Gå til innhold

Opp i vekt- kosthald


margrethe90900

Anbefalte innlegg

Eg skal opp i vekt og byggje musklar. Kan nokon ta ein titt på dette?

Før morgontrening: 1 kiwi med rosiner og 1 ss kesam

Etter trening: 1 boks kesam, 1 eple i bitar og rundt 50-60g tørka frukt og nøtter oppi

Lunsj: 3 heimelaga knekkebrød med pålegg(kyllingpostei, fisk og kjøttpålegg) + 1 frukt/bær

Middag: 1/3 pk karbonadedeig, fullkornpasta og mykje grønnsaker/salat

Kveldsmat: 3 heimelaga knekkebrød med pålegg, 1 glas melk + frukt

Mellommåltid: om eg blir meir sulten ein yoplait dobbel med litt 4-korn

Ja, er dette nok når ein skal opp i vekt og byggje musklar? Kor mange kaloriar?Trenar fullkroppsprogram 3 gonger i veka(har nettopp byrja) Kor lang tid før resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vekt/høyde? Førsteinntrykket er at det er veldig magert, og totalen også ser litt liten ut. Trener du bare styrke, eller kondisjon også?

Eg er 166 cm og veger 48 kg. Trenar hovedsakeleg styrke, men vertfall tre kondisjonsøkter(korte intervallar+spinning) Alltid 10-20 min oppvarming før styrke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 166 cm og veger 48 kg. Trenar hovedsakeleg styrke, men vertfall tre kondisjonsøkter(korte intervallar+spinning) Alltid 10-20 min oppvarming før styrke

Har du nylig gått mye ned i vekt, eller alltid vært så lita? Uansett vil tre kondisjonsøkter i uka kreve enda mer energi inn, så jeg ville løpt/syklet mindre hvis det er vanskelig å gå opp i vekt med treningen og kostholdet du har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du nylig gått mye ned i vekt, eller alltid vært så lita? Uansett vil tre kondisjonsøkter i uka kreve enda mer energi inn, så jeg ville løpt/syklet mindre hvis det er vanskelig å gå opp i vekt med treningen og kostholdet du har nå.

Har vore tyngre før(60 kg) Men bør eg auke på maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden det tar før du ser resultater kommer an på hva du ønsker av resultater og hva du gjør for å oppnå de.

Jeg kan med engang si at du bør spise mer, eller mindre cardio. Eventuelt begge delene. Fortsett å tren 3 tunge helkroppsøkter i uka, spis mer, sov mer, løft hardt og gjenta.

Jenter, slik når dere målene deres - Fitnessbloggen

Ellers går jeg utifra du vet godt selv at du er i kategorien undervektig, så blir nødt til å legge ved:

Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

Skal la tråden stå åpen for nå, men det forutsetter at du tar til deg rådene du får og at det ikke blir en tråd for diskusjon om hvorvidt en halv boks cottage cheese fra eller til har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tiden det tar før du ser resultater kommer an på hva du ønsker av resultater og hva du gjør for å oppnå de.

Jeg kan med engang si at du bør spise mer, eller mindre cardio. Eventuelt begge delene. Fortsett å tren 3 tunge helkroppsøkter i uka, spis mer, sov mer, løft hardt og gjenta.

Jenter, slik når dere målene deres - Fitnessbloggen

Ellers går jeg utifra du vet godt selv at du er i kategorien undervektig, så blir nødt til å legge ved:

Spiseforstyrrelser på forumet - informasjon | Fitnessbloggen Forum

Skal la tråden stå åpen for nå, men det forutsetter at du tar til deg rådene du får og at det ikke blir en tråd for diskusjon om hvorvidt en halv boks cottage cheese fra eller til har noe å si.

Eg har eit mål om å bli sterkare og byggje musklar. Eg skal sjølvsagt ta til meg alt av råd, er jo derfor eg spør. I første omgang lurte eg berre på om kostholdet såg greit ut, men no veit eg kanskje at eg bør auke. For ein må vel ligge i overskot om ein skal klare å byggje musklar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har eit mål om å bli sterkare og byggje musklar. Eg skal sjølvsagt ta til meg alt av råd, er jo derfor eg spør. I første omgang lurte eg berre på om kostholdet såg greit ut, men no veit eg kanskje at eg bør auke. For ein må vel ligge i overskot om ein skal klare å byggje musklar?

Ja, overskudd er utelukkende det viktigste for å bygge muskler. Så skal du ha er muskler må du ligge i overskudd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal opp i vekt og byggje musklar. Kan nokon ta ein titt på dette?

Før morgontrening: 1 kiwi med rosiner og 1 ss kesam

Etter trening: 1 boks kesam, 1 eple i bitar og rundt 50-60g tørka frukt og nøtter oppi

Lunsj: 3 heimelaga knekkebrød med pålegg(kyllingpostei, fisk og kjøttpålegg) + 1 frukt/bær

Middag: 1/3 pk karbonadedeig, fullkornpasta og mykje grønnsaker/salat

Kveldsmat: 3 heimelaga knekkebrød med pålegg, 1 glas melk + frukt

Mellommåltid: om eg blir meir sulten ein yoplait dobbel med litt 4-korn

Ja, er dette nok når ein skal opp i vekt og byggje musklar? Kor mange kaloriar?Trenar fullkroppsprogram 3 gonger i veka(har nettopp byrja) Kor lang tid før resultat?

1. Hvor mange kalorier blir det til sammen?

2. Hvor mange kalorier bruker du på en dag (Fitnessbloggen.no – Kalorikalkulator | Facebook)

Spis 10-20% mer enn du bruker.

Hvor lang tid før resultat? Kommer an på innsatsen. Middelmådig innsats gir middelmådig resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det berre å ete meir da!

Ja, et mer.

Og enda viktigere, ikke bry deg om "lettprodukter" og slankemat, det er ingen vits når målet er å få i seg mer næring å drive og spise slankeprodukter som fiberlolknekkebrød hele dagen med mager ost på.

Rømme, Helmelk, Egg, Kjøtt, Avokado, Ris, Potet, Pasta! Slå deg laus! Det er lettere å spise dette en å sitte hele dagen å momse brokkoli og skummet melk. Da klarer du aldri å lett komme i overskudd. Ikke gjør ting vanskeligere en det trenger å være, få i det mat som har mye kcal, så slipper du å spise hele dagen.

Og da skal du se at styrken kommer seg, og musklene deretter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får du logge maten du spiser på diett.no, myfitnesspal.com eller lignende sider :)

Det er da ikke nødvendig?

margrethe90900, å telle kalorier er selvfølgelig en mulighet, men har du ikke gjort det til nå synes jeg absolutt ikke du burde starte med det heller. Gjør som Eirik over her sier. Bytt ut de magre varene med ordentlig energirik mat, av typen han listet opp, og spis deg godt mett. Når du er godt mett, spis litt til. Få i deg nøtter som mellommåltider om det blir for lite mat. Dersom du ønsker å bygge muskler må du opp i vekt, og det har du veldig, veldig godt av! Følg med på vekta (gå maks en gang i uken) og se at den går oppover. Gjør den ikke det må du ganske enkelt spise mer :) Trenger du noen konkrete tips til økning av den maten du har listet opp over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke nødvendig?

margrethe90900, å telle kalorier er selvfølgelig en mulighet, men har du ikke gjort det til nå synes jeg absolutt ikke du burde starte med det heller. Gjør som Eirik over her sier. Bytt ut de magre varene med ordentlig energirik mat, av typen han listet opp, og spis deg godt mett. Når du er godt mett, spis litt til. Få i deg nøtter som mellommåltider om det blir for lite mat. Dersom du ønsker å bygge muskler må du opp i vekt, og det har du veldig, veldig godt av! Følg med på vekta (gå maks en gang i uken) og se at den går oppover. Gjør den ikke det må du ganske enkelt spise mer :) Trenger du noen konkrete tips til økning av den maten du har listet opp over her?

JA, eg tek imot alle tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut knekkebrød med brød, kiwi med avokado og nøtter, melk med helmelk + oboy e.l., bruk gjerne sauser med fløte/seterrømme/creme fraise osv. Bruk smør på alt av brød, og ikke skrap av halvparten, kjør på. Sett en stor skål/flere skåler med nøtter foran tven som du kan snacke av. Om du føler du blir mett av frukt kan det kanskje være greit å bytte de ut med brød/havregrøt/middagsrester om du fortsatt får for lite kalorier :)

Vet selv jeg blir fort mett av frukt hvertfall, og det er ofte ikke spesielt kaloririkt. Du kan med fordel drikke juice og melk til måltidene. Og så for å ikke miste all frukta i maten kan du jo lage deg en smoothie av og til, hvor du tilsetter 1-2ss olje + havregryn og omså litt proteinpulver i, mm'm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T

Bytt ut knekkebrød med brød, kiwi med avokado og nøtter, melk med helmelk + oboy e.l., bruk gjerne sauser med fløte/seterrømme/creme fraise osv. Bruk smør på alt av brød, og ikke skrap av halvparten, kjør på. Sett en stor skål/flere skåler med nøtter foran tven som du kan snacke av. Om du føler du blir mett av frukt kan det kanskje være greit å bytte de ut med brød/havregrøt/middagsrester om du fortsatt får for lite kalorier :)

Vet selv jeg blir fort mett av frukt hvertfall, og det er ofte ikke spesielt kaloririkt. Du kan med fordel drikke juice og melk til måltidene. Og så for å ikke miste all frukta i maten kan du jo lage deg en smoothie av og til, hvor du tilsetter 1-2ss olje + havregryn og omså litt proteinpulver i, mm'm :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...