Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er akkurat igang med styrketrenings programmet Starting Strength. Det er styrke trening 3 dager i uka der jeg er innnom alle muskelgruppene i kroppen.

Det jeg lurer på er hvilket kosthold må jeg ha? Må jeg telle kalorier? Evt hvor mye bør jeg ligge på?

Ødelegger det mye å skjeie ut en gang i helga? Skulle sånn sett hatt en kostholdplan.

Fortsetter under...

Målet mitt er å få litt mer muskler, å stramme opp :) Er 172 høy, og 67 kg per dags dato. Hadde sikkert ikke gjort noe å gått ned noen kg til, men rekner med om jeg trener styrke så har det kanskje ikke noe å si når fett blir omgjort til muskler?

Starting strength handler om å bli sterk. Følg programmet slavisk og spis til det tyter ut av ørene dine.

Mark Rippetoe beskriver svært enkelt og greit at for en nybegynner som følger programmet slavisk vil kun mangel på mat eller mangel på søvn gjøre at du ikke blir sterkere.

Derfor: Sov minst 8 timer om natten og spis maks mat!

P.S Fett blir ikke omgjort til muskler, men heller erstattet av muskler.

Hahaha, litt blond her jeg ;)

Når du sier spis til det tyter ut av ørene. Hva skal man da spise? Rekner med det ikke gjelder hva som helst? Og skal man spise masse de dagene man ikke trener også? Dette er jo kun 3 dager i uka, og økta varer vel ca 45 minutt.

Annonse

Starting strength programmet er lett i byrjan, men når du skal legge vekt på hver eneste økt så tar det ikke lang tid før det blir skikkelig tungt. Derfor må du ha masse mat og søvn.

Spis alt du kan av egg, fisk, kjøtt og kylling. Masse grønnsaker og vær ikke redd for karbohydrater. Fett kan man spise mindre av, men tran er viktig.

Mark Rippetoe som har laget programmet anbefaler også en gallon med melk hver dag, det er cirka 3,8 liter melk og kan bli litt i overkant for noen.

Dagene du ikke trener er ekstra viktige for maks eting for det er disse dagene mye av muskelrestitusjonen faktisk skjer. Kroppen trenger byggeklosser - MAT!!

Kan være triks å spise ekstra med karbohydrat på treningsdagene for å ha energi til treningen.

Sjekk http://www.startingstrength.com der finner du forum med flere dyktige karer som kan veilede på mat og program.

Når du trener starting strength og ikke klarer dagens krav. f eks benkpressen din blir 5- 5-3 istedetfor 5-5-5 så skal du ta av cirka 10% av vekta og begynne å jobbe deg opp igjen på nytt i neste treningsøkt. Kalles deload.

Jenter har vanskeligere for å legge på seg muskler enn gutter. Slik er det bare. Derfor må du kanskje gjøre dette litt oftere en guttene.

Starting strength programmet er lett i byrjan, men når du skal legge vekt på hver eneste økt så tar det ikke lang tid før det blir skikkelig tungt. Derfor må du ha masse mat og søvn.

Spis alt du kan av egg, fisk, kjøtt og kylling. Masse grønnsaker og vær ikke redd for karbohydrater. Fett kan man spise mindre av, men tran er viktig.

Mark Rippetoe som har laget programmet anbefaler også en gallon med melk hver dag, det er cirka 3,8 liter melk og kan bli litt i overkant for noen.

Dagene du ikke trener er ekstra viktige for maks eting for det er disse dagene mye av muskelrestitusjonen faktisk skjer. Kroppen trenger byggeklosser - MAT!!

Kan være triks å spise ekstra med karbohydrat på treningsdagene for å ha energi til treningen.

Sjekk Starting Strength der finner du forum med flere dyktige karer som kan veilede på mat og program.

Når du trener starting strength og ikke klarer dagens krav. f eks benkpressen din blir 5- 5-3 istedetfor 5-5-5 så skal du ta av cirka 10% av vekta og begynne å jobbe deg opp igjen på nytt i neste treningsøkt. Kalles deload.

Jenter har vanskeligere for å legge på seg muskler enn gutter. Slik er det bare. Derfor må du kanskje gjøre dette litt oftere en guttene.

Ser trådstarter får litt godt og blandet informasjon her, så får vel prøve å rette litt opp. Starting Strength handler om å bli sterk først og fremst, så hvis det er dette du vil, bør du sørge for å få i deg nok mat ( ca 1,8-2gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag), og å ligge i et kalorioverskudd. dette trenger ikke være MEGAstort, men det må være der. Spiser du 1500 kcal, og trenger 2500, da stopper du opp før du vet ordet av det

Jeg ser GOMAD blir nevnt, det er viktig å vite at dette kun er et alternativ ment for gutter på typ 185cm og 60 kilo som " ikke klarer å legge på seg", som mest av alt trengrt masse kraftfor for å komme noe sted. er man derimot 180cm og 104 kilo, er det litt andre verktøy som må benyttes.

til slutt vil vektene bli så tunge at du ikke klarer å gjennomføre 3x5 en dag. da lar du være å øke neste trening, og prøver på samme vekta på nytt. Når du har bommet på vektene på tre treninger totalt; først DA skal man ta et steg tilbake og lempe av 10%.

Bare få noen til å hjelpe deg til å få inn teknikken 110% nå mens vektene er lette, så unngår du mye pes:)

PS; når du øker i muskelmasse og forbrenner fett, kan det fint skje at vekta øker men at du krymper, så ikke se på vekta, se heller i speilet eller bruk målebånd^^

Takk for gode og informative svar dere! :) Mitt mål er jo å bli sterkere, å få stramme opp litt selvsakt :) Så kroppen ser bedre ut enn den gjør nå ;)

Har personlig trener som følger meg tre ganger i uken nå så jeg får teknikken inn. Ett lite problem. Det nevnes jo at man skal øke litt og litt for hver treningsøkt for å få resultat. På treningsenteret der jeg er er det minste man kan øke med 1 kg. Ser det anbefales 0,20 0,50 . Så da blir det litt vanskelig for meg. Hvordan skal jeg gjøre det med økelsen når det er mye større vekter jeg må legge på med en gang? Sto at det var fort å møte veggen om man legger på så mye for hver gang.

Vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man skal spise av hver enkel ting til hvert måltid. Jeg er jo som sakt helt ny i dette. Så når dere skriver jeg skal spise masse av forskjellige ting så høres d jo så mye ut. Hehe :) Er i prat med en om å bestille en kostholdplan som funker bra til programmet, så må jo betale en sum for det. Hadde jo håpet at jeg kunne klare å fikse det selv, men er redd jeg gjør feil og ender opp med dårlig resultat.

Hvor mye har en utskjeielse dag i uka noe å si når man trener dette programmet? er uka ødelagt da?

Annonse

Takk for gode og informative svar dere! :) Mitt mål er jo å bli sterkere, å få stramme opp litt selvsakt :) Så kroppen ser bedre ut enn den gjør nå ;)

Har personlig trener som følger meg tre ganger i uken nå så jeg får teknikken inn. Ett lite problem. Det nevnes jo at man skal øke litt og litt for hver treningsøkt for å få resultat. På treningsenteret der jeg er er det minste man kan øke med 1 kg. Ser det anbefales 0,20 0,50 . Så da blir det litt vanskelig for meg. Hvordan skal jeg gjøre det med økelsen når det er mye større vekter jeg må legge på med en gang? Sto at det var fort å møte veggen om man legger på så mye for hver gang.

Vanskelig å vite nøyaktig hvor mye man skal spise av hver enkel ting til hvert måltid. Jeg er jo som sakt helt ny i dette. Så når dere skriver jeg skal spise masse av forskjellige ting så høres d jo så mye ut. Hehe :) Er i prat med en om å bestille en kostholdplan som funker bra til programmet, så må jo betale en sum for det. Hadde jo håpet at jeg kunne klare å fikse det selv, men er redd jeg gjør feil og ender opp med dårlig resultat.

Hvor mye har en utskjeielse dag i uka noe å si når man trener dette programmet? er uka ødelagt da?

En fin tommelfingerregel er å få i seg ca 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt per dag. utover det er det bare å sørge for at du får i deg nok med for. hva mener du med utskeielse? som i å gå over på catwal-modell-diett en gang i uka, og kjøre utelukkende eplejuice og salatblader?

Tenker om jeg spiser litt sjokolade en lørdag. Ødelegger jeg mye for treningsopplegget da?

Og jeg er vant med å telle kalorier til vanlig. Har det noen hensikt nå?

På SS er cluet å få i seg plenty med mat, så kroppen klarer å holde ut med SS når det begynner å bli tungt, og det skjer fort. sjokolade går finfint;) du kan telle for å sjekke at du får i deg nok, om du absolutt må, Men det er ikke helt samme behov for å ha full kontroll over hver minste lille kalori:p

Det er ikkje hokus pokus.

Drit i å tell kcalorier og drit i å tell antall gram av forskjellig.

Som nybegynner er det sick vanskelig å spise nok mat uansett.

Du må rett og slett bare spise maks mat.

En ok pekepinn er en knyttneve protein til kvart måltid.

Altså ein knyttneve fisk, kylling, egg, kjøtt etc.

Protein er det viktigste å få i magen og så fyller du på med brød, ris og pasta, pluss det du makter av grønnsaker.

Når du er mett så spiser du litt til.

Skyll ned med melk.

Hvis du er sulten på sjokolade og snop på lørdagskvelden betyr det bare at du ikkje har spist nok egg og kjøtt. Spis derfor mer egg og kjøtt.

Ferdig arbeid.

På treningsfridager spiser du ekstra mye.

Husk å sov minst 8 timer hver natt, like viktig som mat

Skriv treningslogg hver trening og planlegg hver trening før du reiser hjemmefra. Du skal vite akkurat hvilke øvelser som skal gjøres i hvilken rekkefølge og hvor mange kilo som skal på stangen. KJEMPEVIKTIG OG MOTIVERENDE!!

Jeg anbefaler deg å kjøpe boken til starting trength. Tittel er starting strength. Fås for en billig penge på amazon, eller så får du sikkert bestilt den på biblioteket.

På SS er cluet å få i seg plenty med mat, så kroppen klarer å holde ut med SS når det begynner å bli tungt, og det skjer fort. sjokolade går finfint;) du kan telle for å sjekke at du får i deg nok, om du absolutt må, Men det er ikke helt samme behov for å ha full kontroll over hver minste lille kalori:p

Ok fettet vil forsatt gradvis forsvinne selv om jeg spiser litt sjokolade, når jeg trener denne styrke treningen? :p Hør på meg som er veeeldig glad i sjokolade ja!!! :) Skulle fått fjernet litt av det suget ;)

Ok fettet vil forsatt gradvis forsvinne selv om jeg spiser litt sjokolade, når jeg trener denne styrke treningen? :p Hør på meg som er veeeldig glad i sjokolade ja!!! :) Skulle fått fjernet litt av det suget ;)

Bare for å dobbeltsjekke; hva har du fått med deg av hvordan man utfører Starting Strength-programmet?

Bare for å dobbeltsjekke; hva har du fått med deg av hvordan man utfører Starting Strength-programmet?

Jeg vet at det mest opptimale er en kombinasjon av treningen og riktig kosthold. At treningen baserer seg på at man skal øke litt og litt i styrke for hver treningsøkt. Men jeg har ikke noe kostholdsplan til starting strength.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...