Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et spørsmål ang. hip thrust. Under oppvarmingen får jeg god kontakt med rumpemusklene, men under arbeidsøktene er kontakten dårlig. Jeg lurer derfor på om jeg burde ha mindre vekter på? Øvelsen er vel ikke like effektiv for rumpa dersom jeg ikke får kontakt med musklene?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17308-muskelkontakt-i-hipthrust/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å skvis 2 sekund på toppen og senk rolig ned igjen, det gir ofte bedre kontakt enn raske repetisjoner. Prøv også å trekk føttene litt nærmere deg (90 grader i leggene), det gjør at løftet må gjøres mere av rumpemusklene og mindre av lårmusklene.

Men kontakt er litt overdrevent. Den dagen du har 200 kg på hipthrust så skal jeg love deg at rumpemusklene har blitt godt trent selv om du ikke følte du fikk "kontakt".

• Forsøk å stramme rumpa FØR du starter løftet fra bakken. Det er vanskeligere å "føle" seg fram til rumpekontakt underveis/i toppen av løftet når det er tyngre vekter. Stram rumpa mens du har bakkekontakt, press opp, og stram ENDA mer i toppen;

• Om du synes det er vanskelig å få kontakt med rumpa, tøy hofteleddsbøyerne med beinet på benk i forkant. Veldig mange synes det er enklere å stramme rumpa på én side om gangen (det handler mye om å forstå prinsippet og få kroppen til å gjøre det du ønsker). Gjør det på begge beina, deretter kjør noen aktiveringsrunder, før du slenger på vekter og øker sakte oppover — kan jo også være du har lagt på litt for mye vekter :)

Annonse

Takk skal dere ha ;) Jeg klarer å aktivere musklene uten vekter, eller med lettere vekter. Men jo tyngre vekter jeg har jo mer kjenner jeg det i bakside lår og mindre i rumpa føles det ut som. Men jeg har prøvd så godt jeg kan å stramme på toppen, og jeg merker at det svir godt i musklene, både i rumpa og lårene, når jeg er ferdig med et sett. Må nok bare konsentrere meg mer om å gjøre det rett ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...