet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...