Gå til innhold

Stort kaloriunderskudd og vektnedgang


Anbefalte innlegg

Det jeg har lært i alle år med tanke på å gå ned i vekt, er at det er utrolig viktig å spise nok!

For ikke veldig lenge siden var jeg veldig overvektig, jeg var 90 kg fordelt på 170 cm, noe som gav en bmi på 31, noe som faktisk er fedme. Kostholdet var elendig, og det sto ikke veldig mye bedre til med treningsdelen.

Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det. Men i stedet for å følge alle råda om å spise nok, osv. så spiste jeg rett og slett veldig lite, stooort kaloriunderskudd, under 1000 kcal som regel, og ofte under 500 og gjerne ingenting også, og så hadde jeg selvfølgelig de gangene jeg sprakk og spise mye mer enn jeg burde. Jeg raste ned i vekt, og på kort tid var jeg plutselig blitt normalvektig, og nå som jeg spiser tilnærmet normalt, er jeg fortsatt normaltvektig (65 kg).

Men, i følge de fleste som gir råd om slanking og sånt, så skulle forbrenninga mi godt kraftig ned..., og når jeg begynte å spise normalt igjen så ville alle kiloene komme på igjen, dette har enda ikke skjedd. Jeg har heller ikke følt at kroppen har godt i noe "sparemodus", ikke har jeg kjent meg slapp eller utmattet. Jeg har gjort kraftig fremgang når det gjelder trening.

Men så var jeg jo rimelig stor..., kan det tenkes at det ikke er så farlig for en som har mye å gå på å faste en liten periode? Jeg skjønner jo at det ikke er å anbefale for folk som er normalvektige eller undervektige. Men jeg var jo stor, og jeg merker nå at det er mye vanskeligere for meg NÅ å spise veldig lite, enn da jeg nettopp var startet på slankekuren. Derfor spiser jeg normalt nå, ca. 2000 kcal om dagen, og jeg har ikke lagt på meg noe særlig. Selvsagt, vekta svinger jo littegranne, men de gangene jeg har lagt på meg litt, er det IKKE fordi jeg har spist for lite, det er fordi jeg har spist for mye.

Men i og med at det har gått bra så langt, skal jeg likevel forvente at alle de 25 kg jeg har mistet det siste året skal komme på igjen? Var kroppen min i "sparebluss" selv om jeg ikke merket noen tegn på at den skulle være det? Folk sier jo at etter endt "sultekur" vil alle kiloene komme på igjen når man begynner å spise normalt igjen, hva mener de da med normalt? Før var det jo normalt for meg å spise 3-4000 kalorier om dagen, og da var det ikke rart at jeg var stor, og hadde jeg fortsatt med det, så ville såklart alle kiloene mine komme tilbake igjen. Eller mener de at 2000 kcal på "magisk" vis alle sammen vil bli omgjort til fett på kroppen min, fordi kroppen er i "sparebluss"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du nå inntar like mye eller mindre enn du forbrenner, så vil du nok ikke på magisk vis legge på deg de kiloene igjen, nei! Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, og ved å gradvis trappe opp maten igjen og legge seg på vedlikeholdsnivå vil man unngå dette "tilbakefallet" som mange snakker om :) Sant som du sier at jo mer man veier jo større underskudd tåler man, så jeg ville ikke bekymret meg noe over dette, så lenge du nå holder deg til vedlikeholdsnivå. Det er ikke optimalt å gå så lavt på kalorier, men jeg vil allikevel si grattis med vektnedgangen, det virker som om du har hodet på rett plass og spiser normalt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmmmm...skeptisk;) Selvfølgelig grattis med negang!

Jeg må si at jeg synes det skurrer veldig,men det er kanskje veldig forskjellig dette hvordan vi tåler store underskudd. Jeg har gått i noe som er forferrdelig stort underskudd for min kropp og mitt aktivitetsnivå å være de siste to årene og jeg har kræsjet kroppen;) Så jeg ville ikke oppfordret til det du gjør/gjorde ivertfall,for det kan være farlig.

Jeg har ca samme mål som d du hadde da du startet 170/90 kg...men jeg er ikke stor nå:) Jeg var 35 kg tyngre og DA var jeg stor...jeg har en normal fettprosent nå,så vi er alle forskjellig:) Men for all deg,jeg har heller ikke lagt på meg ved å spise opptil 3000 kcal daglig enkelte dager og 2500 ish vanlige dager den siste 1,5 mnd...vannvekt ja men den forsvant,,så lenge du er i vedlikehold så vil man ikke gå opp i fettvekt nei;)

Men jeg vil råde deg til å ikke råde andre til samme måte vektnedgang som du har valgt,for ikke alle takler det så bra,og kommer ut av den med hodet på rett plass om det er det du har nå i dag;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Nei, jeg skjønner jo at det er fort gjort å komme inn på en farlig vei, utvikle spiseforstyrrelser og sånt. Men føler likevel at jeg har blitt "vranglert" til å tro at man MÅ ligge på ca. 1500 kcal for å gå ned i vekt, går man under det, ja, da går man ikke ned, eller verre, man legger på seg. Og så må man spiser 5 ganger for dag, for da får man best forbrenning. Det som er vanskelig med den måten jeg har valgt, er jo at når man går med et kraftig kaloriunderskudd lenge, så kan man plutselig få "spisekick", men jeg merket at da jeg var på mitt største, så hadde jeg ikke store problemer med å gå lenge uten mat. Går jeg lenge uten mat NÅ derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen MÅ spise ganske mye ,andre ikke..kommer helt an på...men saken er hvis man går i for stort underskudd vil man med tiden utvikle mangelsykdommer...det er nesten ikke å unngå fordi på så lite mat vil man ikke få i seg nok næring;)1500 er for lite for de fleste til å gå ned i vekt og bevare muskelmasse! Man vil også skru ned hvilestoffskiftet med tiden..selv om det er det du påpeker at ikke skjedde med deg tror jeg du må gå litt lengre før det skjer;) Men den har gått ned,naturligvis fordi du veier mindre og kanskje kunne du spist enda mer mat enn 2000 kcal om dagen uten å legge på deg om du hadde gått ned på en sunnere måte;)

Jeg har ikke utviklet spisevegring men jeg har fått masse mangler og energien ble borte,pumpen i musklene ble borte,og jeg hadde ikke overskudd til noe rett og slett. Heldigvis tok det ikke så lang tid før energien kom tilbake hos meg både i overskudd og på trening..men jeg hadde blitt skikkelig syk om jeg hadde fortsatt.Jeg var syk i en lengre periode uten å komme emg ,det var slik jeg egentlig fikk øynene litt opp for at kroppen ikke hadde noe forsvar lengre omtrendt. Jeg var ikke klar over selv at jeg lå så lavt heller da skal sies.

Så for all del...vi er forskjellige..men de fleste møter veggen ved for lite mat...og ikke minst DU bygger ikke muskler for å kunne forbrenne masse fett på så lavt underskudd...det er det kjipeste av alt..selv om jeg ikke mistet mye masse så var det og ER det det jeg er mest redd for ..å miste muskler...å legge på meg er jeg ikke akkurat så redd for..heller litt mer å ta av ,masse muskler,sunn sterk kropp enn tynnfeit dvask kropp mener nå jeg...ikke at jeg tror du har det altså,men det er der man havner med tiden hvis man ikke får kroppen i balanse igjen.

Hormonsystemet går jo også i dass..det er noe av det værste...opplevd økt hårvekst,mer svetting,humørsvingninger og uregelmessig mens eller noe slikt da?Du mener du har ikke merker NOE annerledes den tiden du spiste så lite...det er ikke bare dette med å legge på seg med en gang ettertid vetu...det er mye mer som fuckes opp ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...