Gå til innhold

Ja takk, begge deler!


Consept

Anbefalte innlegg

Hva er målet ditt, lavere fettprosent eller mer muskler? Det er spørsmålet de fleste nybegynnere får når de spør om kostholdsråd.

Jeg er kraftig overvektig, men har kvittet meg med mine første 10 kg ved hjelp av energiunderskudd og kardiotrening på romaskin. Nå har jeg begynt med styrketrening, og trives godt med det som trening. Men jeg sitter egentlig som et spørsmålstegn med tanke på kosthold. Er det energilageret jeg drasser med meg på kroppen ubrukelig i denne sammenhengen? Er det umulig å oppnå muskelvekst/bedre styrke, samtidig som man tærer på kroppens fettreserver. Er det mer mulig å få dette til når man har et solid fettlager å tære på enn hvis man har et lite?

Målet mitt er som overskrifen indikerer både å bære på mindre fett, men å få en sterkere kropp. Hvordan går jeg fram?

Når det gjelder trening så gjennomfører jeg for tiden 2 styrkeøkter pr uke på ca 75 min der jeg stort sett pusher meg så langt det går. Jeg deltar også på en times ballspilløkt i uka. Også supplerer jeg med litt intervalltrening på romaskina for å forbedre kondisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er nybegynner og har, dersom det er som du sier, en del å ta av (høyde/vekt?), så ja, du vil kunne gå ned i fettprosent og bygge muskler samtidig :) Det vil stagnere etter hvert, særlig når du går en del nedover i vekt, men det trenger ikke å stoppe helt opp.

Legg deg i et moderat underskudd, gjerne ikke mer enn 300kcal, og definitivt ikke mer enn 500kcal. Du ønsker å bygge og vedlikeholde muskler, da skal du ikke gå for lavt. Tren tung styrke, ikke kjør deg selv til failure hver gang, og ikke overdriv kondisjonstreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kroppen restituerer seg dårligere med kaloriunderskudd =)

Jeg er faktisk også nysgjerrig på det Consept spør om. En person med endel ekstra er jo ikke totalt sett i energiunderskudd selv om maten i seg selv ikke er nok til å dekke det kroppen forbruker.

Trådstarter sier også at h*n trener styrke 2 dager i uka, som jeg antar ikke kommer rett etter hverandre. Med andre ord er vel ikke restitusjon noe å tenke på, kaloriunderskudd eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett litt på biggest looser (og er ingen ernæringsekspert) og ser at de hele tiden får beskjed om å spise, som feks bær, frukt i tillegg til noen hovedmåltid, og de trener jo stort sett døgnet rundt, både styrke og cardio. Og de resultatene er jo spinnville :wideyed: , de raser ned de første ukene, for så å stagnere en del etter 1 mnd.. Som "stor" tror jeg at jeg ville googlet litt hva disse driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...