Gå til innhold

Overvekt pga medisin...gode råd trengs!!


Anne-Grethe

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ny her på fitnessbloggen, men begynner å bli desperat og trenger virkelig råd for å få igang en vektnedgang. Jeg har aldri før vært overvektig men jeg kan fortelle at jeg har lagt på meg 20 kilo på under 2 år etter at jeg begynt på medisiner som jeg vil være avhengig av resten av livet. Dem øker matlysten og når du itillegg kan legge på deg uten ekstra matlyst så sier det seg sjøl at kiloene renner fort på. I vår var jeg kjempeflink å fulgte en diett itillegg til Herbalife, men det sier seg sjøl at motivasjonen avtar når man går ned 3 kilo over 4 mnd.

Har noen erfaringer som dem kan dele med meg så blir jeg virkelig glad:)

Anne-Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første, har du sjekket ut muligheter for alternativ medisin som ikke har sultfølelse som bivirkning?

Har selv gått på medisiner som trigget en enorm sultfølelse, det var som om jeg aldri fikk NOK.. helt forferdelig!

Er dette medisiner du kan ta på ettermiddag/kveld? Da kunne jo kanskje periodisk faste vært noe for deg? :) (Svært enkelt og kort fortalt så spiser man samme mengde mat (over en dag), i et spisevindu på 8-10 timer, og faster resten av timene. Færre og større måltider, kontra mange og små.)

Masse lykke til!! :) :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, har du sjekket ut muligheter for alternativ medisin som ikke har sultfølelse som bivirkning?

Har selv gått på medisiner som trigget en enorm sultfølelse, det var som om jeg aldri fikk NOK.. helt forferdelig!

Er dette medisiner du kan ta på ettermiddag/kveld? Da kunne jo kanskje periodisk faste vært noe for deg? :) (Svært enkelt og kort fortalt så spiser man samme mengde mat (over en dag), i et spisevindu på 8-10 timer, og faster resten av timene. Færre og større måltider, kontra mange og små.)

Masse lykke til!! :) :thumbsup:[/quot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig å være sulten hele tiden ja, som du sier så er den naturlige innebygde metthetsfølelsen helt lammet på en måte.

Jeg har som rutine tatt medisinen på morgenen for det har liksom vært mest praktisk, men kanskje det er nyttig å ta den om kvelden isteden.

Dette med spisevindu som du nevner har jeg aldri hørt om før, man er jo liksom innprentet at mange små måltider jeg best. Men jeg prøver hva som helst no ja så jeg skal jammen meg prøve ut forslaget ditt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker antidepressiva og stemningsstabiliserende fordi jeg har bipolar lidelse. Sykdommen gjør jo i tillegg at det ikke er så lett å opprettholde aktivitet pga svingningene og perioder med depresjon

Hva slags anti.dep bruker du?

Er det slik at du MÅ bruke presis den eller er det mulig å bytte om til noe annet som kanskje ikke gir deg denne effekten? Ser den at det ikke nødvendigvis er bare bare å bytte anti.dep hvis du endelig har funnet en som passer. Jeg hadde flaks og fikk noe som passet meg på første forsøk (det vil si; jeg sover jo søren meg ikke på den medisinen..men det er også det eneste).

Masse lykke til! Har ikke så veldig mange gode råd ifh til akkuratt dette. Regner med at du vet at det handler om antall kalorier o.l man spiser, men hva hjelper det hvis du aldri blir mett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til en overlege i psykiatri i mange år, å har prøvd ulike medisiner med ulike typer bivirkninger. Vektøkning har liksom vært den minst plagsomme bivirkningen. Men den er ikke artig lengre...

Men jeg tenkte kanskje det var flere her inne som hadde erfaringer med dette, for jeg er god på å telle kcal, karbohydrater og protein. Men det hjelper liksom ikke. Kanskje jeg må ned på en veldig lavt nivå av kcal hver dag for at det skal ha effekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Orfiril og Cipramil hver morgen, jeg brukte kun Cipramil i mange år uten problemer med vekten. Men da jeg la til Orfiril så tok det liksom av. Kan fortelle at jeg gikk på et kurs over 10 uker igjennom vektklubben, med en kombinasjon av shake og lavkarbo kosthold. Telte kalorier og veiet hver uke på en vekt som viser fettprosent metabolsk alder muskelmasse og det som er. På dem ukene gikk jeg vel ned 3 kilo, men det meste av målingene hver uke var konstante. Metabolsk alder var og ble på 59 år og det er ikke bra og jeg tror jeg hadde en fettprosent på 47 om jeg ikke husker helt feil. Mistet bittelitt muskelmasse, men det hadde ikke noe si for jeg har en stor muskelmasse. Jeg hadde en helsegevinst med at jeg følte meg mer opplagt, men resultatene jeg ønsker uteble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du må slite mye (dvs legge ned mye innsats) for minimalt med resultater. Siden du er relativt anonym (står oppført med fornavn) tillater jeg meg å spørre litt videre.

ALDER

VEKT/HØYDE

FETTPROSENT/MIDJEMÅL

HVA, HVOR MYE OG HVORDAN TRENER DU

HVORDAN SPISER DU? er du mye sulten, overspiser du, har du et sunt forhold til mat eller stresser du mye? Hvilken mat liker du, hvilken mat liker du ikke? Føler du at det er enkelte typer mat som gjør deg mer mett enn annet?

Jeg skulle også ønsket at du mistet litt av fokuset på kroppsvekten og heller omdefinerte målsetningen din til å inkludere midjemål, speil, og evt et klesplass du ønsker å se bra ut i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41 år, veier 84 kilo per i dag og er 162 cm høy. Sist jeg sjekket fettprosenten var i sommer og da var den på 47% og midjemålet mitt er i dag 94cm. Fettprosenten har nok ikke endret seg mye, å har den det har den nok heller gått litt opp enn ned.

Jeg prøver å være bevisst på hva jeg spiser og det er som regel Herbalife shake til frokost blandet med melk. Til lunsj spiser jeg to skiver brød med to kokte egg og litt tomat og drikker et glass appelsinjuice. Vi får levert frukt på jobb to dager i uka, så jeg spiser en banan innimellom og en liten neve nøtter et par ganger i uka. Til middag er det mye kylling, laks er på menyen ca 3 ganger i uka samt andre typer fisk. Prøver å bruke kyllingkjøttdeig istedenfor vanlig kjøttdeig til taco. Når sønnen min er borte er det rimelig kjedelig å lage middag til en person så da kjøper jeg noen ganger fjordland middag. Men sjekker alltid innholdet av kalorier og næringsstoffer på pakken. Har lest mye om mat og kosthold å har virkelig gjort en innsats synes jeg sjøl, men som du sier det er en veldig innsats for lite å jeg går lei å tenker til slutt at det er jo ingen vits å bare spiser det som blir servert.

I dem periodene der jeg virkelig fokuserer skikkelig på målet så bruker jeg målbåndet flittig, og midjemålet går drastisk ned. Men over hofter, lår og armer skjer det fint lite. Jeg ønsker ikke å bli sylslang, ønsker bare at klærne i skapet skal passe til meg igjen.

Men jeg går lei til slutt når alle kommer med råd og når jeg får kommentarer på at det er ikke bare det at jeg har lagt på meg, men at jeg har blitt så brei. Buksene mine passer liksom ikke bedre av at midja blir smal:)

.

Når det gjelder trening har jeg nok mye å gå på ja, skammer meg for det men er flink til å ut å gå i skog og mark når årstiden tillater det. Men det er kanskje på treningen jeg burde virkelig gjøre en innsats, men jeg mistrives med senter som Sats og 3T for du får et program første dagen og blir bare overlatt til deg selv og forsvinner i mengden. Det passer ikke for meg, for jeg trenger oppfølging og noen som forventer ting av meg å ikke bare betale mange tusen i året for å få låne spinningsykkelen liksom....litt ironisk no, men det er jo sånn:)

No fikk du hele bøtta du, men det er ingen som noen gang har vært oppriktig interessert i min problemstilling uten å be meg spise mer grønnsaker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og anbefaler virkelig fysisk trening, ikke bare for vekta - men for psyken! Kanskje det er det som skal være hovedfokuset ditt med treninga, det psykiske - for det vil garantert hjelpe på med å gjøre ting mere stabilt for deg. Jeg vet at noen kommuner har gratis trening om man er arbeidsledig eller trygdet eller går i terapi (ulikt i kommunene) - du kan ikke sjekke ut om det er noe sånt i kommunen din? F.eks har de noe som heter Aktiv på dagtid i Oslo, og de bør jo så absolutt ha noe sånt i en storby som Trondheim. :)

De første par ukene er noe dritt - men så vettu.. så blir du avhengig, og gleder deg til trening! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...