Gå til innhold

Trenger hjelp til inspirasjon til mat ved matintoleranse


Signe

Anbefalte innlegg

lenge siden jeg har vært her nå, og det har å gjøre med utenlandsopphold og sykdom. Nå begynner de å finne ut av hva som er galt, og har fått en lang liste over hva jeg ikke skal spise, og en kan utvikle spisevegring av mindre... :/ Er det noen som kan hjelpe meg med inspirasjon på hva jeg kan lage til både lunsj og middag??

Kan ikke spise hverken gluten (heller ikke hvetestivelse), samtlige melkeprodukter, sukker og gjær. Skal også være forsiktig med løk...

Kjenner at dette er en utfordring i hverdagen, og trenger litt inspirasjon til å få i meg god og næringsrik mat.

Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avocado og egg i alle former og fasonger! Fisk, kjøtt, kylling. Lag ditt eget lavkarbobrød med frø, nøtter og kjerner - finnes mange gode oppskrifter på nettet. Bli en mesterkokk og prøv uendelig med retter, både enkle og mindre enkle, tidkrevende og raske, og legg fra deg all demotivasjon grunnet intoleransene. De er der, det er ingenting du kan gjøre med dem, så arbeid med dem, ikke mot dem, og kos deg med all den maten du kan spise! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser paleo, og det er naturlig fritt for alt det du nevner (bortsett fra løken da, men den er lett å unngå. Jeg bruker også melkeprodukter- det gjør ikke de "skikkelige" paleofolka)

Anyways; med dette kostholdet så spiser du ren, for det meste ubehandlet mat. Du spiser ikke korn og ikke belgfrukter og du bruker ikke melk. Uten korn så blir det naturlig gjærfritt, for det er lite annet enn bakst man bruker gjær i.

Jeg baker tidevis nøttebrød. Som pålegg kan du ha kjøttpålegg, fiskepålegg, syltetøy uten sukker. Du kan spise stekte egg, kokte egg, egg med kaviar, eggesalat. Wraps av salatblad fylt med kjøtt og grønnsaker.

Lunch er enkelt å lage med ferdigskylt salat fra butikken og rester av laks/kylling/whatever, en god oljedressing, nøtter og frø på toppen.

Middag er ren fisk/kjøtt/fugl og masse grønnsaker. Bruk fantasien.

Som Kristin over her sier- kos deg med alt det du vet du kan spise :) Det er så sjukt mye god mat, og det at du føler deg rådvill nå er bare fordi du må legge om. Det er en big deal i starten å måtte kutte ut alt det du er vokst opp med å spise. Vi har jo alle fått matpakke med brød og ost siden dag 1.

Jeg syntes også det var vanskelig i starten å vite hva jeg skulle spise "i stedet for", og jeg ble inderlig lei av stekte egg. Men etter en tid går det helt av seg selv. Kan også si at i oppstarten hadde jeg endel ubehag som naturlig følger med det å kutte karbohydrater fra kostholdet. Jeg var uvel, kvalm, sliten , hadde hodepine. Det gikk over etter ca 7-10 dager, og etter det har jeg følt meg helt topp hver eneste dag.

Om du googler paleo så finner du masse info på nett. Har egentlig ingen spesiell side jeg anbefaler, så finn din favoritt om du vil.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar. Er langt mer optimistisk i dag, enn det jeg var i går ;) Så dette går seg til. Paleo skal jeg helt klart sjekke ut. Spennende med litt andre tanker om mat og kosthold enn det som er mest vanlig. Igjen tusen takk.

Og i dag har jeg bestemt for å se lyst på livet!! Planen nå, er å få maten på plass, og komme igang med trening igjen. Og plutselig er alt så meget bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo sprette innom å vise dagsmeny fra tid til annen om ønskelig. Ellers så kommer det kanskje i loggen min, når jeg kommer igang med trening igjen. I morgen skal jeg i hvertfall bortom å åpne abonomentet igjen, etter at det har vært fryst en stund.

Frokost: Bokhvetegrøt med en god neve blåbær og 1 ss cocosa extra virgin

Lunsj: pure av søtpotet og blomkål, omelettskinke og brokkoli

Middag: poteter, flintstek i en slags saus og grønnsaker (middag hos mamma)

Kveldsmat ble det dårlig med gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen har holdt seg unna det samme som deg i ett år nå. Ingen problem med mat i hverdagen, vi spiser mye av det samme hver dag. Under er noen måltider/produkter/stæsj foruten det vanlige:

- søtpotet oppskjært i biter og stekt i ovn på 200 grader i en time. Mye olje og salt.

- Karbonader/hakkebøf fra Rørosmat

- Lag egne karbonader

- Coop greske kjøttboller

- Bjerke salami

- Finsbråten leverposteier (hos store Meny butikker)

- Ovnsbakt laks/torsk stekt i langpanne fylt med ferske grønnsaker

- Lag egne knekkebrød

- Lag egen sjokolade (du får kjøpt alle ingredienser til dette i helsekostbutikker)

- Drikk Ramlösa/farris uten tilsetning for å få "kullsyrefølelsen"

- Kims Traktor chips (potetgull)

- Lag purre/mos av søtpotet/brokkoli/blomkål for å variere

- Bruk bacon (se på innholdsfortegnelsene) i biter for å sette smak på kjøtt

- Hvis du kan spise egg (det kan ikke fruen) så er det jo plenty med varianter av omeletter. Fri fantasi

- Avocado med sprøstekt bacon

- Blå pakke med smør

Ikke se mørkt på det her i det hele tatt. Det er litt tilvenning i starten, så er du i flyten. Går lett som bare det. Lag alltid store porsjoner så du har rester til flere måltid. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...