Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har startet å lese litt på dette med oppkarbing. Jeg har egentlig spist ganske lite karbs hele tiden da jeg fungerer best på lite karbs, altså jeg blir fort trøtt av karbohydrater. Men noen ganger kan jeg også kjenne at energinivået synker litt, og det rettes da fint opp med litt frukt ;)

Derfor lurer jeg på oppkarbing, kanskje det kan gi meg en presterende effekt på treningen. Men snakker vi da om så lav karbohydrat mengde i uke dagene at det går på ketose? Også spiser man masse karbohydrater f.eks på lørdagen?

Noen som har en kort og grei oversikt/retningslinje over oppkarbing?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet

Oppkarbing: spise 4-6g karbs per kg kroppsvekt. Mange som gjør det på den måten. Noen spiser coco pops, noen spiser boller, rundstykker,ris,pasta osv.. Eller poteter og lignende.

Grunnen for oppkarbing: tomme glukogen lagre/få tilbake normalt energi nivå.

La oss si en person som spiser 4000kcal til vanlig, og plutselig legger om til 2000kcal. Etter 1-2uker, vil kroppen være såpass kjørt hvis han fortsetter som vanlig at har kan personen f.eks ha en spisedag for å "booste" litt. Hvis du skjønner.

Dette kommer selvfølgelig ann på din diett/trening og mål/historikk. Er ingen grunn for å ha oppkarbing med mindre du mener bestemt at dette trenger du.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/#findComment-670409
Del på andre sider

Litt på siden av spørsmålet ditt, men du skriver at du blir trøtt av karbohydrater. Har du testet ut biorytme-dietten?

Jeg blir også trøtt av mye karbohydrater, og droppet oppkarbinger helt da jeg gikk over til biorytme. Greit å spare karbohydratene til kvelden, da er det jo faktisk heeeeeelt greit å være trøtt..

Matvarer jeg spiste på oppkarbing: polarbrød med honning, sjokoladepålegg rett fra boksen, hvit ris, sushi med tunfisk og bøtte dream is (sistnevnte har litt fett)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/#findComment-670516
Del på andre sider

poenget med karboloading er å fylle glykogenlagrene dine - dermed vil du holde lengre på trening og generelt ha mer "trøkK" =)

Dersom du ikke ønsker vektoppgang er det likevell viktig ¨å ikke ta helt av - så spis MER karbo og MINDRE fett og protein denne dagen - dermed blir ikke kcalnivået enormt høyt =)

Før sykkelritt o.l gjorde vi alltid dette... Da jeg ikke passer vekten var jeg ikke så nøye på kaloriene - men heller opptatt av å få i meg nok. Da er det greit med ting som føles "ok" i magen - altså unngå alt for mye fiber (men heller ikke få for lite). Gode matvarer for meg (etter mye prøving og feiling!) : Potet (ovnsbakt, potetmos..), polarbrød med prim eller lettsyltetøy, havregrøt, tørket frukt ala dadler/fiken/rosin (OBS: ikke lurt med masse fiken...ehe...!), lomper med smør+kanel+sukrin/sukker, Pitabrød med banan, kornblandinger + biola, havregrøt

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/#findComment-670531
Del på andre sider

Gjest Slettet
Takker for tilbakemeldinger :) Har kjørt biorytme dietten tidligere, men elsker å prøve noe nytt :) Men dersom man vil få liten eller ingen bedre effekt av å drive oppkarbing, så vil jeg istedet bare fortsette med biorytmen :)

Effekten vil nok varier utifra hvordan kostholdet ditt har vært som sagt. Og hvordan du har trent i den eventuelle perioden du har spist mindre osv.

Kort og greit: Oppkarbing= energi innsprøytning ved behov(evt som et spisemønster, selvom dette ikke er å anbefale med mindre man er på kontrollert diett)

Oppkarbing er litt det samme som "spisedag" bare med karbs. Derav (kontrollert) diett osv :)

ADVARSEL - Ikke la spisedagen bli starten på en spiseforstyrrelse - Fitnessbloggen

--> Målet med en diett er ikke å gå ned i vekt, men å komme seg i god form. I praksis betyr det likevel at du må noe ned i vekt. Etter hvert som du har vært på diett en stund er det ikke uvanlig å bli mer sulten, mer sliten og at ting går langsommere.

En spisedag kan være løsningen på dette. Ved å spise mye karbohydrater over et kort tidsrom (gjerne 24 timer) vil du kunne reversere en del av de endringene som skjer. Du vil kunne stimulere forbrenningen, redusere appetitten og få en økning i muskeloppbyggende hormoner.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/#findComment-670624
Del på andre sider

Annonse

Matvarer jeg spiste på oppkarbing: polarbrød med honning, sjokoladepålegg rett fra boksen, hvit ris, sushi med tunfisk og bøtte dream is (sistnevnte har litt fett)

Sjokoladepålegg rett fra boksen ? Da snakker vi spisedag ikke oppkarbing :p. Oppfetting?

Takker for tilbakemeldinger :) Har kjørt biorytme dietten tidligere, men elsker å prøve noe nytt :) Men dersom man vil få liten eller ingen bedre effekt av å drive oppkarbing, så vil jeg istedet bare fortsette med biorytmen :)

Å spise etter Biorytme dietten er nesten en form for oppkarbing da du minsker mengden fett og øker mengden karbo mot kvelden.

Men det trenger ikke være enten eller. Du kan fint kjøre biorytme med oppkarbinger.

Jeg har selv både brukt å bare 2 eller 3 dobble mengden karbs i siste måltid 2 ganger i uka. Eller at jeg etter treninger som er i 17 tiden karber opp i ca 6timer 1-2ganger i uka.

Spiser da karbs til jeg blir god og mett.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17599-oppkarbing/#findComment-670825
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...