Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Testosteronnivåene hos kvinner er (heldigvis) en brøkdel av det menn har. Det er fullt mulig for kvinner å bli sterkere enn menn, for eksempel Marte Elverum som nok er sterkere enn hvertfall 80% av mannfolka på forumet her, men en topptrent mann vil alltid være sterkere/raskere/mer utholden enn en topptrent kvinne på grunn av de hormonelle forskjellene.

Ikke bare i muskelbygging disse hormonforskjellene gjelder, men også andre prosesser i kroppen der menn avhenger av testosteron, og kvinner østrogen :)

Så for å svare på spm. kan det helt sikkert stemme om noen har regnet ut av kvinner har 1/7 av testosteronet menn har, men det blir i alle fall en ekstrem forenkling.

Jeg har fått med meg at det er enda mindre testosteron i våre kvinnekropper. Hvor mye husker jeg ikke. Men det stod en konklusjon på at kvinner må trene 7 ganger mer enn menn (basert på noe forskning som vanlig;)).

Fortsetter under...

Jeg har fått med meg at det er enda mindre testosteron i våre kvinnekropper. Hvor mye husker jeg ikke. Men det stod en konklusjon på at kvinner må trene 7 ganger mer enn menn (basert på noe forskning som vanlig;)).

En svak konklusjon av iform i så fall :)

Det norske leksikon

"Testosteron dannes normalt også i eggstokkene (ovariene) hos kvinner, men nivået i blodet er som regel bare 5–10 % av det man finner hos menn. "

Damer med mye testo:

"Økt produksjon av testosteron hos kvinner kan føre til hirsutisme hvor det er økt hårvekst i ansiktet, på brystet, magen og på innsiden av lårene. Testosteronproduserende svulster kan føre til virilisering." hehehe

jeg har mer! hehe

"Bare 2 % av testosteronet sirkulerer fritt, mens de resterende 98 % er bundet omtrent likt til kjønnshormonbindende globulin (SHBG) og albumin."

Har dere kun 5-10% av de 2% mennene har som er i blodet?

testosteron (Store medisinske leksikon) – Store norske leksikon

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...