Gå til innhold

Hvordan spise etter deff?


Smurfen

Anbefalte innlegg

Hei har deffet i 3 mnd nå ( ja vet det er feil tid! men har bulket i 1 år å fikk veldig høy fett%) skal deffe ut januar og så trene med litt kcal overskudd til august før jeg skal bulke igjenn (med bra mat ). Men hvordan skal jeg spise etter deffen? ligger på 2200 kcal pr dag nå å kan vell ikke øke til 3300-3500 på dagen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kommer ann på hvor hard denne "deffen" har vært for deg. Hvert år så oppfordrer jeg utøvere som har stilt i konkurranse om å trappe gradvis opp på kaloriene. Selvsagt så er det få som følger dette, og de ender enten opp med å fortsette på diett (!) eller å hive innpå alt de klarer. Begge strategiene fungerer dårlig :( Men så klart så er det noen som er flinke :)

Det optimale vil være å øke forsiktig, kanskje annenhver uke, slik at du får utnyttet hver økning i kalorier til det fulle (og ikke blir ballong på 1-2-3). Muligens noe som:

Uke 1-2: 2400kcal

Uke 3-4: 2600kcal

Uke 4-6: 2800kcal...

Og videre. Du kan jo selvsagt øke mer hver gang enn bare 200kcal, men du forstår vel hva jeg vil frem til. Vanskelig å vite forutsetningene dine og hvor mye kcal du tåler osv. Poenget er at du øker gradvis men også at du tvinger deg selv høyere. Ikke start en eller annen plass og hold deg der, tenk at du skal opp igjen på et viss nivå (3500?). Om du har tatt en del kardio på deffen så får du jo en del mer trykk på trening bare ved å kutte ut den også husk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ann på hvor hard denne "deffen" har vært for deg. Hvert år så oppfordrer jeg utøvere som har stilt i konkurranse om å trappe gradvis opp på kaloriene. Selvsagt så er det få som følger dette, og de ender enten opp med å fortsette på diett (!) eller å hive innpå alt de klarer. Begge strategiene fungerer dårlig :( Men så klart så er det noen som er flinke :)

Det optimale vil være å øke forsiktig, kanskje annenhver uke, slik at du får utnyttet hver økning i kalorier til det fulle (og ikke blir ballong på 1-2-3). Muligens noe som:

Uke 1-2: 2400kcal

Uke 3-4: 2600kcal

Uke 4-6: 2800kcal...

Og videre. Du kan jo selvsagt øke mer hver gang enn bare 200kcal, men du forstår vel hva jeg vil frem til. Vanskelig å vite forutsetningene dine og hvor mye kcal du tåler osv. Poenget er at du øker gradvis men også at du tvinger deg selv høyere. Ikke start en eller annen plass og hold deg der, tenk at du skal opp igjen på et viss nivå (3500?). Om du har tatt en del kardio på deffen så får du jo en del mer trykk på trening bare ved å kutte ut den også husk.

Greit svar! Har ikke hatt tid til så mye cardio! men jobber som vekter å springer/går hele tiden. Dietten har vert "normal" gått ned 20 kilo for 2 gang! så nå vill jeg bare ikke få alt fette jeg har fått de andre gangene ( skal da sies att kostholdet ikke har vært opptimalt på bulkene mine heller) , også kjøre storbulk til neste høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk går rundt og sier bulk og deff hele tiden, hvorfor ikke ha et sunt og fleksibelt kosthold hele året der du bygger muskler samtidig som fettprosenten synker? Nå lever vi ikke i en slik fantastisk verden der dette alltid er mulig, da det er mye lettere å bygge muskler på overskudd, men i de aller fleste tilfeller (gutter spesielt) blir fettprosenten skyhøy og muskelmassen heller beskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor folk går rundt og sier bulk og deff hele tiden, hvorfor ikke ha et sunt og fleksibelt kosthold hele året der du bygger muskler samtidig som fettprosenten synker? Nå lever vi ikke i en slik fantastisk verden der dette alltid er mulig, da det er mye lettere å bygge muskler på overskudd, men i de aller fleste tilfeller (gutter spesielt) blir fettprosenten skyhøy og muskelmassen heller beskjeden.

de fleste jeg kjenner begynner og spise mye på høsten (bulker) til februar/mars så deffer dem ned til sommeren . Føler også selv att jeg greier å bygge mer med 3500++ i 6-7 måneder også deffe 3 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, dersom det fungerer bra for deg så er det jo bare å kjøre på, du lærer jo for hver gang du "bulker", og du ser fort om du legger på deg for mye fett kontra muskler, slik at du kan nedjustere kaloriene. Likevel er det for de fleste mer gunstig å ligge 200-300kcal over vedlikehold på treningsdager for å minimere fettlagringen, samtidig som muskelveksten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dersom det fungerer bra for deg så er det jo bare å kjøre på, du lærer jo for hver gang du "bulker", og du ser fort om du legger på deg for mye fett kontra muskler, slik at du kan nedjustere kaloriene. Likevel er det for de fleste mer gunstig å ligge 200-300kcal over vedlikehold på treningsdager for å minimere fettlagringen, samtidig som muskelveksten øker.

er det jeg har tenkt nå, ligge 300-500 over vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet, også er det jo bare å spise ~2g protein per kg kroppsvekt, 4-5g karbs per kroppsvekt og 1g fett per kroppsvekt, sånn ca. Vedlikehold på hviledager, med en reduksjon på karbs og økning i fett.

Jepp er litt redd for fett% min har endlig fådd fra 4 pacen å skal deffe 2 månder til:P så vil lzm ikke miste formen til sommeren egentlig :p men vill likevell ligge på overskudd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...