Gå til innhold

Kosthold og trening etter meniskoperasjon


KjetilR

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har nå drevet å trent aktivt i cirka 5 mnd, først med tanke på å bygge muskler, og har nå gått på diett for å få ned fettprosent siden nyttår, og har gått ned cirka 4 kilo på den tiden.

Onsdag skal jeg operere menisken, en såkalt kikhullsoperasjon eller artroskopi som det heter.

Dette passer i grunn dårlig, da målet mitt var lavest mulig fettprosent før jeg reiser til Australia i begynnelsen av Mars, men har gått med skaden lenge, så er best å bli kvitt den.

Dette er jo ikke noe stor operasjon, den tar maks 20 minutt og jeg blir sykemeldt i 14 dager.

Jeg har aldri operert noe som helst før så jeg vet ikke hvor mobil osv jeg blir, men har fått høre et par dager på krykker før jeg kan hinke meg litt rundt.

Det jeg lurer på er hvordan bør jeg legge meg på kostholdet etter operasjonen? Har lagt på 2400kcal nå om dagene, og har gått ned rolig og behersket, som sagt cirka 4 kilo på 1 mnd, så jeg føler at jeg har beholdt muskelmasse og har hatt stødig fremgang i treningsprogrammet mitt. 200g protein 200g karbo og 80g fett.

Jeg går mye tur (6 - 10km hver dag) med hunden, så aktivitetsnivået mitt kommer til å stupe drastisk hvertfall første uken, så jeg lurte å gå ned litt på kcal-inntaket.

Noen som har erfaring med dette etter en slik operasjon?

Lurer også på når jeg bør begynne å trene igjen? Jeg kjører RYP program, og eneste tunge beinøvelsen jeg har er markløft, men jeg har lyst å komme i gang hvertfall med trening av overkroppen så fort som mulig, så setter pris på innspill til dette her.

Takker på forhånd for svar :)

BTW :

Høyde 187cm

Vekt 84kg

Fettprosent ca 19,5%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med legen angående når kneet vil være i stand til å bli belastet igjen? Tror du først og fremst bør høre med han, da hvor lang tid det vil ta vil kunne variere med flere faktorer. Vanskelig å vite hvor stor skaden har vært, og hvor skjørt det vil være i ettertid.

Angående kaloriinntaket må du nok redusere det litt, men ikke overdriv. Jeg foreslår at du reduserer litt og litt om gangen, med noen få hundre kalorier. Kanskje kroppen stabiliserer seg helt fint uten at du trenger å gå ned videre mye på kaloriene. Det kunne kanskje også vært en ide og holdt deg på vedlikehold, og ikke gått videre ned i vekt når du ikke har mulighet til å trene styrke og vedlikeholde muskelmasse samtidig :) Selv gikk jeg fra å løpe mange mil i uka til å ikke kunne løpe i det hele tatt nå om dagen (en liten meniskskade selv), men har ikke redusert kalorinntaket i det hele tatt, og vekta er stabil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilstrekkelig med energi/næring er faktisk veldig viktig for at skaden skal gro så godt som mulig! Så - ikke reduser inntaket veldig drastisk. Prøv deg fram og sjekk vekten innimellom. Juster litt ned hvis du går opp =)

Aktivitet: deter veldig individuelt hvor for en kan trene igjen etterpå.. så akkurat det bør du ikke basere på svar fra et nettforum... =) Hør heller med de fagpersonene som kjenner til din situasjon. MEN - generelt - vil noe aktivitet (framfor å sitte helt i ro) være bra.. da det bla øker blodsirkulasjonen (dermed transportere bort betennelsesstoffer, tilføre næring og oksygenosv..) til skade området. Det er med på å framskyndet helningsprosessen. Men det er da aktivitet som du må høre meg legen om hva som er gunstig,. lurer på om ikke noe spinning - men med liiiite motstand/lette tråkk og sittende er ok. Kanskje svømming ??

god bedring =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Har gjort meg selv noen observasjoner og lest mye rundtom akkurat min problemstilling her nå.

Først og fremst var min operasjon liten, ifølge legen tok de vekk cirka 5% av menisken, så jeg har fortsatt 95% inntakt. Jeg opererte på onsdag, og kastet både smertestillende og krykker på fredag. Jeg har ingen smerter utenom helningssmerter (litt stikking avogtil) og jeg kan bøye kneet cirka 75% før det begynner å gjøre vondt.

Nå fikk jeg all info fra legen mens jeg var i semi-rus etter operasjonen så jeg husker ikke hva han anbefalte, men skal ringe han på mandag. Men mener han sa jeg kunne sette meg på en ergometersykkel veldig kjapt ja.

Nå har jeg beholdt dietten min noenlunde, prøver å få i meg 200 gram protein hver dag, tar BCAA i mellom måltidene, men det blir kanskje litt mer kalorier og karbohydrater enn vanlig, er ikke så lett å motivere seg til å holde diett når man ikke kan trene.

Foreløpig har vekten holdt seg stabil, og det ser ut som om jeg heler veldig bra, lite hevelse i kneet og ingen smerter.

Jeg sitter mye med foten høyt og tar ofte is på, så dette lover bra for meg. Ser ingen grunn til at jeg ikke skal kunne begynner å trene overkroppen igjen neste uke.

Sammenligning av knærene:

post-17844-14440923040691_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det har gått så bra. Kan sikkert sykle så fort du har lyst til det vil jeg tro. Bare bra for hevelsen. Hadde kanskje ikke lagt på så mye belastning til en begynne med.

Hvis du sliter med å tråkke helt rundt - høres ikke ut som om det skulle bli noe problem- så hjelper det å ha sykkelstetet litt høyere enn vanlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...