Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle.

Min første post, selv om jeg har fulgt Fitnessbloggen i lang tid. Jeg har alltid vært aktiv og trent mye, men etter jeg sluttet på organisert idrett (håndball, tennis etc), så har jeg brukt 10 år på treningssenter uten en god plan. Jeg får resultater og trener aller helst styrke. Over til mitt problem:

Jeg har ut fra mitt eget ideal ca 3-4 kilo for mye på kroppen. Fra kroppen min sitt standpunkt derimot, kjemper den for å beholde disse kiloene. Hver gang jeg er inne i en god treningssteam (både i treningsdager og progresjon), blir jeg så himla sulten at jeg synlig legger på meg. Da mister jeg motivasjonen. Jeg vil gjerne være stram og sterk, men uten å ha mage og deigrumpe. Så: Hva i all verden skal jeg gjøre for å både kunne opprettholde (styrke-)treningen samtdig som at jeg ikke spiser som en hest? Jeg har stort sett et sunt kosthold og er veldig bevisst på hva jeg putter i meg. Problemet her tror jeg er mengde. I tillegg er det lett for å kaste innpå med mindre helsegunstige ting når jeg får sånn ulvehunger.

Noen som kan hjelpe? Setter stor pris på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16573-ufrivillig-opp-i-vekt-med-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rakker: Det virker som det er begge deler. Jeg merker veldig stor forskjell etter noen uker med god styrketrening, det er knallhardt innerst, men så kommer fettet på toppen. Så jeg oppnår jo det jeg vil med treningen, men ekstra matinntak gjør jo at det gir bismak ettersom det både blir mer muskler, men også mer fett. Grr!

Tror nøkkelen her er mer fornuftige matvalg og bedre planlegging. Hva spiser/drikker du rett etter treningen? Effekten av en shake etter trening er omdiskutert, men det vil være bedre å innta litt energi rett etter økta enn å gå sulten for så å hive innpå noe fastfood eller annet usunt. En smoothie med proteinpulver og banan gir nok næring rett etter økta til at mye av sultfølelsen roer seg litt.

Du kan også prøve å endre litt på når du spiser mest. Spar litt kalorier til etter trening så du har mesteparten av matinntaket ditt da. Kanskje biorytmedietten kunne vært et spisemønster du kan passe bra på. Biorytmedietten får deg i din livs form - Fitnessbloggen (biorytmedietten passer minst like bra når man skal vedlikeholde vekta eller øke i muskelmasse)

Annonse

Oddis: TUsen takk, skal lese meg gjennom den. Selv om hodet skriker "nei" til karbo om kvelden ...;)

Det er ihvertfall ettertrykkelig bevist gjennom gode studier at det er en stor myte at karbohydrater om kvelden lettere fører til fettlagring enn karbohydrater om morgenen så det trenger du ikke være redd for. Forskningen biorytmedietten støtter seg på viser tvert imot at det motsatte kan være tilfelle.

Ja, jeg tror kanskje jeg har en tendens til å bli for oppsatt på at matmengden skal holdes lav. Det funker en dag eller to og så er det en sprekk. Jeg skal forsøke med mer karbo om kvelden!

Ja, akkurat det du beskriver der er en god oppskrift på dårlig framgang på trening og lagre fett de dagene du sprekker. Så ganske sikker på at du vil få bedre resultater av å jevnt over spise mer mat istedet for å sprekke i blant.

Biorytmedietten, som Oddis nevner, funker bra for meg ift sultfølelse. Kan ikke kjøre periodisk faste, da jeg ikke holder så lenge på morgenen uten mat.

Men jeg har alltid spist havregrøt til frokost, og raskt fått et sug i magen igjen. Nå spiser jeg etter biorytme, og selv på hviledager med færre kalorier, opplever jeg ikke den sultfølelsen jeg hadde før. Behagelig mett hele tiden :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...