A.B Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Hei! Jeg er en jente på 23 år, 167 cm høy og +/-61 kilo. Jeg sliter p.t. veldig med treg fordøyelse, et tarmsystem ute av balanse og generelle mage-/tarmfunksjoner, som ettervirkninger av langvarig bulimi og overforbruk av (i utgangspunktet milde og naturlige) avføringsmidler. Jeg håper derfor å få noen råd og svar på en del spørsmål av dere flinke folk, på bakgrunn av min situasjon. Har prøvd å søke i arkivet etter lignende situasjoner uten hell, så here goes; ( NB: Dette handler overhodet ikke om spiseforstyrrelser, derimot (håp om) hjelp til å normalisere ettervirkninger som fortsatt henger igjen 1 år etter friskmelding. Håper derfor ikke tråden stenges:) ) Bakgrunnen: Jeg hadde alvorlig bulimi i fem år, 2006-2011/12. Nå er jeg imidlertid helt frisk, og har ikke hatt tilbakefall siden januar 2012 (dvs. akkurat passert et år! ). De siste to årene har jeg brukt et mildt tarmregulerende middel / “avføringsmiddel” som heter Oxytarm Plomme, pga. at jeg begynte å slite veldig med oppblåsthet, treg mage og forstoppelse i overgangsfasen - og i ettertid - fra å kaste opp veldig mye til å få et normalt spisemønster. Oxytarm Plomme er et helt lovlig, norskt naturprodukt som selges i helsekost og sies å være et helt ufarlig kosttilskudd av urter, svisker, kostfiber og probiotiske melkesyrebakterier (Oxytarm Plomme - Almea.no). Mitt problem var imidlertid at jeg etter hvert ble “immun” og trengte mer enn dobbel dagsdose for å få noen effekt. Anbefalt inntak er 2 plommer daglig, jeg tok stort sett 4-5 plommer hver kveld, noen ganger opptil 7 stk hvis jeg hadde spist mye den dagen slik at det var mye å fordøye. Altså kraftig overforbruk. Ved å bruke denne mengden OTplomme har jeg det siste året hatt et sunt og godt matinntak, normal appetitt og (jeg vil tro) nokså normal fordøyelse og forbrenning. Vekten har vært nokså stabil på 60-tallet helt siden siste tilbakefall i januar 2012 og altså mens jeg har brukt OTplomme. Da har jeg ligget på ca. 1900-2100 kcal om dagen (minimalt med trening pga. et litt “slitent” år etter at jeg fant ut at jeg også har/har hatt veldig lavt stoffskifte). Jeg spiser 95% av tiden veldig rene og sunne måltider, men er overhodet ikke redd for fett eller sukker, drikker øl/vin og har spist godis osv. i helgene. Nå: For en drøy uke siden stoppet jeg imidlertid totalt å bruke OTplomme. Jeg fant jeg ut at nok er nok; dette er for det første altfor dyrt, og i tillegg vil jeg så gjerne få tilbake en normal fordøyelse uten å måtte bruke midler resten av livet. Den siste uken har jeg derfor, som ventet, merket en enorm forskjell på kroppen, magen, sultfølelsen, fordøyelsen. Jeg har tilnærmet null sultfølelse. Jeg har gått fra å (det siste året) være sulten til både frokost, lunsj, middag og kveldsmat, til å nå denne uken ikke merke ordentlig sultfølelse én eneste gang. Jeg er er overhodet ikke sulten når jeg våkner om morgenen og har derfor ikke spist frokost. Jeg blir ikke sulten utover dagen heller og har bare to av åtte dager klart å få i meg litt lunsj. Middag har jeg fått i meg hver dag selv om jeg heller ikke da har vært ordentlig sulten, men det har likevel vært godt med mat der og da. Men en god stund etter middag blir jeg overmett, veldig “full”/oppblåst følelse i magen og får litt vondt/blir litt “øm” i magen. Går litt over etter hvert, men jeg blir heller ikke sulten etter dette igjen. Har tatt meg en appelsin e.l. på kvelden et par av dagene likevel for kosens skyld (jeg er jo egentlig veldig matglad, så savner å bli sulten og kunne nyte maten..). Har logget matinntaket de siste to dagene og har bare klart å få i meg 861 og 907 kcal de dagene, da fra vanlig sunn middag (laks/kylling, grønnsaker/salat og dressing/saus) og littegrann mat på formiddagene/kveldene. Jeg har som sagt likevel aldri vært ordentlig sulten, og blir også som sagt stappmett og uggen i magen en stund etter middag (selv om jeg spiser en helt vanlig porsjon middag, har ikke spist meg for mett der og da). Har ikke trent disse to dagene. Mine spørsmål er; Har dere noen råd for å sette i gang fordøyelsen UTEN bruk av tarmregulerende midler/avføringsmidler?Er det noen sammenheng mellom min trege mage/fordøyelse og forbrenningen min? Altså: Nå som jeg ikke blir “normalt” sulten og ikke får i meg så mye mat fordi jeg har sluttet med OTplomme, betyr det også at forbrenningen min har sakket ned slik at jeg ikke trenger like mye mat som før (da jeg brukte OTplomme og spiste 4 måltider og ca. 2000 kcal/dagen)?Hvis NEI på forrige spørsmål, dvs. at forbrenningen min er uavhengig av fordøyelse og sultfølelse, kommer kroppen min nå til å gå i “sparemodus/sparebluss” hvis jeg da ikke får i meg mer enn ca. 900 kcal/dagen? (ønsker jo ikke sparemodus sånn at jeg evt. plutselig går opp i vekt hvis jeg etter hvert får til å spise normalt igjen - men klarer jo heller ikke å få i meg mer mat per d.d...)Kan det være at OTplomme-bruken min (milde avføringsmidler) har gjort sånn at kroppen min de siste to årene ikke har tatt opp all næringen jeg har gitt den, fordi maten har gått så fort gjennom systemet? Slik at jeg egentlig aldri har trengt så “mye” som 1900 kcal/dagen for å vedlikeholde vekten slik som jeg har spist og gjort det siste året? Kan det heller være at forbrenningen min faktisk har blitt så lav pga. bulimien (det tuller jo til de grader med kroppen) slik at det reelle vedlikeholdsnivået mitt kanskje er noe rundt 900 kcal/dagen, dvs. den matmengden jeg klarer å få i meg nå uten OTplomme-bruk?Hvordan mener dere jeg bør gå frem her? Var det for drastisk å kutte OTplomme-bruken totalt på dagen, burde jeg heller ha en nedtrappingsperiode? Eller må jeg bare fortsette å spise så lite som jeg har gjort de siste dagene (siden jeg ikke blir sulten og ikke klarer å få i meg mer) og håpe at sultfølelsen sakte men sikkert kommer tilbake og at jeg kan øke igjen? Jeg ønsker jo ikke å gå rundt og aldri bli sulten over lang tid.. Jeg ønsker å få tilbake en normal appetitt, normal fordøyelse/forbrenning og å kunne bli sulten til og nyte måltider sammen med og på lik linje med andre.Har noen noe annen info å gi meg om hva som egentlig skjer med henholdvis fordøyelse og forbrenning i etterkant av bulimi og avføringsmiddel-bruk, og hvordan man kan normalisere dette igjen? Et annet poeng/spørsmål: Jeg er greit fornøyd med størrelsen på kroppen min generelt sett. Vekten bryr jeg meg egentlig nada om, synes +-60 kg som nå er helt greit. MEN magen min er mitt store(!) problemområde (surprise, med alle de problemene som obviously er inni der..?). Jeg har altså veldig mye abdominalt fett. Måler 90 cm på det bredeste rundt navlen (mye for en jente på 60 kg..), 76 på det smaleste rundt midjen. Er det bare styrketrening med baseøvelser inkl. kjernemuskulatur som gjelder, eller har dere noen andre tips for å få vekk magefettet? (På grunn av dette ønsker jeg jo heller ikke å legge på meg slik at jeg blir enda større over magen, dette er en av grunnene til at jeg lurer på om vedlikeholdsnivået mitt kanskje er lavere enn jeg har trodd tidligere, og om det nå holder å spise +-900 kcal/dagen hvis jeg ikke er sulten). Dette ble et veldig langt innlegg og mange spørsmål, men jeg håper at noen kan hjelpe meg! Setter pris på alle svar, og blir spesielt glad om det er noen som har tips etter egne erfaringer med treg fordøyelse, avføringsmiddel-avvenning og hvordan dette påvirker sultfølelse og andre kroppsfunksjoner (forbrenning f.eks.). Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sondre Aalbotsjord Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Vegard Lysne Asle Thomas O Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 1. Har du vært hos legen siden disse symptomene dukket opp? Det trenger ikke å ha noe med tidligere bulimi å gjøre, det kan ha flere årsaker som er umulig å si noe om over internett. 2. Har du fått bekreftet lavt stoffskifte, eller er dette noe du har kommet fram til selv? 3. Det er nok ingen sammenheng mellom manglende apetitt og lavt stoffskifte i din situasjon. Hvorfor du ikke er sulten kan jeg ikke si noe om da det bare blir synsing. 4. Du har garantert ikke et vedlikeholdsnivå på 900 kcal. Dette er alt for lavt for deg, og om du ligger så lavt lenge nok så vil det få konsekvenser. 5. Å kutte ut et produkt på dagen etter at du i lengre tid har brukt mye av det, kan være en stor omstilling for kroppen. En mer gradvis nedtrapping ville nok være å foretrekke. Er det noe mat som er lettere å spise enn annen, eller er det samme problemet uansett hva du prøver deg på? Har du testet å få i deg energi i flytende form, f.eks. smoothier? For abdominalfettet sin del er trening veien å gå. Mye abdominalfett kan være et tegn på insulinresistens, og trening vil hjelpe mot dette! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632518 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.B Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for svar! 1. Jeg har ikke vært hos legen siden jeg sluttet å bruke OTplomme for åtte dager siden. Men var hos lege under og etter bulimien og fortalte om lignende symptomer før jeg startet å bruke OTplomme for to år siden. Fikk imidlertid ikke noen god hjelp ift. hvordan bedre fordøyelsen annet enn å ta tiden til hjelp, spise mange små måltider, trene, og evt. bruke milde tarmregulerende midler (der jeg fikk idéen om OTplomme...). Har derfor ikke så stor tro på et nytt legebesøk. Tok blodprøver senest for to uker siden og alt er normalt, unntatt stoffskiftet og jernmangel (så tar altså jerntabletter nå også, men har gjort det i perioder tidligere også uten at magen har reagert så tror ikke det har noe med symptomene å gjøre nå). 2. Ja, jeg har fått bekreftet lavt stoffskifte (sekundær hypothyreose). Var til grundig utredning på Haukeland fra jan-juni 2012, begynte på Levaxin i juni. Startet på 25 mg, har økt til 75 mg/daglig, men blodprøver for 2 uker siden viser at stoffskiftet fremdeles er lavt, så dette tar nok litt tid. 3. Jeg tror heller ikke det er noen sammenheng mellom apetitten og stoffskiftet, har hatt lavt stoffskifte lenge og apetitten var helt normal så lenge jeg brukte OTplomme. Jeg er 100% sikker på at min manglende apetitt siste uken skyldes kuttet av OTplomme, jeg har opplevd dette i korte perioder før også når jeg har vært tom før jeg har fått handlet mer. Det jeg lurer på er hva som er de bakenforliggende årsakene til min manglende apetitt i egentlig to-tre år (hadde det jo på samme måten før jeg startet med OTplomme, så føler jeg har hatt en "falsk" apetitt og fordøyelse de siste to årene), og hva jeg kan gjøre for å øke den og bedre fordøyelsen. 4. Nei, jeg synes også det høres veldig feil ut med et vedlikeholdsnivå på 900 kcal. Men kan det være noe i det jeg spør om i punkt 4 likevel, altså at forbrenningen min har gått ned pga. bulimien og at jeg likevel trenger mindre enn "normalt"? 5. Ja, tror nok det hadde vært det beste.. Men hadde ikke mer igjen og bestemte meg bare for å ikke kjøpe en ny pakke. Men kanskje jeg skal kjøpe et par pakker og starte opp med 2-3 stk om dagen eller noe en periode nå, og trappe ned. Det er i grunn samme problem uansett hva jeg prøver meg på, ja.. Har spist varierte middager den siste uken og har alltid fått samme "overmette" følelsen i ettertid, det har jo vært det største måltidet om dagen. Drakk smoothie for noen dager siden til "lunsj", det går jo ned, men det gjør meg enda mer mett før middag enn det jeg ville følt også uten noe næring. Spiste litt nøtter til "lunsj" i dag, fikk da litt småvondt i magen og reagerte på noenlunde samme måte som etter middagene.. Var derfor ekstra mett før middag i dag, men fikk i meg litt potet og purreløkssuppe med et halvt rundstykke med smør og ost. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.B Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Har lest litt om insulinresistens forresten, men har målt blodsukker flere ganger tidligere og insulin ved et par anledninger ifm. stoffskifteutredning, det virker helt normalt. Men om det skulle være at jeg likevel har noe insulinresistens, mener du altså at dette i så fall vil kunne forsvinne helt vha. trening? Er trening en virksom behandling mot insulinresistens hvis man allerede har det? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Til spørsmålet om insulinresistens. Dette ville sannsynligvis slått ut på en blodsukkerprøve, så om dette er normalt ville jeg ikke bekymret meg for det. Trening vil kunne hjelpe med det, sånn for å svare på det også Vedlikeholdsnivået ditt er ikke 900. Forbrenningen kan nedreguleres som følge av lavt inntak over lengre tid, men dette er en direkte konsekvens av det lave inntaket, og skyldes nedregulering av kroppens funksjoner. Økt matinntak vil gjenopprette disse funksjonene, og forbruket øker igjen. Jerntablettene kan absolutt ha noe med symptomene dine å gjøre. Bruker du samme tabletter som du har brukt tidligere? Iom at du nettopp har begynt med disse igjen så er det veldig plausibelt at de kan ha noe med saken å gjøre hvertfall, uavhengig av hvordan du har reagert på dem før. De generelle tipsene jeg kan gi deg angående treg mage er å få i deg mer fiber og mer væske. Forhåpentligvis vil dette hjelpe både på fordøyelsen og etterhvert apetitten. Og om dette fortsetter, så vil jeg absolutt anbefale å ta en ny tur til legen Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
A.B Skrevet 15. januar 2013 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for god hjelp! Veldig logisk det du sier om forbrenning, og det er jo også godt å høre at jeg umulig kan ha et så lavt vedlikeholdsnivå. Jerntablettene er det samme merke som tidligere, og jeg startet på disse igjen for hele 2 måneder siden da jeg tok blodprøver da og oppdaget lav blodprosent. Blodprøvene for 2 uker siden var bare en ny sjekk (må ta hver åttende uke for å følge med på levaxindosering) som viste at blodprosenten fortsatt er lav, så jeg har fortsatt på jerntablettene. Men jeg har ikke merket noen bivirkninger/symptomer pga. jerntablettene ila. disse to månedene, symptomene startet først umiddelbart dagen etter at jeg hadde første dagen uten OTplomme (9 dager siden). Det er derfor jeg er så sikker på at det er OTplomme-bruken som har gitt meg en "falsk god" fordøyelse disse to årene, som jeg så gjerne skulle ønske at jeg kunne ha på egen hånd. Jeg merker at hele meg, humør osv, påvirkes når jeg går rundt og føler meg så mett, oppblåst, generelt tung i kroppen og periodevis vondt i magen, slik jeg har hatt det de siste 8 dagene, så jeg håper virkelig at dette ikke varer i lang lang tid. (Funfact: Legen min fortalte meg en gang at vi faktisk har flere nerveceller i mage/tarm enn i hjernen, så det er kanskje ikke så rart at magetrøbbel påvirker en..). Mer fiber og mer væske er gode tips, takk! Jeg har merket at jeg også har drukket mindre enn jeg pleier denne siste uken fordi magen hele tiden føles så full, men jeg skal prøve å få i meg mer vann fremover. Fiber spiser jeg vanligvis nok av, men nå som jeg generelt har fått i meg lite mat siste uken har det jo også blitt mindre av det. Men skal prioritere fiberrik mat fremover, og prøve å få i meg litt mer energi totalt. Ellers vet jeg jo at all bevegelse også skal være godt for magen og fordøyelsen, så jeg har gått på mølla hver dag de siste 8 dagene og trent styrke to dager, men føler egentlig ikke at det har hjulpet foreløpig. Hvis noen har flere tips for å normalisere/bedre/kickstarte fordøyelsen og øke apetitten så setter jeg pris på det! Evt. egne erfaringer med lignende situasjoner? Vegard L 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegard L Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Siden OTplomme inneholder en del probiotika, og du har tatt mye av dette over lengre tid, så kan det også være at bakteriefloraen i tarmen din trenger litt tid til å normalisere seg. A.B 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16522-ford%C3%B8yelse-forbrenning-ettervirkninger-hjelp-til-normalisering/#findComment-632976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.