Gå til innhold

Knebøy og markløft (strake + vanlig) Hjelp søkes/ behøves ;-)


vsand

Anbefalte innlegg

Legger ut link til loggen min, hvor der fins videoklipp av mine forsøk på knebøy og markløft.

Setter veldig pris på om noen vil ta seg tid til å gi meg tilbakemelding og tips på teknikk og forbedring. Særlig siden jeg sitter her med ei vond hoft etter en muskelstrekk i dag. Så forbedringspotensiale kjenner jeg godt at jeg har !

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fersking.18132/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

du må gjøre videoene "ikke oppført" eller "offentlig":)

"ikke oppført" betyr at man kun kan se videoen dersom du har delt den, men ikke ved å søke på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få knebøy- og markløftteknikken til å sitte, kreves det mye terping på teknikk. Jeg har selv drevet med styrketrening i over 12 år, og styrkeløft siden 2005. Jeg gjør enda feil og må korrigeres av kyndige. På filmen under får jeg følgende tilbakemeldinger fra Jr. landslagstrener Lars Samnøy:

"Rumpa vandrer fort opp og bak, mer knær ut kanskje. Siste rep på 180 var best i mine øyne, her bruker du litt mer tid ned og timer oppturen bedre. Markløften kan jeg ikke utsette noe på altså. Ser veldig effektivt ut."

http://www.youtube.com/watch?v=6ri56dWwKoQ

På generelt grunnlag - stå noe bredere enn hoftebredde og vinkle tærne ut. Knea skal følge tærne både i den eksentriske og konsentriske fasen. Trykket skal ligge på mellomfot/hæl, og albuene skytes frem for å rette opp overkroppen/få fram brystkassa. Sett deg ned med trygg på mellomfot/hæl, og unngå spissing av knea. Gå så dypt ned som mobiliteten/teknikken tilsier er forsvarlig ift. teknikk/skaderisiko.

I markløft skal skulderbladene være ca over stanga sett fra side. Dette for å ikke tape kraft ved at man sitter for langt tilbake (stanga må da rundt knea, noe som er uheldig), og sitter man for langt frampå vil man mista balansen og falle framover. Da taper man også kraft. Stå ca. hoftebredde avstand med grepet noe utenfor beina. Rett opp ryggen, fram med brystkassa og tenk hodet som ca. en forlengelse av ryggsøylen. Unngå at hodet presset veldig opp og fram - det kan gi nakkeplager. Dra stanga langs lårene både opp og ned, og fullført med at hofta skytes fram og skuldrene trekkes tilbake. Rett ut bein og rygg i en bevegelse.

Oppsøk gjerne en styrkeløftklubb for kyndig veiledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få knebøy- og markløftteknikken til å sitte, kreves det mye terping på teknikk. Jeg har selv drevet med styrketrening i over 12 år, og styrkeløft siden 2005. Jeg gjør enda feil og må korrigeres av kyndige. På filmen under får jeg følgende tilbakemeldinger fra Jr. landslagstrener Lars Samnøy:

"Rumpa vandrer fort opp og bak, mer knær ut kanskje. Siste rep på 180 var best i mine øyne, her bruker du litt mer tid ned og timer oppturen bedre. Markløften kan jeg ikke utsette noe på altså. Ser veldig effektivt ut."

På generelt grunnlag - stå noe bredere enn hoftebredde og vinkle tærne ut. Knea skal følge tærne både i den eksentriske og konsentriske fasen. Trykket skal ligge på mellomfot/hæl, og albuene skytes frem for å rette opp overkroppen/få fram brystkassa. Sett deg ned med trygg på mellomfot/hæl, og unngå spissing av knea. Gå så dypt ned som mobiliteten/teknikken tilsier er forsvarlig ift. teknikk/skaderisiko.

I markløft skal skulderbladene være ca over stanga sett fra side. Dette for å ikke tape kraft ved at man sitter for langt tilbake (stanga må da rundt knea, noe som er uheldig), og sitter man for langt frampå vil man mista balansen og falle framover. Da taper man også kraft. Stå ca. hoftebredde avstand med grepet noe utenfor beina. Rett opp ryggen, fram med brystkassa og tenk hodet som ca. en forlengelse av ryggsøylen. Unngå at hodet presset veldig opp og fram - det kan gi nakkeplager. Dra stanga langs lårene både opp og ned, og fullført med at hofta skytes fram og skuldrene trekkes tilbake. Rett ut bein og rygg i en bevegelse.

Oppsøk gjerne en styrkeløftklubb for kyndig veiledning!

Tusen takk for tilbakemelding og tips(y) Ser ihvertfall tydelig det du mener med skulder over stanga i markløftet, når jeg sammenlignet klippet med mine forsøk på markløft. Skal terpe på dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...