Gå til innhold

Knebøy: jeg er myk, men rumpa bumper nedi uansett!!


91fit

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg håper noen kqn hjelpe meg!!

jeg sliter virkelig med knebøy teknikken. Jeg har lest om grunner til hvorfor rumpa bumper ned når du for dypt.. Og det går på mobilitet. At en ikke er myk nok i hoftene og i hamstringen, samt lysken..

Men jeg er en myk person. Jeg er en "pensjonert" danser. Kommer ned i alle spagater, og kan dra beina mine rundt om kring. Er myk i rygg osv også.

Så dette med å ikke ha myke nok sener osv passer ikke til mitt problem føler jeg..

Og ja, jeg trener aktivering og tøyer før jeg gjør knebøy. Jeg får bare gått 90 grader i knebøy før jeg bumper dersom jeg prøver å gå lengre ned.

Noen som vet hva problemet kan være? Er ikke ryggen min bygd for å ikke unngå å bumpe ved denne vinkelen? Samboeren min klarer ikke forstå årsaken til problemet han heller ( han har fulgt med på meg).

Har trent på teknikken i fire mnd nå... Så begynner å bli litt smålei fordi jeg gjerne vil gå DYPT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Tror en film vil hjelpe mye.

Kan jo ha noe med at du ikke holder trykket igjennom hele øvelsen osv? At du slipper deg rett og slett litt løs når du kommer ned. Er ihvertfall det jeg føler jeg gjør, og hvis jeg strammer/trykket så blir jeg plutselig mye strammere, klarer ikke gå like langt ned, men unngår ihvertfall "vepsestikk" eller "tilt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står du med beina? Om du står smalt med tærne pekende rett fram vil det være veldig vanskelig. Still det med skulderbredde avstand og la tær peke cirka 30 grader ut (prøv deg fram). Når du går ned setter du først rumpa ut også presser du knærne over tærne. Påse at tyngdepunktet er på utsiden og bak på foten. Du kan også se om det er noen forskjell på lett og tung belastning.

Trekk pusten godt inn og stram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan står du med beina? Om du står smalt med tærne pekende rett fram vil det være veldig vanskelig. Still det med skulderbredde avstand og la tær peke cirka 30 grader ut (prøv deg fram). Når du går ned setter du først rumpa ut også presser du knærne over tærne. Påse at tyngdepunktet er på utsiden og bak på foten. Du kan også se om det er noen forskjell på lett og tung belastning.

Trekk pusten godt inn og stram :)

Står med tærne vendt utover. Fokuserer på å "skyte" knærne utover når jeg går ned, og utover når jeg går opp ( slik som jeg har lest man skal gjøre på teknikkartikler osv).står ikke litt bredere enn skuldrebredde.

Jeg er hulfot forresten ( det motsatte av plattfot. Jeg har kun vekten min fordelt på hæla og fotballene).

Kan dette påvirke korsryggen? Jeg bruker fitnessko, men skulle egentlig ha brukt fotsenget i slik man skal når man er hulfot.

Når det kommer til lett og tung belastning, så får jeg det ikke uten noe belastning en gang! Altså, når jeg trener teknikk uten stang eller noe så bumper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er overkroppen din i bunnen av løftet? Relativt vertikal, eller mer framoverlent? Dersom du er framoverlent er det vanskeligere å unngå bekkentilt, og dette skyldes ofte dårlig ankelmobilitet.

Jeg er nok mer fremoverlent ja. Fokuserer på å holde brystet oppe.

Så bekkentiltingen kan være pga dårlig ankelmobilitet? Er jeg svak? For stiv? hva bør jeg gjøre for å forbedre ankelmobiliteten slik at knebøyen blir riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer fremoverlent ja. Fokuserer på å holde brystet oppe.

Så bekkentiltingen kan være pga dårlig ankelmobilitet? Er jeg svak? For stiv? hva bør jeg gjøre for å forbedre ankelmobiliteten slik at knebøyen blir riktig?

Jeg kan ikke så mye om det her, men det vanligste er nok at muskelen soleus på baksiden av leggen er forkortet (den nederste muskelen, som festes i akillessenen). For å tøye denne ordentlig må man ha bøyde knær, jeg synes den her fungerer bra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

Jeg kan ikke så mye om det her, men det vanligste er nok at muskelen soleus på baksiden av leggen er forkortet (den nederste muskelen, som festes i akillessenen). For å tøye denne ordentlig må man ha bøyde knær, jeg synes den her fungerer bra:

takk skaldu ha! Skal starte å tøye leggene fra nå av.for jeg tenker meg om så har jeg ikke akkurat prioritert det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...