Gå til innhold

Knebøy - smerter i knea


Anbefalte innlegg

Hei! :)

Den siste tiden har jeg hatt litt smerter i beina, da hovedsakelig knea, men også anklene.

Når jeg utfører knebøy tungt (ca.på 5reps-området) svikter det venstre kneet mitt innover i det jeg løfter. Dette fører til at jeg må fokusere veldig mye kraft på å holde kneet på plass.

Jeg lurte på om det kunne hjelpe å trene masse-trening istedenfor 5x5, og trener nå 3x10. Saken er den at jeg trener beina 3 ganger pr.uke + kampsporttrening x4 g.g. pr. uke. og jeg merker at knea gjør vondt nå også (selv om det var vondere med 5x5).

Er det teknikken som er helt forskrudd? Trener jeg for mye bein? Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbedre situasjonen jeg er i? Øvelser, etc.

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du trener ikke for mye bein, men du bør prøve å fikse teknikken din. Når kneet går innover skaper du mye større skjærekrefter i knærne

Dette er noe jeg sliter med selv også og jobber hardt med for å bli kvitt.

Det du bør gjøre er å aktivere abduktor muskulaturen i lårene, altså de musklene som holder knærne ut. For mange er dette nok samt å fokusere på problemet og presse knærne ut både når du går ned og opp. Gode øvelser for å aktivere abduktorene er knebøy med strikk rundt knærne, monsterwalk, x-band walk og hofteløft. Hofteløft kan du også trene tyngre om du trenger å trene opp gluteus medius som er den viktigste abduktor muskelen.

Du bør også tøye inside lår om det strekker der når du tar ut knærne så mye du skal.

Du må gjerne filme knebøyen din også. Rett bakfra og fra siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd! Dette skal jeg så absolutt følge! Skal til å begynne med gjøre øvelsen i videoen.

Tror du det går greit å trene beina 3 ganger i uka (uten at jeg overtrener), om jeg i tillegg til knebøy kjører beinpress 4x10, og strake markløft 2x10? Pleier kun å kjøre knebøy i løpet av en økt.

Har også smerter i anklene, da spesielt venstre ankel etter at jeg traff feil i utførelsen av et roundhouse spark i en kampsporttrening. Har du noen øvelser/tips også til dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om til tilpasser intensiteten så kan du fint trene såpass mye på beina ja. Selv har jeg hatt rundt 40 sett knebøy og 20 sett markløft +lårcurl, strake markøft, utfall, legextension og nordic hamstring hver uke i det siste. Men mye mengde gjør deg tung i lårene, så du bør begrense det litt før kamper og harde sparingsperioder.

Det med anklene er jeg ikke sikker på. Kanskje Ole-Mats Moskvil har noen tips her? Tror kanskje det beste ville vært å fått det undersøkt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med anklene er jeg ikke sikker på. Kanskje Ole-Mats Moskvil har noen tips her? Tror kanskje det beste ville vært å fått det undersøkt først.

Angående ankelen har jeg dessverre lite annet å komme med ann at du bør få noen til å se på det, er uendelig mye rart som kan være årsaken til trøbbelet..

Når det gjelder kneet, så er det helt sikkert teknikken som gir deg smerter. At kneet vakler innover er dømt til å gå til hælvete, så få dette på plass før du kjører tungt. Øvelsen øver samt et par ekstra øvelser og gluteus medius og maximus så blir dette bra. Knebøy tre ganger i uka tåler du fint om du sover og spiser bra, no worries! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...