Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann dere!

Jeg har trent styrke en god stund, men har aldri fått laget et ordentlig styrketreningsprogram. Jeg forsøker meg nå på dette, for å få litt progresjon i treningen. Jeg er ingen ekspert på styrketrening.

Mitt hovedmål er større muskelvolum.

Kan dere se på dette oppsettet og kommer med eventuelle kommentarer/forbedringer? Oppsettet kjøres på én treningsøkt i uka. Jeg vurderer å splitte opp på flere dager i fremtiden, men utgangspunktet er altså én økt. Økten er satt opp med 6 "runder" med et par minutter pause mellom hver runde. Mellom hvert sett i rundene tar jeg ca. 30 sek. pause.

Programmet er satt opp med utgangspunkt i det jeg pr. i dag klarer av sett, reps og vekt.

Slik har jeg satt opp:

Oppvarming:

- Vanlige push-ups: 6 stk.

- Bicepscurl med hantler: 6 stk. (med 11 kg i hver hånd)

Runde 1:

- Bicepscurl m/ rett stang (isolert): 3 sett x 6 rep. (27,5 kg)

- Dips m/ kroppsvekt + ekstra vekt: 3x6 (12,5 kg ekstra)

- Flyes på rett benk: 3x8 (13,5 kg i hver hånd)

Runde 2:

- Bicepscurl m/ rett stang (isolert): 3x6 (27,5 kg)

- Dips m/ kroppsvekt + ekstra vekt: 3x6 (12,5 kg ekstra)

- Flyes på rett benk: 3x8 (13,5 kg i hver hånd)

Runde 3:

- Bicepscurl m/ rett stang (isolert): 3x4 (27,5 kg)

- Dips m/ kroppsvekt + ekstra vekt: 3x4 (12,5 kg ekstra)

- Flyes på rett benk: 3x5 (13,5 kg i hver hånd)

Runde 4:

- Crunches m/ vekter: 3x12 (11 kg på brystet)

- Sittende rotasjon: 3x8 (hælene i gulvet, litt bøyde knær, sitter tilbakelent, 10kg med strake armer foran meg)

Runde 5:

- Chin-ups: 2x3

Runde 6:

- Utfall: 3x10 (10 kg vekter i hver arm)

Avslutning:

- Bicepscurl m/ stang til utmattelse (27,5 kg), evt. chin-ups til utmattelse

- Planken: 3 x 1 min.

Når jeg klarer de enkelte settene uten problemer skal jeg legge på 1,25 kg mer på hver arm.

Hva tenker dere? Jeg trener hjemme.

Fortsetter under...

Dette er dessverre et ubrukelig program som på sikt vil gi deg ubalanser i muskulatur og stor sannsynlighet for skulder og ryggplager.

Du må prioritere trening av ryggen minst like mye som framsiden.

Anbefaler deg heller å se på et ferdig program.

Annonse

Nå trenger du ikke å kjøre markløft eller knebøy om du overhodet ikke vil, men du vil få så mye mer igjen av det sammenlignet med isolasjonsøvelser.

IMO så er det å droppe knebøy og markløft idioti med mindre man har en gyldig grunn. (skade etc)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...