Gå til innhold

Hvor begynner jeg?


ZuZu

Anbefalte innlegg

Hei dere, jeg lurer rett og slett på hvilken ende av kroppen man bør begynne med når man trener. Med andre ord, jeg har fått for meg at det har noe å si hvilke rekkefølge man trener de ulike muskelgruppene? Og hvordan ville dere i så tilfelle lagt det opp? I dag så det f.eks. slik ut: skuldre, triceps, biceps, bryst, mage, rygg.

Trener foreløpig styrkeøkter et par dager i uka, og tenkte å dele det i underkropp og overkropp, men kom gjerne med andre muligheter som høres bra ut. Og jeg er fortsatt ganske ny på styrketreningsfronten så jeg må ha det inn på godt norsk, jeg vet f.eks. ikke hva en 4-splitt er (har en idè, men alikevel...l ;)

Help me out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en titt på denne linken, der finner du mye nyttig info:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Se også denne tråden for oppsett av eget program:

En enkel guide i hvordan du setter opp ditt eget program | Fitnessbloggen Forum

Takk for linkene, men sånn generelt, synes du det er greit å dele opp i over- og underkropp eller burde jeg heller følge 2 splitt programmet som ble linket til? Jeg har ikke alltid så mange muligheter til å trene hver uke så er synd å ikke få tatt alle musklene i løpet av uka. Jeg skjønner jeg kan ta alle på en dag, men etter 3 mnd med trening synes jeg det er greit å fokusere på litt færre muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye smakssak og hva man blir vant til. Personlig så liker jeg ikke å dele opp i over- og underkropp. Jeg trener selv 3-splitt (bryst/triceps, rygg/biceps, bein/skulder), men er ikke fanatisk i oppdelingen. Kjører ofte markløft før rygg og knebøy før bryst i tillegg. Men et "tradisjonelt" 2-splitt er ganske greit å gå over på når du har kommet litt videre i treningen. Finn noen øvelser du får tatt hjemme de gangene du ikke kommer deg på trening, så henter du deg inn der. Mange fine varianter av "vanlige" hjemmeøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort noe særlig styrketrening før, ville jeg enten gjort en 2 splitt som du har blitt anbefalt, eller hatt et fullkroppsprogram, så det ikke blir så avansert å følge i starten, da man fokuserer mer på teknikken, istedet for at du skal konsentrere deg om alle mulig rare øvelser med en gang :p;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har spurt litt rundt i vennekretsen og fått de samme svarene. Kan jo ikke si jeg har trent styrke lenge så det er flere som anbefaler fullkropp ennå, men jeg føler jeg er på et stadiet hvor jeg vil dele det opp. Folk er uenige på det planet hvor det det kommer til valg av muskelgrupper pr økt. Har fått beskjed om at å dele overkropp og bein + mage på begge økter ikke er en dårlig ting. Og at det er fornuftig å trene motsatte muskelgrupper, noe jeg allerede gjør. Eks. bryst og så rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...