Gå til innhold

Smerter i korsrygg/bekken ved svai


Kame

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt vondt i ryggen siden begynnelsen av desember, og har de siste ukene vært hos fysio. Hun prøver å dra beina ut av bekkenet, men den venstre sitter bom fast, og vil ikke rikke på seg. I tillegg har jeg dårlig mobilitet nederst i rygg og har høyt utslag når jeg vrir meg fra side til side. Fått øvelser for hofte/bekken og beskjed om å tøye lår og rumpemuskler.

Smerten kommer, skarp og umiddelbar når jeg svaier ryggen. Sittende roing utgår, det er også vondt i nedtrekksøvelser og benkpress. Selv det å snu seg i senga utløser smerten - som forsvinner like fort som den kommer. Klarer knebøy med 50 kilo på skuldrene uten vondt, til sammenligning, men er svakere i de fleste øvelsene. Om det er pga vondt, eller mindre trening pga vondt, er jo litt vanskelig for meg å si.

Fysioterapeuten sier: Kan trene, men trenger ikke overdrive. Hun er ikke spesialist på korsrygg (mer bekkenløsningsdame), og har sagt at jeg godt kan ta timer hos manuellterapeut hvis jeg ønsker det.Bør også se om jeg får tatt røntgen av ryggen, noe jeg selv også har vurdert for å være sikker på at det ikke er "grodd fast" noe.

Synspunkter fra dere, o'vise menn og kvinner? Bør jeg droppe tradisjonell bøy og satse på ettbeinsøvelser? (Si nei, si nei!) Bør jeg investere i skumrulle? Skal jeg tøye så mye jeg bare orker, for å få bedre mobilitet i lår- og rumpemuskler? Skal jeg punge ut en høvding på Eirik Sandvik sin bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min umiddelbare tanke er å komme seg til kiropraktor/naprapat/manuellterapeut. Dette er siden du sier selv at du har fått påvist enn låsning i bekkenet (slik som jeg leser det), og da ville jeg fått ordnet den låsningen for så å jobbe med hoftemobilitet (spesielt hofteleddsbøyere og hamstrings) for å optimalisere ryggfunksjonen din. Å tøye masse/skumrulle isolert sett når det mest sannsynlig er det fysioen gjør ser jeg ikke at skal være løsningen isolert sett.

Det siste spørsmålet dine er nok andre bedre på å svare på. Har ikke lest Sandvik's bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig! Men, har "svai-vondten" noe direkte med låsingen å gjøre? Når jeg tøyer så merkes smertene best på den siden jeg ikke er låst.

Og, hva er best, kiropraktor eller manuellterapeut (som er det jeg kan velge mellom)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, indirekte. Er vanskelig å si uten å ha sett på deg, men generelt sett så er det pga lite mobilitet i bekkenet så tar korsryggen over den bevegelsen som mangler i bekkenet. Dermed får du økt press på nedre korsrygg som resulterer i smerter fra korsryggen (ikke alltid direkte fra bekkenet).

Jeg vil generelt anbefale kiropraktor.. men manuellterapeut er også bra.

Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Alta. 4 måneders ventetid på fysio, hadde litt flaks iom at jeg var i systemet fra graviditet fra et par år tilbake. Da fikk jeg diagnosen bekkenlåsning, samme siden var verst da også, men ikke så vond som nå.De har vel både manuellterapeut og kiropraktor der. Har vært hos kiropraktor før (masse år siden), men da endte jeg opp med å "stritte i mot" når han skulle knekke meg, så etter et par runder måtte vi gi opp, ble jo bedre heldigvis.

Nå har jeg trent i et par timer, knebøy går utrolig fint, men jeg tok bare 40 kilo totalt. Kjenner de fleste øvelser som krever svai i ryggen, men ikke verre enn at jeg gjør dem. Nå kjenner jeg litt ekstra verk og vondt, spesielt i rumpe og sliten korsrygg.

Har ny fysiotime på torsdag, får se om den ikke løsner da, på 3. timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...