Gå til innhold

Ingen fremgang, hva gjør jeg galt?


Pyså

Anbefalte innlegg

Hei..

Om meg:

160cm, 70kg, jente, 26år, trener styrke 3 dager i uken, er til dels aktiv på jobb, har en hund jeg går tur med hver dag. Sover 7-8 timer hver natt.. hmm, d var vel den generelle infoen..?

Kosthold etter diett.no:

daglig kaloribehov: 2303 -521 for vektnedgang = 1782kcal pr dag. Sliter litt med å holde meg på 1700 kcal uten å føle meg stapp mett en hel dag, men dette komemr seg ;) har gørt at dette kanskje kan være problemet, at jeg har for lite inntak, men dette har jeg forbedret og burde jeg egnetli ikke være sløv og sliten istedenfor å føle meg som en energiklomp om inntaket er for lavt? Nå mener jeg ikke for kanskje en uke eller to, dette har fåregått siden nyttår.

Jeg ligger på ca 1500-1800kcal pr dag, kommer ann på om det er treningsdag eller ikke.

hvorav gjennomsnittlig fett=50g protein > 100g og karbs 50-80g

Jeg sliter med motavisjonen ettersom jeg har gjort alle de tingene man får beskjed om å gjøre, bevege deg mer, mer protein, mindre sukker, mer grønt. men vekta viser ingen effekt og jeg som jenter flest ser ikke endring i speilet eller klær :(

Så hva er galt?

Hvorfor reduseres ikke vekta?

Jeg kan vel neppe ha økt muskelmassen såpass av styrketrening at jeg ikke har merket noe på vekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ligger på ca 1500-1800kcal pr dag, kommer ann på om det er treningsdag eller ikke.

hvorav gjennomsnittlig fett=50g protein > 100g og karbs 50-80g

50 g fett = 450 kcal

100 g protein = 400 kcal

80 g karb = 320 kcal

Totalt 1070 kcal

Noe som ikke helt går opp i regnestykket her...

Logger du matinntaket ditt hver dag eller bare i perioder? Kan du oppgi ca hva du spiser i løpet av en dag?

Er smart å bruke målbånd i tillegg til vekta også. Omkrets på mage og lår er gode indikatorer på om fettet reduseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 g fett = 450 kcal

100 g protein = 400 kcal

80 g karb = 320 kcal

Totalt 1070 kcal

Noe som ikke helt går opp i regnestykket her...

Logger du matinntaket ditt hver dag eller bare i perioder? Kan du oppgi ca hva du spiser i løpet av en dag?

Er smart å bruke målbånd i tillegg til vekta også. Omkrets på mage og lår er gode indikatorer på om fettet reduseres.

Frokost: whey proteinshake multivitamin, møllers dobbel, kreatin og en frukt/jougurt

lunsj: Noe kjøtt og salat

mellom måltid: frukt/joughurt gulrot e.l.

middag: god porsjon kjøtt og grønt

Ja som sakt har jeg slitt med å få kaloriene opp mens karbohydratene og fettet nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hatt null nedgang over disse 2 mnd?

Hvordan er det med spisedager?

Spisedager har vert inkludert. en gang i uken.. noen ganger er jeg ikke så flink på denne dagen, og frotser i det som finnes å frose i. Andre ganger blir spisedagen mer som en "yeah! saus til miiiiddagen :D :D" hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

La oss si at du klarer å ligge 500 kcal i underskudd hver dag.

Det er 3500 kcal og skulle tilsi ca 0,5kg i uken (MAKS!)

På spisedagen fråtser du i det som er, for å sitere deg selv, og havner kanskje opp mot 3000 i pluss.

Da sitter du igjen med et ukesunderskudd på 500 kcal.

500 kcal i uka på 3 måneder er estimert vektnedgang på 0,8 kg.

Så stemmer fort det. Spisedag har aldri vært ment for vanlige folk som ønsker en gradvis og sunn vektnedgang, da de bygger opp under alle faktorer som fikk deg opp i vekt "in the first place". Spisedager er folk som ligger ekstremlavt og trenger påfyll av karbs. Ikke folk som har for mye å ta av så kroppen kan mobilisere kaloirer fra kroppsfettet.

Mindre kos i helgene, bedre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirik her og tror spisedagene ødelegger for deg. Et "frimåltid" i uken er som regel nok for å gi litt slack etter egen erfaring. Kontrollert oppkarbing er en annen sak, men det har du ikke behov for før fettprosenten er ganske lav.

Det holder om du får i deg rundt 100 -140 gram proteiner. Resten av kaloriene dine bør komme fra fett og karbohydrater, så det er bedre å øke disse litt midt i uken så får du forhåpentligvis ikke like store cravings når helgen kommer heller.

Skal du ha i deg 1800 kalorier kan du f.eks spise

120 gram protein

170 gram karbs

70 gram fett

Dette er kun et eksempel og du må gjerne justere fett/karbs ratioen etter hva du trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eirik her og tror spisedagene ødelegger for deg. Et "frimåltid" i uken er som regel nok for å gi litt slack etter egen erfaring. Kontrollert oppkarbing er en annen sak, men det har du ikke behov for før fettprosenten er ganske lav.

Det holder om du får i deg rundt 100 -140 gram proteiner. Resten av kaloriene dine bør komme fra fett og karbohydrater, så det er bedre å øke disse litt midt i uken så får du forhåpentligvis ikke like store cravings når helgen kommer heller.

Skal du ha i deg 1800 kalorier kan du f.eks spise

120 gram protein

170 gram karbs

70 gram fett

Dette er kun et eksempel og du må gjerne justere fett/karbs ratioen etter hva du trives med.

Flott, takker alle for supre svar, men det bringer jo nye spørsmål..

Trodde karbohydrater og fett skulle holdes til et (så godt som mulig) minimum?

hva er deres beste kilder til karbohydrater?

Om dagen nermer sin slutt og dere innser dere kanskje har litt lite kalorier for dagen, og ser at dette er fra litt lite fett/karbohydrater, hva bruker dere til å "fylle på"? gjør dere dette i det hele tatt?

Regner med etter en god stund vil dette gå automatisk slik at dette sjeldent hender. Men for meg uten helt stålkontroll kan dette skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde karbohydrater og fett skulle holdes til et (så godt som mulig) minimum?

Hvorfor? Ingenting farlig med karbohydrater eller fett. Et variert kosthold er viktig.

hva er deres beste kilder til karbohydrater?

Potet, søtpotet, ris, grov pasta, grovt brød for å nevne noen.

Om dagen nermer sin slutt og dere innser dere kanskje har litt lite kalorier for dagen, og ser at dette er fra litt lite fett/karbohydrater, hva bruker dere til å "fylle på"? gjør dere dette i det hele tatt?

Om du merker at dette skjer ofte, så kan det være lurt å ta en kikk på kostholdet sitt og foreta noen endringer. Det kan være så enkelt som å ha saus på middagen (nam nam!), bytte ut noen matvarer med fetere versjoner (ut med lettprodukter, inn med helprodukter) eller å steke i mer olje/fett enn man pleier. Om det bare skjer innimellom, så kos deg med en god neve nøtter f.eks, eller andre gode ting som du har lyst på. Hallo, kalorier er kalorier og hvis du har spist godt gjennom dagen og har endel tilgode, så spis noe digg da! x)

Husk å sette dette i sammenheng med det som nevnes om spisedager her. Nytter ikke å justere opp kalorimengden om du ligger i et totalt overskudd på en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...