Gå til innhold

50 treningstips til kvinner og deres personlige trener


focuseme

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri helt forstått vitsen med slike generaliseringer. Klart, forskjell på kjønnene er det, men det er minst like stor forskjell innenfor kjønnene som det er mellom dem, både i alder, fysikk, form og motivasjon/mål. En god PT må jo tilpasses programmet til individet uansett, og da er det i mine øyne smartere å ta utgangspunkt i personens fysikk og treningsmål, enn hvilket kjønn vedkommende er.

Men hey, vi alle generaliserer et eller annet, så skal kanskje ikke rope så høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt forstått vitsen med slike generaliseringer. Klart, forskjell på kjønnene er det, men det er minst like stor forskjell innenfor kjønnene som det er mellom dem, både i alder, fysikk, form og motivasjon/mål. En god PT må jo tilpasses programmet til individet uansett, og da er det i mine øyne smartere å ta utgangspunkt i personens fysikk og treningsmål, enn hvilket kjønn vedkommende er.

Men hey, vi alle generaliserer et eller annet, så skal kanskje ikke rope så høyt :)

Det er noe som heter statistikk, og statistiske trender. Gutter under 25 er lagt mer utsatt for trafikk-"uhell" enn alle andre kjønn og aldersgrupper, ergo må disse betale mer i forsikring. Det er kanskje urettferdig for de få guttene som kjører noenlunde forsiktig og fornuftig, men det ér rettferdig for alle som ikke tilhører denne gruppa og som slipper høyere forsikringspremie ved at guttevalper må dekke opp for egen uforsiktighet. :p

Nå vet jeg ikke hvor nyttig generalisering rundt treningsvaner og slikt er, men det er vel absolutt ingen hemmelighet at det er langt flere damer som er veldig mye på treningssenter uten å faktisk trene enn det er menn som gjør det samme? Det er om ikke annet nyttig å vite for en PT som faktisk er interessert i å gjøre jobben sin.

Personlig anekdote: På senteret mitt er medlemsmassen omtrent likt fordelt mellom kjønnene, og det er mennesker i alle aldersgrupper der. Det er mange gutter og menn som trener relativt hardt, og flere og flere som prøver seg på (og faktisk lærer seg) skikkelig knebøy og markløft. Damene though.. det er to av dem, pluss venninnene de har med seg, som trener hardt, og ikke overraskende er disse to i langt bedre form enn hordene av tredemølle-og-situps-, kvartbøy-i-smithmaskin-med-30kg-, toppen-40kg-i-benpress-maskina-slavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...