Gå til innhold

rådvill. noen som vil hjelpe meg? please :)


Caroline Sæterdal

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på 22 år, er ca. 168 cm høy og ligger på en vekt på 76kg. Har en fettprosent på 27 og en muskelmasse på 49.

Siden januar i år har jeg klart å gå ned 30 kg så og si bare ved hjelp av endring i kosthold.

Nå spiller jeg håndball 2 -3 ganger i uka, har personelig trener 2 ganger i uken og prøver å trene på spenst de 3 dagene utenom.

Med PT så trener vi rein styrke trening hver gang, har bygd opp kjerne musklaturen og støtte musklaturen da denne ikke var veldig bra.

er nå oppe i f.eks 55 kg i knebøy og 250 kg i beinpress, 50kg i markløft. 45 kg sittende roing. (noen eks)

Mat dagen min kan se slik ut:

Frokost - 60g havregryn m/kruskalkli med ekstra lett melk - 4 kapsler omega3

Etter trening: 2dl skummet melk med Oboy + 30% mindre sukker

Lunsj: 3 knekkebrød med eggerøre og laks

Middag: wok med kyllingfilet

Kvelds: Skyr yoghurt el knekkebrød med mager pålegg.

Kroppen står rett og slett stille på vekta. Og motivasjonen har begynnt å synke drastisk da jeg ikke ser de forandringene jeg vil se.

PT sier jeg har hatt enorm fremgang i styrke, men føler ikke dette selv.

Jeg vil helst ned 7-8 kg i vekt og ned til 22 prosent i fett, Men kroppen virker som om den bare står bom stille.

Noen som har noen råd å gi i forhold til åssen jeg burde legge opp treningen utenom de dagene jeg trener med pt? åssen jeg burde spise? ligger på 1300 - 1600 kcalorier.

Har sliti en del med lavt blodtrykk som har ført til mye kvalme og svimmelhet som har vært en stor demper på treningen og matlysten i det siste. Dermed også motivasjon ned i bakken..

Kan noen plis hjelpe meg å løfte meg opp igjen? :):)

Har forresten fått pakke fra gym grossisten i dag med cla advanced, Whey 80 og L- glutamine.

Iherb pakke med stevia og protein barer.

Jeg vil bli stram i fisken NÅ rett og slett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fører du inn maten din på diett.no for eksempel? Slik du kan finne ut helt sikkert hvor mange kalorier du ligger på :) Kanskje kutte ut knekkebrødene. Skal fint gå an og bare ha eggerøre til lunsj, jeg bruker å ha litt paprika og litt kokt skinke oppi, det er kjempegodt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig lite fett i kostholdet ditt da, vet du hvor stor andel av energien din som kommer fra fett?

I tillegg spiser du ekstremt lite frukt og grønnsaker, og dette kan være hovedårsaken til de symptomene du nevner.

Med så store treningsmengder som du beskriver, vil du også ha behov for mer mat enn dette.

Jeg tror at kosttilskudd er feil fokus for din del, du burdu heller fokusere på å få i deg mat av høy kvalitet, og prøve å dekke behovet for næringsstoffer hovedsakelig gjennom maten. Ting som CLA og glutamin vil gi deg mye mindre enn en generell forbedring av kostholdet.

Les dagens artikkel på forsiden om mikronæringsstoffene. Nederst i den har jeg listet opp noen matvaregrupper som er veldig rike på vitaminer og mineraler. Prøv å bygg kostholdet ditt rundt disse matvarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det visste jeg faktisk ikke at det var gratis :/ må faktisk si at jeg har vært livredd for fett da jeg har levd så og si fett fritt med unntak av en del avokado og litt olje. Har gått ned 27kg og er livredd for å gå opp i vekt? :/ er ikke det naturlig at det vil skje etter at kroppen har gått så lenge uten fettrik mat? hvor mange kcal trur du jeg må ligge på vegard? :) vil gjerne ha fett % drastisk ned. og muskel massen opp, men er veldig uviten på åssen jeg skal spise og trene for å nå målene mine? nå har jeg jo nådd en vekt jeg kan leve med, selvom jeg vil ned 10kg til er jeg fornøyd nå, fornøyd bare jeg for strammet opp alt :)

Tusen takk for svar vegard :) skal lese og lære med en gang.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du har vært kjempeflink, og gjort enorm fremgang. mange av løftene dine er jo supre;) .. men forstår at det er kjedelig når vekten står i ro. Jeg er vel kanskje ikke den rette til å uttale meg, da jeg ikke kan nok. men om jeg skulle endret noe ville jeg:

- tatt litt cottage cheese på havregrynene. proteinerproteiner!

- byttet ut oboy'en med en proteinshake

- gått for omelett med masse grønnsaker i til lunsjen (eventuelt grønnsakene ved siden av eggerøren) og byttet knekkebrødene ut med med mer frukt, grønt og /eller nøtter. Og om eggene ikke metter nok, ville jeg gått for knekkebrødtypen Fiberrik som er kalorifattig, full av fiber og med lite karbohydrater.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara: Tusen takk :) Det er koselig og gøy å høre :) Sto en artikkel her for litt siden at sjokolade melk er den beste protein shaken man kan få. :) Samme sier PT min, kjøpte meg sjokolade proteinshake fra proteinfabrikken, og den smakte DRITT!!! klarte ikke få det i meg i det hele tatt.. :S hehe

skal innrømme at jeg har vært dårlig med grønnsaker :/ skjerpings skjerpings.

Tusen takk for supre råd sara :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev et innlegg om lavkarbo på min egen blogg i dag. Der står det hvordan man kan gjøre enkle grep med det nåværende kostholdet for å forbedre det, og i tillegg står det litt om hvordan du kan tilpasse det til treningen. Innlegget kan du lese her.

Du har for all del vært kjempeflink til nå, så mye som du har gått ned i vekt. Dette fikk meg til å tenke på en ting. Mange blir syke/slappe etter en periode der de har gått ned mye i vekt. Dette henger sannsynligvis sammen med at en del toksiske stoffer er lagret i fettvevet, og når man slanker seg så kommer disse ut i blodbanen. Dette kan være den naturlige forklaringen på hvorfor mange opplever såkalte platåer når de driver å slanker seg. Det er også grunnen til at man ikke skal slanke seg når man ammer, siden dette vil havne i melken og påvirke barnet.

Når det gjelder energimengde, ville jeg siktet på 2000-2200kcal og justert derfra. Dette kan være litt vanskelig å se for seg i starten, men det kommer til å gå helt fint! Med så lavt energiinntak som du har nå kombinert med store treningsmengder, er du dømt til å gå på en smell før eller siden. Hold energiinntaket relativt høyt en periode til du får tilbake overskuddet, så kan du evt kutte litt igjen.

Sara kommer med gode råd angående matvarer, så jeg skal gi deg et par til:

-Fet, naturellyoghurt (matyoghurt, gresk eller tyrkisk) er en fin matvare. Tilsett smak i form av proteinpulver, frukt, bær osv. Dette kan du f.eks. bruke i stedet for melken i havregrynen til frokost.

-Nøtter og frø, passer fint sammen med havregryn, enten du velger å fortsette med melk eller velger yoghurtalternativet. Nøtter fungerer også fint som mellommåltid, og er en god kilde til mineraler.

-Grønnsaker, i alle former, fasonger og farger, bør ha en stor del av kostholdet ditt.

-Egg er en utrolig anvendelig matvare, og kan lages i mange varianter, og blandes med det meste!

Les artikkelen min på forsiden om mikronæringsstoffer, og baser kostholdet på matvarene jeg nevner nederst!

Om du lurer på noe mer, er det bare å fyre løs, så skal jeg svare etter beste evne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

føler jeg spørr og graver mye nå, men er jo bedre at jeg gjør det riktig, enn at jeg feiler og kommer i totalt motsatt retning av mine mål! Åssen er det jeg burde gå frem når jeg innføre mer og mer fett gradevis? En gradevis omveltning til lavkarbo kosthold. Er bare litt usikker på åssen jeg skal gå frem. :) Tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med å bytte ut et måltid, for så å ta neste etter noen dager. I tillegg kan du velge fetere meieriprodukter fremfor de magre, noe som vil bidra med å øke energiinntaket ditt litt. Det er en måte å gjøre det på.

Ikke tenk på hva du skal kalle kostholdet. La fokuset være på at maten skal være av god kvalitet, og dekke behovene dine for energi og næringsstoffer.

Jeg publiserte forresten en artikkel om nettopp lavkarbokosthold i går, kanskje det kan gi deg noen ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...