Gå til innhold

Sliten i korsryggen


Roensberg

Anbefalte innlegg

Hei!

Var ute på en løpetur i går, og da ble jeg veldig sliten i nedre del rygg etter bare noen minutter ut i økta, og lurte derfor på om dere har noen tips og triks i forbindelse med det? Det kjennes ut som det er muskulært da musklene der blir veldig sammentrekte og harde.. Heller ingen antydninger til stråling nedover ben eller oppover ryggen!

Har alltid løpt mye (3-4 løpeturer i uka), men i de siste månedene har jeg prioritert mye mer styrke enn før.. Derfor har jeg hatt en pause fra å løpe en god stund, før jeg igjen prøvde en tur i går..

Har fått gode tilbakemeldinger på teknikken i øvelser som knebøy og markløft, så tror ikke det er der problemet ligger.. Men har hørt at det kan ha sammenheng med dårlig uttøyning i forbindelse med trening av hamstring, altså bakside lår.. Noen her som vet om dette kan hjelpe, evt. andre ting det kan komme av? :confused:

Meget takknemlig for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner til ryggplager mer enn trening, desverre, men lurer litt på om du har nye sko, eller de gamle er utslitte?

Bytter som regel sko to ganger i året, så skal ikke være det heller! God demping i de enda.. :)

Men jeg vet hva som blir anbefalt av trening, for korsryggen,ved skade o.l.:p

Tror ikke det er snakk om en skade da jeg kun kjenner det i musklene ved at de blir stive og harde.. Men det kan jo selvsagt lede til en skade..

Og hvis det mot formodning skulle skje, så tar jeg kontakt! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter som regel sko to ganger i året, så skal ikke være det heller! God demping i de enda.. :)

Tror ikke det er snakk om en skade da jeg kun kjenner det i musklene ved at de blir stive og harde.. Men det kan jo selvsagt lede til en skade..

Og hvis det mot formodning skulle skje, så tar jeg kontakt! :p

Neinei, jeg tenker mer på de øvelsene som anbefales for å styrke ryggen og forbygge skader osv.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde akkurat samme problemet i vår da jeg skulle begynne å springe igjen. Skikkelig pump i korsryggen etter bare minutter, men det løste seg ved å springe litt og litt lengre for hver gang så "slapp" det liksom taket etter en 5-6 økter på mølla. Ble bedre og bedre til det ikke var noe problem lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde akkurat samme problemet i vår da jeg skulle begynne å springe igjen. Skikkelig pump i korsryggen etter bare minutter, men det løste seg ved å springe litt og litt lengre hvor hver gang så "slapp" det liksom taket etter en 5-6 økter på mølla. Ble bedre og bedre til det ikke var noe problem lengere.

Supert! Ser ut til at det gjør det til meg også.. Var ute og prøvde nå, og da var det litt bedre enn sist! :) Håper det bare er en tilvenningssak å ha mer muskler på løpetur! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også et kjempeproblem hver sommer på de første 2-3 fjellturene men så forsvinner det bare, man må bare presse seg igjennom det :) Hehe, godt å høre at det blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikk spiller inn i løping som ved annen trening! Merker det av og til selv at jeg synker bak og ned med rumpa, "sittende" løping... Iiiiikkje bra. Tenk litt som i markløft, få rumpa frem og løp helst på forfot.

Ellers så er det jo typisk at korsryggen er den som tar støyten når det blir mye trening.. Min er iallefall ikke like solid som resten av apparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med stivhet i korsryggen, men i forbindelse med styrketrening. Jeg har stort sett klart å holde stivheten på avstand med litt egenmasasje. Bruker en silikonpute som jeg ligger på og masserer meg selv. Dette ser skikkelig corny ut kan jeg tenke meg, så seansene mine foregår når det er ingen vitner til stede for å si det sånn.

Ellers så er det å "tøye" ut muskler som har knytt seg veldig vanskelig. Var noen som en gang sammenlignet det med å stramme en knute, og kan på den måten gjøre mer skade en nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med stivhet i korsryggen, men i forbindelse med styrketrening. Jeg har stort sett klart å holde stivheten på avstand med litt egenmasasje. Bruker en silikonpute som jeg ligger på og masserer meg selv. Dette ser skikkelig corny ut kan jeg tenke meg, så seansene mine foregår når det er ingen vitner til stede for å si det sånn.

Ellers så er det å "tøye" ut muskler som har knytt seg veldig vanskelig. Var noen som en gang sammenlignet det med å stramme en knute, og kan på den måten gjøre mer skade en nytte.

Man får tak i alskens hjelpemidler for egenmassasje, en av mine favoritter er en liten massasjeball med masse knotter på! Den kan jeg bruke mens jeg står mot en vegg, funker greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får tak i alskens hjelpemidler for egenmassasje, en av mine favoritter er en liten massasjeball med masse knotter på! Den kan jeg bruke mens jeg står mot en vegg, funker greit:)

Noen tips til hvor de selger sånne ting til egenmassasje?

den "silikondingsen" jeg bruker er egentlig en musmatte med håndleddsstøtte:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med stivhet i korsryggen, men i forbindelse med styrketrening. Jeg har stort sett klart å holde stivheten på avstand med litt egenmasasje. Bruker en silikonpute som jeg ligger på og masserer meg selv. Dette ser skikkelig corny ut kan jeg tenke meg, så seansene mine foregår når det er ingen vitner til stede for å si det sånn.

[ATTACH]2579[/ATTACH]

Takk for hjelpa! :) Tror det har funket litt med litt tøying.. Får jeg det ikke helt bort må jeg se om jeg finner meg en slik pute.. :p

post-1715-14440824852635_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...