Gå til innhold

Ønsker økt proteininntak, men har problemer med å innta proteinrik mat.

Anbefalte innlegg

Jeg er en person med et ønske om å få i meg mer proteiner, for å få et større utbytte av treningen. Selv trener jeg 3-4 ganger i uken, styrke/kondisjon, og har et generelt sunt kosthold, men jeg har vansker med å få i meg proteinrik mat, noe som påvirker både trening og overskudd i hverdagen.

I utgangspunktet får jeg ikke i meg (som i at det kommer i retur) kjøtt, fugl, fisk, og få meieriprodukter (rømme, cottage cheese og melk). Det går med noe kylling, dersom den er i små små biter, mye krydder og annet tilbehør (noe jeg får til ca. 3 middager i uken), og melk dersom jeg har oboy (2 ganger om dagen) . Skyr kan også fungere, men da må jeg "vanne det ut" + kombinere med bær, pga. konsistensen gjør at jeg brekker meg. Ellers er vanlige proteinkilder smør, ost, yoghurt, kalkun/kyllingskinke, vanilje kesam, mager kesam, nøtter, egg, proteinpulver (i pannekaker o.l. da jeg ikke er særlig glad i melk/oboy/jordbærmelk osv.).

Problemet ligger mye i konsistensen, for det er mye f.eks. kylling. jeg synes smaker godt, men konsistensen gjør at jeg brekker meg/kaster opp innen rimelig kort tid. Jeg var i utgangspunktet vegetar i flere år, men jobber med å utvide matverdenen min, og er mer åpen for å smake ny mat for å venne meg til dette.

Jeg ønsker gjerne tips til hvordan få til dette, proteintilskudd som er å anbefale (gjerne kapsler, da jeg har få alternativer å kombinere med pulver siden vann/melk er utelukket) og ev. nye/ukjente oppskrifter med de proteinkildene jeg allerede har.

Fortsetter under...

Kan du skrive opp noen eksempler på hva du spiser i løpet av en dag? Med ca mengder til hvert måltid. Skriv gjerne opp et par dager. Høyde, vekt og alder er også relevant informasjon.

Takk for respons :)

Jeg er veldig glad i havregrøt! Kjøpte et vaniljproteinpulver til å bruke til dette, men det smakte lite vanilje og virket veldig kunstig. Jeg har ingen erfaring med proteinpulver, så vet lite om hvilket som vil være best egnet mht. til smak og type innhold av proteiner.

Høyde: 164 cm, vekt: 56 kg, alder: 23 år.

En vanlig dag består gjerne av

Frokost: 1 gulrot, grønn te, 1 glass oboy (ca. 1 ts oboypulver), 2 grove skiver med smør (tynt lag), pålegg og grønt (f.eks. ost/kalkunskinke ( 1 skinke pr. skive, 2 osteskiver pr. skive) med paprika/agurk)

Lunsj: 1-2 never nøtter (varierer hvilken type og om de er saltet/usaltet), 1 frukt, yoghurt (lite beger) med müsli/ eller skive med pålegg likt frokost.

Middag:

. 1-2 tacolefser med (ca 3 ss pr lefse) kyllinkjøttdeig, (ca 2 ss pr lefse) ost, (1 neve) salat, (1 ss) paprika og (1 ts) løk /

- (halve talerknen) fullkornspagetti med ( ca. 3-4 ss) kyllinkjøttdeig, ruccula og saus (ca. 1 øse) (tomater, gulrot, løk og chili)./

- Blomkålsuppe (halv blomkålhode, 1 d melk, vann, krydder) + 1 grov skive med smør/

- 1 marinert kyllingfillet med ca 1 neve fullkornsris, 1 neve grønnsaksblanding (gulrot, løk, purre og seleri), 2 never salat./

- Tomatsuppe (1 boks hakkede tomater, hvitløk, 1/2 løk, krydder) + 1 grov skive med smør

Kvelds: 1 glass oboy (med styrk melk) 1-2 frukt, 2-3 kavring/knekkebrød med smør/pålegg.

På treningsdager er det gjerne 2 skiver med 2 egg til frokost eller lunsj, og 1-2 stk proteinpannekaker til kvelds (bestående av 50/50 havregryn/speltmel + proteinpulver, egg og melk).

Ellers varieres frokost/kvelds/ lunsj med middagsrester, smoothies av yoghurt og bær, havregrynsgrøt med bær eller knekkebrød med pålegg. Middag inneholder mye hjemmelaget mat med bruk av råvarer som tomat, seleri, chili, potet, løk, blomkål, salat og paprika. Frukt som spises mye er kiwi, granateple, mango, appelsin, annanas og eple.

Snop er forbeholdt fredager hvor det er en liten skål med hva jeg vil (ca. 150-200 g) + pepsi max :)

Ellers tar jeg vitamintilskudd, tran og b12 kapsler (pga. har lite av dette).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...