Gå til innhold

Sumomarkløft


nano

Anbefalte innlegg

Har prøvd en periode med vanlig markløft, men får det rett og slett ikke til. Føler beina mine er i veien. Har derfor den siste tiden byttet til sumomark og føler det går mye bedre. Har grei framgang også. Men uten treningspartner trenger jeg tips på teknikk. Legger ved to videoer fra litt ulik vinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et par småting du kan prøve:

Når du stiller deg opp og skal løfte, ta tak i stangen, stram lats, og spenn deg rolig og kontrollert opp. Da får du en fin utgangsposisjon.

Du faller innover med knærne. Du kan prøve å "åpne" opp hoften mer, eventuelt prøve en smalere benstilling.

Vær tålmodig i starten. I stedet for å nøkke opp stangen med ryggen på hver rep, tenk at du skal presse fra med beina ned gjennom bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så må jeg si at det ser decent bra ut. Jeg vil tro en del ting løser seg naturlig med mer teknikkterping.

1. Stanga kommer litt for langt ut fra kroppen. Dette gjør øvelsen tyngre enn nødvendig.

2. Dra skuldrene tilbake, få brystet opp og frem og kjenn spennet i ryggen. Kjør også en minilatspread.

3. I bunn-posisjon skal underkroppen være aktiv. Som Pinglo sier kan du se for deg å presse beina "gjennom" bakken.

4. Ble litt repetisjon dette, men ser som Pinglo at du faller innover med knærne - ikke like ille på alle repetisjonene, men det er greit å være bevisst på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger! Prøvde litt i dag, og følte jeg fikk bort rykkingen i starten av løften. Må konsentrere meg litt, men det kommer vel automatisk etter hvert. Samme med beina egentlig; klarer å holde de stabile når jeg konsentrerer meg. Uansett kjenner jeg at teknikken er mye bedre på sumomark enn vanlig mark.

Men lurer på om det er noen ulemper ved å trene sumomark i forhold til vanlig mark? Eller kan jeg kjøre på ved god samvittighet, og ikke tenke på å legge over til vanlig mark med det første i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sumo er mye mer belastende for hoftene enn konvensjonell markløft. Jeg løfter sumo på stevne, men nesten aldri på trening. Jeg ville prøvd å jobbe skikkelig med markløftteknikken også i klassisk ved siden av sumoløft, og kanskje ikke hatt mer enn en sumotrening i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...