Gå til innhold

Knebøy - hva gjør jeg?


HPandre

Anbefalte innlegg

Hvis du skal kjøre til failure hver gang, så har ikke det noe for seg. Råd på et internettforum hvor du ikke vet hvem som sier hva betyr ikke nødvendigvis noe som helst.

De fleste (alle?) dyktige styrkeløfterne i landet kjører knebøy 5-6 dager i uka. Dersom dette ikke hadde vært optimalt, hadde de neppe gjort det. Her er det snakk om bl.a. jenter på ~70kg som har løftet over 200kg i knebøy, til tunge gutter som har løftet over 400.

Nei, det var her på FB. Nei, skjønner, tenkte litt over det når du sa det nå ;) Kanskje jeg skal vurdere å begynne med det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det var her på FB. Nei, skjønner, tenkte litt over det når du sa det nå ;) Kanskje jeg skal vurdere å begynne med det selv.

Hvis du har lyst til å fokusere på økt styrke i knebøy, så er det fint få ting som slår å kjøre knebøy mye og ofte. Du må da passe på å regulere belastningen og volumet tilsvarende, de fleste blir sjokkerte over hvor lett det typisk løftes blant styrkeløftere. Det beste er å ta kontakt med en styrkeløftsklubb (det nærmeste i grenland er vel ulefoss) å få program der, da de som ligger på styrkeløft.no kun er 3-dagers (hvis ikke jeg husker feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, teknikken er mye viktigere enn hvor mange kilo man tar. Tenkikk er alfa og omega ;)

Sjekk ut Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

5x5-rep

5x5 - For styrke og muskelmasse - Fitnessbloggen :)

Rippetoes SS så egentlig ganske interessant ut, og der er det to dager(A og B) som kjøres annenhver gang.

I Form's 5x5 har jeg ikke sjans på, siden det er 4 økter i uka.

5x5 her på FB blir også litt "usikker" for meg.

Er skiftarbeider og småbarnspappa, så da føler jeg at Rippetoes blir det enkleste å følge. Men 1-2 intensive hockeyøkter i uka, er det positivt eller negativt? Vil ikke legge i fra meg min store lidenskap :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rippetoes SS så egentlig ganske interessant ut, og der er det to dager(A og B) som kjøres annenhver gang.

I Form's 5x5 har jeg ikke sjans på, siden det er 4 økter i uka.

5x5 her på FB blir også litt "usikker" for meg.

Er skiftarbeider og småbarnspappa, så da føler jeg at Rippetoes blir det enkleste å følge. Men 1-2 intensive hockeyøkter i uka, er det positivt eller negativt? Vil ikke legge i fra meg min store lidenskap :)

Rippetoes SS er solid :) Bør gå greit med hockey også, bare vær flink til å ta det med ro på styrkeøktene dersom du kjenner deg sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få lagt inn markløft og benkpress den nærmeste tida også, så får man inn litt teknikk der også. Sliter med en øm skulder, siden oktober, så håper det gir seg snart. Starter på programmet når den er 100% igjen. Skulle prøve dips, og da smalt det til i skuldra. Belaster den hovedsaklig på hockey'n men merker den snart er fit-for-fight igjen.

Takker for alle innspill, så langt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...