Gå til innhold

Tips til styrketreningsprogram


Anbefalte innlegg

Er innteresert i å trene et helkroppsprogram, har trent styrke til og fra i noen år men ønsker å ta treninga mer seriøst så jeg får mest mulig ut av den :). Har jo noe kjennskap til øvelser men kunne vært greit å ha et skikkelig opplegg som gir gode resultater. har en logg som viser litt om hvordan jeg trener.. http://forum.fitnessbloggen.no/threads/jakten-p%C3%A5-superformen.18003/#post-701543

Kjempe takknemelig om noen har noen tips å komme med :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, men er det nok å bare trene 3 forskjellige øvelser? syns det virket så lite....?

Nå er ikke jeg en ekspert på trening, men kan fortelle om egen erfaring. Jeg skiftet til SL5x5 i februar. Det består av 5 øvelser, der 3 av dem brukes per trening. Har merket stor framgang og merker at 3 øvelser holder i massevis så lenge det er base/flerleddsøvelser :)

Hvor mange øvelser som trengs avhenger nok treningsbakgrunn og mål, men for meg som bygger grunnstyrke har dette fungert veldig bra i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men er det nok å bare trene 3 forskjellige øvelser? syns det virket så lite....?

Less is more. Kravet for volum er mindre enn 99 % tror.

Du kan legge inn mer fokus på en muskelgruppe, eller to. F.eks legg til hip-thrust om du vil fokusere på booty.. men ikke overdriv. En fin regel er:

"10 min fri trening hvor man ikke har lov å velge øvelser som er klassifisert som overdrevent utmattende."

Hvert sett er ca "3 minutter" for store øvelser som hip-thrust og 2 minutter om du velger 2 øvelser for forskjellige muskelgrupper.

F.eks

Tilfeldig:

Knebøy

Benkpress

Markløft

Hip-thrust 3 sett

eller

Knebøy

benkpress

markløft

hip-thrust 2 sett ("6 min")

lårcurl 2 sett ("4 min")

Dette lille tipset hindrer at du overdriver volumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanskelig å si uten å se bilder. Du vil mest sannsynlig redusere fettprosent, det vil gå av seg selv. Du skal IKKE unngå å trene bein øvelser, men om du føler lårene dine har nok volum (i form av hypertrofi og ikke fett) kan du redusere treningsmengden på bein. Da kan du heller fokusere på færre repetisjoner og tyngre vekt, gitt at du har korrekt teknikk i øvelsene.

Les denne artikkelen jeg skrev for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...