Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en beinlengde forskjell på ca en halv centimeter og mistenker at dette forårsaker litt ubalanser i knebøyen min.

Har lett litt etter gode innleggssåler, men enten er de med demping, for myke, eller så er de oppbygde. Noen som har tips til gode og harde innleggssåler som jeg kan ha i knebøyskoene?

Fortsetter under...

Jeg har en lengdeforskjell på én cm, og jeg får såle gratis fra ortopedisk verksted på sykehuset (en såle i året). Den sålen er ganske hard! Du kan jo kanskje høre om hva som skal til for å få det dekket?

Takk for tips.

Mener å ha lest at det var 2 cm som var grensen for å få refusjon, men mulig den er litt lavere om man har større bivirkninger av lengdeforskjellen ved ryggplager og slikt. Jeg har ingen plager av det og ble først oppmerksom på det for et par uker siden, eneste er at det gjør knebøyen min litt skeiv.

Hvordan ble du oppmerksom på det? Ofte henger såler og demping litt sammen dessverre. Hva mener du med at sålene er "oppbygde"? At de er tykkere i hælpartiet?

Naprapaten min sjekket det og fant en forskjell.

De som var oppbygde var bygd opp på siden for å gi bedre støtte i forhold til overpronasjon, greit nok om det hadde vært i begge skoene, men blir litt feil med ekstra støtte kun i ene skoen.

Ok. Som sagt er de fleste såler ofte med en eller annen demping. Vil tro en enkel hælpute vil være nok når det er snakk om 0,5 cm. Noe lignende dette f.eks: https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=5070285&c=1486&g=false.

Ellers har man ofte en måleusikkerhet på +/- 1 cm når det gjelder måling av benlengdeforskjell i klinikk. Ofte må man gjøre det røntgenologisk for mer nøyaktig måling. Man regner vanligvis en forskjell på 0,5 cm som rimelig normalt og ubetydelig. Det kan selvfølgelig bli mer betydelig ved større belastninger som knebøy og mye løp på hardt underlag. Presser litt skjevt ved knebøy selv ved tunge løft. Presser mer med høyre side, så det ser litt "skjevt" ut når jeg løfter (har ikke benlengdeforskjell btw) Blir bedre når jeg er bevisst på det og prøver å legge mer vekt over på venstre, selv om det føles mer "unaturlig" - satser på det blir mer naturlig etterhvert.

Skal sjekke ut de ja. Har en hælpute som jeg har testet med, men den var det ganske mye demping i.

Er jo en liten vridning da og etter jeg har fokusert mye på å bli mer stabil i knærne har det jo bedret seg, men setter fremdeles venstre side litt dypere og går raskere opp med denne og det har jeg ikke klart å motvirke gjennom å fokusere på det heller. Selv på 70-80% av maks så merkes det ganske tydelig.

Takk for gode svar!

Tenker du å bruke det til vanlig, eller bare på trening? Kroppen er flink til å korrigere slikt på egenhånd, så en innleggssåle trenger ikke gjøre saken noe bedre. Har selv ~1cm lengdeforskjell. Har såler fra ortopediklinikken, men bruker de aldri da jeg føler det er ubehaglig og uvant, samme om jeg bruker de daglig i flere uker i strekk.

Hvis du ikke føler noe ubehag eller har flere cm lengdeforskjell og får en kraftig skoliose i ryggen, ville jeg latt det være, hadde jeg vært deg :)

Annonse

Tenker du å bruke det til vanlig, eller bare på trening? Kroppen er flink til å korrigere slikt på egenhånd, så en innleggssåle trenger ikke gjøre saken noe bedre. Har selv ~1cm lengdeforskjell. Har såler fra ortopediklinikken, men bruker de aldri da jeg føler det er ubehaglig og uvant, samme om jeg bruker de daglig i flere uker i strekk.

Hvis du ikke føler noe ubehag eller har flere cm lengdeforskjell og får en kraftig skoliose i ryggen, ville jeg latt det være, hadde jeg vært deg :)

Tenker kun å bruke det på knebøy for å se om det vil hjelpe meg i å bli kvitt vridningen. Har ikke noe problemer med det til dagligdags bortsett fra at jeg blir fort trøtt i rygg og skuldre om jeg står mye, men dette har uansett blitt mye bedre de siste årene med bedre trening.

Tenker kun å bruke det på knebøy for å se om det vil hjelpe meg i å bli kvitt vridningen. Har ikke noe problemer med det til dagligdags bortsett fra at jeg blir fort trøtt i rygg og skuldre om jeg står mye, men dette har uansett blitt mye bedre de siste årene med bedre trening.

Tror nok en innleggssåle kun vil skjule symptomene, og problemet etterhvert vil komme sterkere tilbake. Du har nok fått noen muskelubalanser opp gjennom livet pga lengdeforskjellen, og de kommer i større grad til syne i knebøy enn i hverdagen. Bruker du innleggssåler motvirker du kun symptomene og ikke årsakene. Den samme naprapaten hadde vel noe å si angående dette?

Tror nok en innleggssåle kun vil skjule symptomene, og problemet etterhvert vil komme sterkere tilbake. Du har nok fått noen muskelubalanser opp gjennom livet pga lengdeforskjellen, og de kommer i større grad til syne i knebøy enn i hverdagen. Bruker du innleggssåler motvirker du kun symptomene og ikke årsakene. Den samme naprapaten hadde vel noe å si angående dette?

Interessant, hun nevnte ikke noe om det nei, men hun har heller ikke noe særlig kompetanse rundt styrketrening.

Men vil ikke muskelubalansene bli større av å trene uten innleggssåle der kroppen må kompensere for å utjevne skjevheten? Eller er dette en ønskelig kompensasjon?

Interessant, hun nevnte ikke noe om det nei, men hun har heller ikke noe særlig kompetanse rundt styrketrening.

Men vil ikke muskelubalansene bli større av å trene uten innleggssåle der kroppen må kompensere for å utjevne skjevheten? Eller er dette en ønskelig kompensasjon?

Du må ta tak i årsaken, som sannsynligvis er muskelubalanser, og få disse trent opp. Da vil det nok bli bedre. Har du noen smerter som kan være forbundet med dette? Hofte/kne spesielt.

Nei det er ikke en ønskelig kompensasjon, men det er heller ikke ønskelig å bare fikse symptomet (som i dette tilfellet er vridningen) ved en såle.

Skal sies at jeg heller ikke har formell kompetanse rundt dette, kun erfaringer og noe fra studier. Ole-Mats Moskvil har sikkert noe å tilføye.

Har testet korkhæl fra vanlig skobutikk (Din sko), var ikke voldsomt stor demping i den så lenge det er snakk om knappe 5mm. Evt hva med å lage selv? Høvle/pusse til ei lita list f.eks om du ikke vil ha noen form for demping? Er jo ikke store prosjektet ;)

Forresten, bruker bare denne under bøy og mark. Jobber samtidig med å få løst opp originalproblemet ;)

Du må ta tak i årsaken, som sannsynligvis er muskelubalanser, og få disse trent opp. Da vil det nok bli bedre. Har du noen smerter som kan være forbundet med dette? Hofte/kne spesielt.

Nei det er ikke en ønskelig kompensasjon, men det er heller ikke ønskelig å bare fikse symptomet (som i dette tilfellet er vridningen) ved en såle.

Skal sies at jeg heller ikke har formell kompetanse rundt dette, kun erfaringer og noe fra studier. Ole-Mats Moskvil har sikkert noe å tilføye.

Jobber aktivt med det vi har funnet ja. Er svak i gluteus medius og abduktor musklene generelt og har mye fokus på å trene opp disse. Dette har jo allerede gitt god forbedring av bøyen, så vil sikkert merke mer her også når jeg har jobbet lengre med det.

Har ingen smerter eller problemer med det i dagliglivet nei. Var litt plaget med dårlige knær når jeg var overvektig. Men masse knebøy har fikset det problemet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...