Gå til innhold

Ovnsbakte herligheter


Pinglo

Anbefalte innlegg

Så, jeg har fått dilla på å lage "innpakninger" i aluminiumsfolie. Det lager seg selv, genererer tilnærmet null oppvask og gjør i hvertfall fisk helt fantastisk både i smak og konsistens.

Denne er favoritten for øyeblikket (til 1 person på PF :p)

2 x Torsk- og 1 x laksefilet

1x Gulrot (skjæres i små biter, så det går fort)

1/2 x Løk (skjæres i båter)

1/2 Fenikkel, i skiver

Saften av 1/2 lime (om du er lat, finnes denne også på flaske)

1 Paprika

Ingefær + Chili + sitrongress etter smak

Bruk gjerne finhakkede varianter av alle tre fra glass. Går fortere :D

1 ss østerssaus

1 dæsj fiskesaus

1 ts soyasaus

Krydres med fersk koriander til slutt, om du har (også god uten)

Du lager en liten "form" av aluminiumsfolien som du legger alt oppi, også lukker du den igjen. Pass på at det ikke er noen hull under :p

Serveres med ris/poteter/nudler/ingenting

Det ser langt og uoverkommelig ut, men jobben er strengt tatt å skjære løk, fenikkel og gulrot, dette tar 2 minutter. Mens det står i ovnen i 20-30 mins, kan du surfe fitnessbloggen :D

Har dere noen ovnsbakte favoritter? Erfaringsmessig kan alt som går i en ildfast form også i folie, så del i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Egg og tomatbønner for latsabber.

Ble diktet frem siden kyllingkjøttdeigen jeg kjøpte på butikken smakte død og fordervelse, og jeg hadde litt begrenset med ingredienser i kjøleskapet.

Dette er en variant av den italienske retten "Uova en Purgatorio" eller "Egg i Skjærsilden" :D Den ble svært lite autentisk, da jeg ikke hadde verken hvitløk eller basilikum, men godt ble det.

http://www.seriouseats.com/recipes/2009/10/eggs-in-purgatory-recipe.html

1 boks hakkede tomater + en halv boks med hot salsa i bunnen av en ildfast form. Strø gjerne over litt svarte bønner, om du har, eller kikerter (jeg tok begge :p ), men ikke nødvendig. Krydre med salt, pepper og chili

Knekk egg oppi sausen slik at de blir liggende i en liten "lomme" i formen

Vent til eggene stivner oppå

Spise. Gjerne med potetmos til, som du lager på 10 min ved å finhakke potet, sprengkoke og mose.Om nom nom. Tok på ingen måte bilde av det, gjør det kanskje neste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefilet på en seng av krydrede potetbåter (gjerne amadinepoteter), løk, sopp, paprika og brokkoli. Og med fløtesaus, hvor du heller fløte i forma like før maten er ferdig. Nydelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, jeg har fått dilla på å lage "innpakninger" i aluminiumsfolie. Det lager seg selv, genererer tilnærmet null oppvask og gjør i hvertfall fisk helt fantastisk både i smak og konsistens.

Denne er favoritten for øyeblikket (til 1 person på PF :p)

2 x Torsk- og 1 x laksefilet

1x Gulrot (skjæres i små biter, så det går fort)

1/2 x Løk (skjæres i båter)

1/2 Fenikkel, i skiver

1 Paprika

Ingefær + Chili + sitrongress etter smak

Bruk gjerne finhakkede varianter av alle tre fra glass. Går fortere :D

1 ss østerssaus

1 dæsj fiskesaus

1 ts soyasaus

Krydres med fersk koriander til slutt, om du har (også god uten)

Du lager en liten "form" av aluminiumsfolien som du legger alt oppi, også lukker du den igjen. Pass på at det ikke er noen hull under :p

Serveres med ris/poteter/nudler/ingenting

Det ser langt og uoverkommelig ut, men jobben er strengt tatt å skjære løk, fenikkel og gulrot, dette tar 2 minutter. Mens det står i ovnen i 20-30 mins, kan du surfe fitnessbloggen :D

Har dere noen ovnsbakte favoritter? Erfaringsmessig kan alt som går i en ildfast form også i folie, så del i vei!

Jeg pleier å lage noe liknende :) Prøv å ta en sitron, del i to, press litt av saften over og legg den i pakka sammen med resten, når det er ferdig presser du resten av sitronsaften over. Sykt digg. Sitronen gir masse smak og god lukt, beste måten man kan spise sitron på spørr du meg (og jeg er ikke helt sitronfrelst, selv om det kanskje høres litt sånn ut her og nå).

Noen ganger ar jeg en dæsj peanøttsmør i sausen, det er og godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare få spørre, trenger ikke laks og torsk forskjellig steketid? Er en stund siden jeg har laget med torsk og laks sammen, som regel bruker jeg hel laks eller annen fisk. Men mener å huske at torsken hadde en tendens til å bli litt fort tørr inne i aluminiumsfolien før laksen. Eller er det bare jeg som må bli litt bedre på ovnsbaking?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...