Gå til innhold

Skade og smerte i fot/hæl


ustedalen

Anbefalte innlegg

For to uker siden tok jeg en rolig jogge tur på ca en mil ute. Føret var løs-freset snø, noe som gjorde at jeg sank igjennom snøen og fikk ikke godt feste.

Dagen etter hadde jeg en smerte i venstre fot, nærme hælen (vanskelig å beskrive hvor). Smerten er ikke til stedet når jeg sitter i ro, og kjenner lett ubehag tidvis med gåing. Hvis jeg står oppreist og presser tærne ned i bakken gjenner jeg en stråling av smerte rundt hæl-området.

Jeg kuttet ut å jogge og foten ble raskt bedre, til det tidspunktet hvor det ikke var smerte når jeg presset tærne ned i bakken. Prøvde meg derfor på en rolig joggetur i går, og idag er smertene tilbake.

Noen som vet hva dette kan være? I det siste har jeg avlastet joggingen med sykling, men flytter iløpet av kort tid og vil ikke ha tilgang til treningssenter på noen måneder. Har muligheter for ski (langrenn), men er redd det vil skape samme problemer som ved jogging grunnet at det er så å si samme bevegelser. Evnt. hvor lenge må jeg være i ro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn helt ut av det blå ville jeg gjettet plantar fascitt, en betennelse i innfestingen til seneplata som holder fotbuen oppe. Da sitter smertene bak mot hælen, ofte litt mot innsiden. Første bud er å ta en pause fra ting som provoserer, da dette kan bli ganske køddent om du lar det gå lenge. Deretter må man forsøke å finne årsaken til problemet. Kort leggmuskulatur vil øke stresset på plantarfascien, det samme vil eventuelle feilstilling i fot/ankel gjøre. Mange har også blitt kvitt denne type problemer ved å legge om løpsteknikken til å lande mer mot forfot, det kan være verdt et forsøk. Ski kan gi samme problemer, men er hakket snillere enn løping. Eventuelt får du kjøre reine stakeøkter, da er du i alle fall helt trygg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligger inn mot innsiden av hælen, ja. Hva mener du med årsaken til problemet, dette skjer ikke pga dårlig føre? Har jogget veldig mye i det siste, alt fra 50km til 200 km hver måned det siste halvannet året. Veldig rart at dette kommer nå!

Dette er en belastningsskade og kommer av at plantarfascien din av en eller annen grunn belastes mer enn den tåler. Det er for så vidt heller ikke helt utenkelig at føret kan forandre løpssteget ditt nok til at det bikker over, men det er bare en av mane årsaker. Hva årsaken er, er det helt umulig å si uten å ha sett deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg er uheldig og det er platar fascitt. Siden jeg ikke har spesielt vondt annet vet jogging og når jeg presser tærne ned i bakken, og dette var en smerte som gikk bort innen en uke sist, hvor lang tid må man være i ro? Ser steder på nettet det er snakk om 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at jeg er uheldig og det er platar fascitt. Siden jeg ikke har spesielt vondt annet vet jogging og når jeg presser tærne ned i bakken, og dette var en smerte som gikk bort innen en uke sist, hvor lang tid må man være i ro? Ser steder på nettet det er snakk om 1-2 år.

Du har hatt det to uker ca? Har du vondt de første skrittene når du står opp om morgenen? 1-2 år er bare latterlig, kroppen fikser ting lenge før det om den får forholdene lagt til rette. Jeg ville siktet mot et par uker om du er flink å roer ned tidlig nok. Jobb uansett med tøying av leggen og bruk godt skotøy, det er til hjelp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ca to uker ja, hvor smertene var nesten helt borte før jeg tok en joggetur i går. Usikker på hvor vondt det er om morgene, muligens litt stiv. Har ikke lagt spesielt merke til at det er vondt. Mest vondt er det når jeg presser tærne ned i bakken.

Hvordan er det med sykling og svømming? Hvis jeg prøver ski, og det viser seg å gjøre vondt, hvor mye vil det sette meg tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får det bli så, da har jeg en god grunn til å bli triatlonutøver (prøver å se positivt på dette).

Skal få en legetime for å få fastslå at det virkelig at platar fascitt.

Du nevnte noe med tøying av leggen, hvordan vil det hjelpe? Altså ikke tøying under fotsålen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering på morgenkvisten: Ingen større smerter i dag tidlig enn i går kveld, muligens litt stiv og nummen i foten, uten at det er nevneverdig. Virker som smertene går sakte med sikkert nedover, så håper jeg på at det ikke har blitt kronisk og en en skade som leger seg selv etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...