Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Man kan ikke si at man må ha like lang arbeidstid på Tabata eller sprintintervaller som på roligere intervaller som 4x4. Intensiteten er jo mye høyere i 20 sekunders intervaller og det blir altfor mye for de fleste å skulle ta 36 intervaller med 20 sekund for å komme opp i 12 minutt om man kjører full intensitet.

Ok, jeg bare siterer pensumliteraturen - jeg har ikke gjort denne forskningen selv. Det står forsåvidt fint lite om denne typen HIIT i pensum, så det skal jeg ikke si noe om.

Fortsetter under...

DET har jeg fra pensumlitteraturen. Jeg har aldri sagt at kortintervaller dårligere, men at den samlede arbeidstiden må være på et minimum - hvor lange intervalldragene er, spiller nesten ikke rolle. Jeg skal se om jeg finner kilder på det med 12 min og, men det høres jo logisk ut at 8 min holder når 4 gjør det.. Pensumlitteraturen er noen år gammel da, og denne 4x4-forskningen til NTNU er av nyere dato, pluss at NiH og NTNU gjerne ikke er bestevenner :p Men jeg skal ta en pause i puggingen og se om jeg finner noen relevante kilder på det.

Høres rart ut for meg - korte sprintdrag på 10 sekunder må opp i hele 72 intervalldrag (=12 min) for å bli effektivt for fettforbrenning for en trent person?? Hva med å øke intensiteten ved å sprinte i motbakke da, selv så gjør jeg trappesprint med 20 sekunders intervalldrag X 15 og har god fettforbrenningseffekt av dette kombinert med 30 min pafølgende LISS jogging.

• 3 måneder senere...

4x4 og gerilja er det ikke så greit å sammenligne annet enn at de er meget effektive for å få bedre kondis uten å bruke særlig med tid. Gerilja kan brukes til nær sagt hva som helst fra spensthopp eller styrkeøvelser hvor man involverer store deler av kroppen samtidig. 4x4 har mer begrensede treningsområder. Begge er gode måter å trene på, men ift det psykiske, tidsmessig og variasjonsmessig vil jeg holde en knapp på geriljakardio. Samtidig er det verdt å merke at om man er som nybegynner å regne så får man nesten like stort utbytte av 1x4 som 4x4, ved geriljakardio vil du trolig greie deg med færre sett der og i starten. Mange som trener 4x4 hadde trolig hatt omtrent like stor fremgang med 1x4 eller 2x4 som 4x4. Geriljakardio vil ofte i større grad ha overføringsverdi til styrketrening siden det er mer intensivt og mer avhengig av type II-fibrene enn 4x4. Om man er godt trent og ønsker variasjon kan man gjerne kjøre begge 2, mulig det gir større fremgang da og grunnet variasjonen\ulik adaptasjon til belastninga enn å trene bare en av dem :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...