Gå til innhold

Anbefalte innlegg

i juni 2012 syklet jeg lillehammer-oslo.

de siste ca 6 mila oppstod en belastningsskade i venstre kneet. klarte å trø i mål men holdt meg unna sykkelen en stund etterpå.

en uke etterpå kom nemlig noen smerter i korsrygg som gikk ned til knærne.

etter noen uker forsvant de. jeg begynte å trene styrke i juli og har ikke hatt noe smerter noe sted siden da.

i januar tok jeg treningen et hakk videre og begynte med phat programmet.

det har gått helt fint - men så - tenkte jeg å være med på lillehammer-oslo i år og så på søndag var jeg med gutta på sykkeltur og etter ca 1,5-2 mil kom kneskaden tilbake.

jeg kom meg til kiropraktor, og han sa jeg var litt skeiv/stiv i ryggen og at det kunne være årsaken.

men så mente han at jeg kunne være svak i kjernemuskulaturen og det kunne være årsaken til det. men er ikke det litt underlig når jeg trener phatprogrammet? trodde det tok for seg så man også ble sterk i kjernemuskukaturen?

nå har jeg jo ikke trent det lenger enn januar, før det har eg hatt div programmer hvor det ble brukt mer apparater(iaff i starten, mer frivekter etterhvert), og det har ikke vært markløft og knebøy i de programmene, men..

innspill? takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17826-svak-kjernemuskalaturkneskade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg kan se er det ingen spesifikke øvelser for kjerne (annet enn baseøvelser). Baseøvelser hjelper fint lite om du allerede ikke har særlig god styrke ettersom kroppen er flink til å bruke de musklene den er sterk i over de den er svak i. I alle fall hvis du ikke "vet" selv hvordan du skal bruke riktig muskulatur. Hvis du har tilgang til slynge er det kjempebra trening for kjernen.

Har du også vudert å få en vurdering av en fysioterapeut? Dersom det er en overbelastningsskade tenderer jeg mot å tro at det er mer opp fysios gate ...

Er det snakk om smerter fra korsryggen som stråler til kneet, eller er det en skade i selve kneet? Om det er en skade i selve kneet finner jeg det lite sannsynlig at det er en instabil korsrygg som gjør det, da smertene kommer av sykling. Å stabilisere korsryggen under sykling er ikke så voldsomt vanskelig, og at det skal være årsaken til en belastningsskade i kneet er ikke umulig, men langt ifra det første jeg ville tenkt på. Har du fått noen med peil til å se på justering av sykkel, sittestilling og teknikk?

Hvordan testet kiropraktoren kjernemuskulaturen din?

Phat er et bra og balansert program, men man kan kamuflere mye dårlig kjernemuskulatur selv om man er dritsterk. Ofte må man ned på veldig enkle øvelser til å begynne med om man har dårlig kontakt med muskulaturen før man kan banke på med vekt.

Såvidt jeg kan se er det ingen spesifikke øvelser for kjerne (annet enn baseøvelser). Baseøvelser hjelper fint lite om du allerede ikke har særlig god styrke ettersom kroppen er flink til å bruke de musklene den er sterk i over de den er svak i. I alle fall hvis du ikke "vet" selv hvordan du skal bruke riktig muskulatur. Hvis du har tilgang til slynge er det kjempebra trening for kjernen.

Har du også vudert å få en vurdering av en fysioterapeut? Dersom det er en overbelastningsskade tenderer jeg mot å tro at det er mer opp fysios gate ...

Aha, trodde baseøvelsene hjalp nok jeg..

Svarer på siste sammen med han under.

Er det snakk om smerter fra korsryggen som stråler til kneet, eller er det en skade i selve kneet? Om det er en skade i selve kneet finner jeg det lite sannsynlig at det er en instabil korsrygg som gjør det, da smertene kommer av sykling. Å stabilisere korsryggen under sykling er ikke så voldsomt vanskelig, og at det skal være årsaken til en belastningsskade i kneet er ikke umulig, men langt ifra det første jeg ville tenkt på. Har du fått noen med peil til å se på justering av sykkel, sittestilling og teknikk?

Hvordan testet kiropraktoren kjernemuskulaturen din?

Phat er et bra og balansert program, men man kan kamuflere mye dårlig kjernemuskulatur selv om man er dritsterk. Ofte må man ned på veldig enkle øvelser til å begynne med om man har dårlig kontakt med muskulaturen før man kan banke på med vekt.

Nei, ingen stråling fra korsryggen når skaden er der. Føles egentlig bare mest som en belastningsskade i selve kneet.

Men korsryggen kan kjennes øm ut i etterkant, uten at jeg kjenner noe direkte kobling mellom de to.

Hvordan han testet kjernemuskulaturen? nei, jeg tror det var en gjetting. Men han drev nå og trykka rundt omkring og 'knakk' på bekkenet.

Var der på fredag igjen og da drev han og trykka på noen punkter på siden på låret i tillegg som var dritvondt.

Skal tilbake tirsdag og, men vurderer å høre om han tror at kanskje fysio bør ta en kikk på det og.. (Gudskjelov at jobben betaler - men vi har 12 gratis kiro, eller 24 gratis fysio så..)

Jeg har ikke fått noen til å se på sykkelen nei. Men første gangen skaden kom, så satt jeg jo på min landeveisssykkel, mens andre gang lånte jeg mannens mountainbike. Felles for de to syklene var nok at setet potensielt var for lavt. Ihvertfall på mountainbiken, men muligens en liten tanke på landeveissykkelen og.

Men da skal jeg ta og finne noen øvelser, og se om jeg ikke kan legge de til programmet mitt..

Takk for svar! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...