Gå til innhold

Treningsprogram for to personer med ulikt utgangspunkt


Anonym21

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente som ganske nylig her begynt å trener styrke sammen med kjæresten. Vi trener sammen 2-3 dager i uka. Vi har aldri fulgt noe spesielt program, men har fokusert veldig mye på teknikk i baseøvelsene. Jeg føler jeg har hatt relativt god fremgang på det halve året jeg har trent styrke, men nå er det på tide å finne et program som kan gi enda bedre fremgang.

Problemet er at jeg og kjæresten har veldig ulikt utgangspunkt. Han har "alltid" trent styrke, men har foksuert veldig lite på teknikk og baseøvlser, mens jeg helt fra starten har satset på baseøvelser og å lære rett teknikk (takk fitnessbloggen!). Fordi vi trener sammen prøver vi å finne et progam som vi begge kan følge, sånn at vi kan fortsette å trene sammen og pushe hverandre.

Jeg:

21 år gammel jente

Erfaring: ca 6mnd der jeg bare har kost meg og trent etter dagsformen.

Målsetting: vil bli sterk og stram :p Har litt lyst til å prøve med på styrkeløft en gang i fremtiden, så styrke viktigere for meg enn utseende.

Løfter i dag ca: 40kg benk, 70kg mark og 60kg knebøy (dype men ikke ass to the grass)

Han:

21 år gammel gutt

Erfaring: har trent styrke i ca 5år, men ikke for seriøst.

Målsetting: vil gjerne litt ned fettprosent, men også bli sterkere. Ned i vekt med fokus på styrketrening.

Løfter i dag ca: 75kg benk, 70kg mark, 70kg knebøy

Jeg har sett på RYP og 5x5. Føler at RYP blir litt for spesifikt, da jeg er veldig glad i de store baseøvelsene, og gjerne vil bli sterk i dem. Men tror også at dette er et program der man kan få veldig gode resultater, og som kan passe både meg og typen. På den andre siden er hverken han eller jeg er spesielt glade i å trene cardio, og RYP har både cardio og styrke.

5x5 har jeg ikke lest så mye om, men har fortsått det sånn at dette er et progam som også kan passe folk med ulikt utgangspunkt.

Noen som har tips til hvordan vi kan løse dette? Vi vil jo gjerne trene sammen, men er ikke avhengige av å ta alle de samme øvelsene, men er greit å ha benk og knebøy sammen for å ha en spotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville anbefale dere begge å trene et enkelt fullkroppsprogram der dere trener sammen 3 ganger i uken. Legg til litt cardio etter behov og lær kjæresten din å gjøre ting riktig. Har han trent i 5 år og ikke tar mer enn deg i ALLE øvelser, er det noe som ikke stemmer :p Hate to break it to you, men kjæresten din har nok lidd av kukerundtsyndromet og trenger å strammes opp ;) Til og med jeg som jente på 54 kg tar mer enn det i knebøy :p

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen her står det en god del ting som kan hjelpe dere på vei :)

Kukerundtsyndrom - Fitnessbloggen

Fokuser på å kjøre teknikk, og få noen som er kyndige til å ta en titt. Legg gjerne ut en film her så kan dere få mange pointers, veldig mange flinke og hjelpsomme mennesker her :)

Høyde, vekt på dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok gjort det, men det skal sies at han har gått betydelig ned i alle øvelsene etter at jeg begynte å pirke på teknikken hans :p Han er liksom så lite gira på å være med meg på et typsik nybegynnerprogram fordi han synes det høres kjedelig ut.

Jeg har fått god hjelp av Carl P når det kommer til teknikk de tre store! :cat: <3 Får desverre ikke trent så mye med han da hans treningstidspunkter kræsjer med min timeplan på skolen.

Jeg: 171cm 71kg

Han: 183cm 83kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser på styrketreningen og få inn det :) hehe, det er bra :p Teknikk er det viktigste vettu ;) Ja, det kan høres kjedelig ut, men det er akkurat det han da trenger. Og at det hjelper når dere er to om det. Uansett er det ikke for alltid, si at dere kjører et sånt program i en 8-10 uker, det er jo ikke sånn at det er for alltid :p Og man må begynne et sted.

Kjæresten din høres nesten ut som min, i høyde og vekt. Jeg ville anbefalt han å da fokusere mest på styrken, så kan du ta de kiloene eller shreddinga når styrken har gått opp ;) Er ikke vits å gå ned i fett% når man ikke har noen muskler under der å vise fram.. Litt som meg. Jeg fokuserer på styrken først, så kommer fysikken etterhvert når jeg har fått noe mer muskler på kroppen. Men husk, abs are made in the kitchen, not the gym ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk er alfa og omega når det kommer til styrketrening... Jeg må si meg enig med LeanMachine her.. Mistenker nesten at typen din kanskje er syk eller noe slikt om han har trent en del og ikke engang løftere mere enn mange jenter første gang de prøver baseøvelser.. Jeg hjelper dere gjerne med litt teknikk, men da må dere ta turen til meg når jeg er på trening..... Det kan avtales nærmere... Anbefaler dere å ikke begynne på noe spesielt program enda.. Skal dere lære det av meg skal dere trene kun teknikk helt til jeg sier dere får lov til å putte på vekter...

Leste gjennom og det så veldig strengt ut... Jeg er egentlig en veldig blid og hyggelig person så legger til: :);)(y):roflmao:

Om dere uansett har tenkt å begynne på et program er 5*5 ypperlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Carl P, noen ganger er streng den eneste måten å få folk til å høre etter, har i hvertfall jeg erfart ;) Skulle prøve å være mild og ikke være så streng i mitt første innlegg, men jeg trener jo med mer enn kjæresten hennes gjør og jeg er ei LITA jente... Hehe.

Uansett, gjør noe enkelt og terp terp terp teknikk. Viktig viktig viktig. Er så mange gutter som bare trener for å trene og se stor ut og bare curle biceps for biceps er den største muskelen på kroppen ...

Huff, nå virket jeg også kanskje litt streng.. Men jeg er alltid :roflmao::lol: :cool: :):playful::D hihiihihihi.

Håper dere finner ut av det, og ikke nøl med å spør om mer hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeanMachine Takk for gode tips :) Det er stor forskjell på å være for streng og bare være realistisk. Jeg løfter jo faktisk like mye som han i markløft :p Men det er nettop det vi vil gjøre noe med nå, få en litt mer målrettet trening :) Jeg har jo vært supermotivert helt siden starten, og lest alt jeg har kommet over om hvordan/hva man bør trene som nybegynner, mens han har kommet til de punktet der trening er rutine - ikke noe han gjør fordi det er morro. Jeg synes jo det er kjempemorro, og storkoser meg når jeg får trene med folk som har litt ekstra peiling og som gir god og konstrukiv kritikk sånn at jeg kan forbedre teknikken min. Han har jo hørt alt mulig rart opp gjennom årene, om at sånn skal du trene, sånn skal du ikke trene, gjør ditt, gjør datt. Så jeg skjønner jo at det ikke akkurat er så motiverende. En kompis sier at han må gjøre sånn eller sånn, også sier en annen kompis at han har lest at det er dårlig, det gjør det ikke akkurat så lett.

Carl P Du er så snill :D Jeg ville jo gjerne trent med deg 3 dager i uka om jeg ikke hadde hatt kjemilab og øvingsforelesninger :p Vi vil gjerne trene litt sammen med deg om du har tid til det :)

Snakket litt med typen, og han kunne være enig i at å få bedre teknikk, for så å kunne løfte tyngre vil være motiverende. Ellers er han litt skeptisk til ren teknikktrening. Er jeg som er teknikk-nazien i dette forholdet :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gi oss en tilbakemelding på, det skulle jeg gjerne sett :D

For å si det sånn: Om ikke han klarer det, blir han satt på en mannediett bestående av: 2stk 25kg vektskiver, 4kg stålkjetting kjetting, helvete og surmelk (dette er bare frokosten) med medfølgende 52 ukers intensivt markprogram!!

Men fra spøk til revolver.. Tror fint han kommer til å gjøre det greit om han hører på meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Om ikke han klarer det, blir han satt på en mannediett bestående av: 2stk 25kg vektskiver, 4kg stålkjetting kjetting, helvete og surmelk (dette er bare frokosten) med medfølgende 52 ukers intensivt markprogram!!

Men fra spøk til revolver.. Tror fint han kommer til å gjøre det greit om han hører på meg.. :)

Han mener nå selv at han fint skal greie å løfte 100kg, så da får vi håpe det stemmer - for din del :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...