Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser det er noen som tenker mer fett, mindre karbs på hviledager og mer karbs, mindre fett på treningsdager.

Har dette noe betydning, egentlig? Dersom man ligger litt lavere på hviledager, er det da mer optimalt med denne fordelingen?

Og ettersom hviledag er restitusjonsdag, hvor mye lavere er egentlig hensiktsmessig å ligge? Skal jo tross alt bygge opp kroppen etter økten dagen før, samt ha energi til ny økt dagen etter :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17416-trening-vs-hviledag-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ned i vekt

Kosthold treningsdager: Alt 1 2550 // Alt 2 2550

Protein: 280 // 172

Karbo: 304 // 402

Fett: 14 // 16

Kosthold hviledag: 1700 kcal

Protein: 216

Karbo: 32 (fra grønnsaker)

Fett: 82g

Opp i vekt

Kosthold treningsdager: Alt 1 3150// Alt 2 3150

Protein: 298g // 229g

Karbo: 400g // 480g

Fett: 15g // 20g

Kosthold hviledag: 2000kcal

Protein: 241g

Karbo: 32g (fra grønnsaker)

Fett: 102g

Her har du mine makroer. Som du ser kommer alt av karbs fra grønnsaker på hviledagen. Dette er jo LeanGains sin makrofilosofi. Tanken er vel at man at man skal spise så lite fett som mulig på treningsdager, og så mye på fridager. Og ligge i underskudd på fridager. Med dette skal man brenne det fette man legger på seg på treningsdager, og unngå at karbohydrater blir omdannet til fett, pga man har underskudd av fett i dietten.

Noen har enklere for å omdanne karbo til fett, om de spiser for lite fett. Jeg er en av disse. Så det fungerer bra for meg.

Ned i vekt

Kosthold treningsdager: Alt 1 2550 // Alt 2 2550

Protein: 280 // 172

Karbo: 304 // 402

Fett: 14 // 16

Kosthold hviledag: 1700 kcal

Protein: 216

Karbo: 32 (fra grønnsaker)

Fett: 82g

Opp i vekt

Kosthold treningsdager: Alt 1 3150// Alt 2 3150

Protein: 298g // 229g

Karbo: 400g // 480g

Fett: 15g // 20g

Kosthold hviledag: 2000kcal

Protein: 241g

Karbo: 32g (fra grønnsaker)

Fett: 102g

Her har du mine makroer. Som du ser kommer alt av karbs fra grønnsaker på hviledagen. Dette er jo LeanGains sin makrofilosofi. Tanken er vel at man at man skal spise så lite fett som mulig på treningsdager, og så mye på fridager. Og ligge i underskudd på fridager. Med dette skal man brenne det fette man legger på seg på treningsdager, og unngå at karbohydrater blir omdannet til fett, pga man har underskudd av fett i dietten.

Noen har enklere for å omdanne karbo til fett, om de spiser for lite fett. Jeg er en av disse. Så det fungerer bra for meg.

Har ikke lest om LeanGains så grundig ennå, har satt meg mer inn i biorytmedietten. Men jeg skal ta lese meg litt opp på det :)

Jeg foretrekker å ha et jevnt kcal inntak hver dag, og ha en refeed day :) Går jo an å gå litt lavere på treningfrie dager hvis man vil, men som du sier, viktig å få i seg nok pga restitusjon og for å ha nok energi dagen etter :)

Dette er 3 eller 4 gang jeg ser deg komme med helt random anbefalinger, selv om det virker som om du ikke helt forstår hva folk er ute etter etc. Jeg kan ikke nekte deg å skrive mer om kosthold, men plz slutt.

Til OP: Berkhan anbefaler noe i båten 250-500kcal over vedlikehold på treningsdager, og 250-500kcal i underskudd på hviledager. På makroene så kan du ligge litt høyere i fett og proteiner på hviledager og mer karbs/proteiner på treningsdager. Dette er da om du har litt overflødig fett, som du vil ha bort samtidig som du kan bygge litt muskler.

Støtter morel sine sider.

Annonse

Dette er 3 eller 4 gang jeg ser deg komme med helt random anbefalinger, selv om det virker som om du ikke helt forstår hva folk er ute etter etc. Jeg kan ikke nekte deg å skrive mer om kosthold, men plz slutt.

Til OP: Berkhan anbefaler noe i båten 250-500kcal over vedlikehold på treningsdager, og 250-500kcal i underskudd på hviledager. På makroene så kan du ligge litt høyere i fett og proteiner på hviledager og mer karbs/proteiner på treningsdager. Dette er da om du har litt overflødig fett, som du vil ha bort samtidig som du kan bygge litt muskler.

Hvorfor er det en random anbefaling? Og hvilke andre random anbefalinger har jeg kommet med?

Takk for svar :)

Har litt overflødig, hovedsaklig på underkroppen, så jeg prøver å fylle opp med muskler istedet og se mer fit ut, og ønsker derfor å yte bra på trening. Har endelig lagt bort vekten!

Ligger litt under på hviledager, men fettmengden har vært konstant. Har nevnt i en annen tråd at jeg har lagt på meg etter at jeg begynte på en kostplan med generelt mye karbs i forhold til hva jeg har vært vant til, så jeg prøver å finne ut av hvilke justeringer som kanskje må til.

Jeg har ikke ork til å diskutere dette med deg, men kort sagt; Det er bare svada og synsing all over. /Ferdig med denne tråden.

Hvis du ikke vil diskutere med meg eller fortelle meg hvorfor det er svada, så trenger du heller ikke å fortelle meg at jeg skal slutte å skrive.

Man må ikke gå lavere på kcal inntaket på dager man ikke trener. Det er ikke sånn at kroppen plutselig legger på seg fett på 1 dag. Det er det ukentlige kcal inntaket som teller, å bygge muskler eller gå ned/opp i fett er en langsom prosess.

Derfor er det 0 problem å ligge på 500kcal underskudd hver dag, når det ukentlige kaloriinntaket blir det samme som om man skulle gått opp/ned i kcal inntaket basert på trening/treningsfri dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...