Gå til innhold

Ang ødelagt forbrenning


Freckles

Anbefalte innlegg

Ser dette nevnes innimellom, og lurer litt på hvor alvorlig det kan bli.

Det høres jo unektelig ganske ille ut, men snakker vi ødelagt ødelagt, som i permanent, i enkelte tilfeller? Er det mulig?

Eller er det reversibelt?

Jeg trodde egentlig det var en myte at man kan øelegge forbrenningen/stoffskiftet med slanking.

Dersom man har kjørt kroppen hardt over noen år (ikke typ spisevegring og alvorlig undervekt), med stress, manglende kunnskap om kosthold og trening som har gjort at kroppen har blitt litt tynt, vil riktig kosthold og tilstrekkelig med hvile kunne reparere skaden?

Og hvor lang tid vil dette kunne ta? (skjønner at det vil variere, men innenfor hvilket spenn? 1-3 mnd, opptil ett år, eller kanskje mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

slik kroppen er bygd er det mulig å "regenerere" seg etter så så si veldig mange forskjellige typer "problemer". Har man brukt lang tid på å overforbrenne vil det selvfølgelig ta tid til å bygge seg opp igjen. med et godt kosthold og gode spisevaner kan det gå raskere.

- du trenger å tilføre kroppen din tilstrekkelig med næring og vitaminer. ta deg tur til legen og få tatt noen blodprøver om dine blodverdier.

- begynn å spis regelmessig, gjør kroppen din vant til inntak av næring.

- tren, men ta det rolig.

og viktigst av alt, ta alt med rolig tempo og lytt godt til kroppen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik kroppen er bygd er det mulig å "regenerere" seg etter så så si veldig mange forskjellige typer "problemer". Har man brukt lang tid på å overforbrenne vil det selvfølgelig ta tid til å bygge seg opp igjen. med et godt kosthold og gode spisevaner kan det gå raskere.

- du trenger å tilføre kroppen din tilstrekkelig med næring og vitaminer. ta deg tur til legen og få tatt noen blodprøver om dine blodverdier.

- begynn å spis regelmessig, gjør kroppen din vant til inntak av næring.

- tren, men ta det rolig.

og viktigst av alt, ta alt med rolig tempo og lytt godt til kroppen din!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Ser dette nevnes innimellom, og lurer litt på hvor alvorlig det kan bli.

Det høres jo unektelig ganske ille ut, men snakker vi ødelagt ødelagt, som i permanent, i enkelte tilfeller? Er det mulig?

Eller er det reversibelt?

Jeg trodde egentlig det var en myte at man kan øelegge forbrenningen/stoffskiftet med slanking.

Dersom man har kjørt kroppen hardt over noen år (ikke typ spisevegring og alvorlig undervekt), med stress, manglende kunnskap om kosthold og trening som har gjort at kroppen har blitt litt tynt, vil riktig kosthold og tilstrekkelig med hvile kunne reparere skaden?

Og hvor lang tid vil dette kunne ta? (skjønner at det vil variere, men innenfor hvilket spenn? 1-3 mnd, opptil ett år, eller kanskje mer?)

Vet at MR. layne nevner at enkelte av de han har jobbet med har gjerne brukt flere år på å "oppdrette" en god forbrenning :)Etter at man har kjørt kroppen ad undas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at MR. layne nevner at enkelte av de han har jobbet med har gjerne brukt flere år på å "oppdrette" en god forbrenning :)Etter at man har kjørt kroppen ad undas :)

Takk, veldig interessant! Og shit, at at det kan ta så lang tid, da.... :(

Edit: men er fortsatt litt usikker på om dette kan gjelde meg. Har ikke ligget så ekstremt lavt på kaloriene som mange av disse utøverne gjør på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takk, veldig interessant! Og shit, at at det kan ta så lang tid, da.... :(

Edit: men er fortsatt litt usikker på om dette kan gjelde meg. Har ikke ligget så ekstremt lavt på kaloriene som mange av disse utøverne gjør på diett.

Akkurat sånt vet man ikke nei ;) Nå vet jeg ikke alder,høyde og vekt på deg..

Men selv veier jeg ca 80-82kg nå, 173cm 22år og gutt. Gått ned ca 12-15kg på 1år.. Litt PSMF, litt her og litt der... Men jeg skal nå fortsett å gå ned (alt fra 1500-2500kcal) vil jeg tro... stort sett rundt 2000-2200kcal.. Men etter ferien er over, så skal jeg omstille kroppen å bygge meg opp mot 3000kcal.. Dette er for å gjøre det lettere til neste diett. FOr da kan jeg begynne på 2800kcal istedenfor å rase ned på 2000kcal. For å få en "Bedre og tryggere" hverdag! hvis du skjønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånt vet man ikke nei ;) Nå vet jeg ikke alder,høyde og vekt på deg..

Men selv veier jeg ca 80-82kg nå, 173cm 22år og gutt. Gått ned ca 12-15kg på 1år.. Litt PSMF, litt her og litt der... Men jeg skal nå fortsett å gå ned (alt fra 1500-2500kcal) vil jeg tro... stort sett rundt 2000-2200kcal.. Men etter ferien er over, så skal jeg omstille kroppen å bygge meg opp mot 3000kcal.. Dette er for å gjøre det lettere til neste diett. FOr da kan jeg begynne på 2800kcal istedenfor å rase ned på 2000kcal. For å få en "Bedre og tryggere" hverdag! hvis du skjønner :)

Gammel dame i tredveåra, jeg da ;)

og 165.5 cm, vekten ligger på 59-60-ish. Så PSMF er ikke noe jeg tenker å begi meg ut på... Har en BMR på stusselige 1340, hvis jeg husker rett, så jeg føler at jeg ikke kan ligge altfor høyt for vedlikehold/nedgang heller. Er ikke ute etter en hurtigløsning, men noe jeg kan leve med :)

Ting kan gjerne ta tid, bare det går i riktig retning - så får litt hetta av at det går motsatt vei, hehe. Er tross alt sprekere og mer aktiv i mer riktig balanse mht aktivitet enn jeg var i tyveårene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link, hadde ikke lest akkurat den før.

Begynner å tenke at det kanskjeikke er så ille for min del likevel, at jeg ikke har levd så altfor gæli. Litt høyt aktivitetsnivå en lang periode, og ikke helt optimalt på matfronten ift det, men ikke helt på trynet heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må du spise nå for å vedlikeholde vekta?

Tja, si det :unsure:

Hadde jeg enda funnet ut av det, men hittil har det bare vært økning. Må tydeligvis lavere enn det jeg ligger på pr i dag, som er jusert ned til 1700 (1500 på hviledager) for ikke å fortsette å opp...(Totalt opp 3-4 cm rundt rumpe/lår siden før jul). Har vært redd for å gå noe lavere og ende opp med å spise for lite også (er jo mye fokus på det her inne).

Skyr ihvertfall PSMF og slikt som pesten, hehe.

Sulter da ikke på denne mengden, men er passe mett gjennom dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det :unsure:

Hadde jeg enda funnet ut av det, men hittil har det bare vært økning. Må tydeligvis lavere enn det jeg ligger på pr i dag, som er jusert ned til 1700 (1500 på hviledager) for ikke å fortsette å opp...(Totalt opp 3-4 cm rundt rumpe/lår siden før jul). Har vært redd for å gå noe lavere og ende opp med å spise for lite også (er jo mye fokus på det her inne).

Skyr ihvertfall PSMF og slikt som pesten, hehe.

Sulter da ikke på denne mengden, men er passe mett gjennom dagen.

Da har du egentlig fått svaret du trenger i videoen som ble posta lengre oppe her. Du må øke inntaket ditt over tid, og bare bite i deg at du muligens vil gå opp en smule i vekt før det stabliliserer seg.

Helsen må nesten komme før buksestørrelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...