Gå til innhold

Problemer med fremside av lår


kamilligram

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Vet ikke om jeg har pådratt meg en skade eller om muskulaturen i ene låret mitt rett og slett er for kort. I alle fall så får jeg en sviende smerte på ca. midt på høyrelåret hver gang jeg tar knebøy. Det er samme type smerte som jeg fikk på innsiden av låret da jeg rev av en muskel.. bare på ingen måte like vondt selvfølgelig.

Det er frustrerende fordi jeg ikke får til å ta knebøy skikkelig, kommer meg bare til rundt åtte-ti reps på førstesettet før det går over fra ubehagelig til vondt. Kjenner ingenting til det når jeg tar benpress.

Jeg varmer alltid opp også, så jeg er litt rådvill. Hva gjør man med slikt? Jeg har jo lyst til å kunne utføre knebøyen skikkelig, men har ikke lyst til å gjøre vondt verre ved å presse meg gjennom det.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner et lite ubehag når jeg tøyer fremsiden av låret, men det gjør ikke vondt. Kjenner ingen ubehag når jeg tøyer hoftene. Har ikke testa med leg extensions, men kjente det litt mer enn tidligere på utfallet nå i går (kan være fordi jeg har utviklet meg og nå klarer å gå ned dypere). Kjenner at det svir når muskelen strekkes ekstra, litt over midten.

Kan ikke huske å ha gjort noe som skal tilsvare skade på fremsiden av låret. Har jo revet av før på innsiden som nevnt, men selv om det er samme type smerte så var det på en helt annen skala. Problemet har gradvis meldt seg etterhvert som jeg har trent, så det er godt mulig at det er noe feil med teknikken min. Et lite dilemma nå er at jeg ikke tør å gå helt ned siden jeg er redd for å forstrekke noe, og derfor vet jeg ikke hvor hensiktsmessig det er å få noen til å se på teknikken min, men skal spørre veilederen min, har ny time for å endre programmet på fredag.

Tror kanskje også du (dere) har et poeng i at jeg bør oppsøke en fysioterapaut eller lignende. Jeg bare kvier meg for å bruke penger på det, men om det kan forhindre at jeg ødelegger noe så er det definitivt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje også du (dere) har et poeng i at jeg bør oppsøke en fysioterapaut eller lignende. Jeg bare kvier meg for å bruke penger på det, men om det kan forhindre at jeg ødelegger noe så er det definitivt verdt det.

Å gå å ha vondt fordi man ikke gidder å bruke penger på helsa si er litt tullete. Et par hundrelapper for å få en vurdering av hva som er galt er det definitivt verdt. Når det er noe som er galt med bilen er det opplest og vedtatt at man får det reparert før hele dreten går i dass, men kroppen sin er folk villige til å la skrante å hangle i månedvis før man gjør noe. Du har bare én kropp, og reservedeler er det ganske så dårlig med. Stapedius kommer med gode tips ovenfor, om ikke de hjelper er det eneste fornuftige å få en vurdering av noen som kan undersøke deg skikkelig. Det er også alltid lettere å ordne opp i ting jo fortere man tar tak i det!

Kanskje litt krast på morgenkvisten, men det er bare godt ment ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ømt og ta på der du føler smerten? Hvis du masserer litt hardt i muskulaturen på fremside lår på begge sider, er det mer ømt/smertefullt, annen konsistens på muskulaturen etc. i forhold til den smertefrie siden? Hvis ja, kan kanskje plagene bedres ved å massere og tøye muskelen, samt i en kort periode unngå de øvelsene som provoserer frem smerten. Å gjøre øvelsene med "feil" teknikk for å unngå smerter er sjelden veien å gå. Hvis nei på ovennevnte spm. Prøv med tennis-, golfball eller lignende å massere setemuskulaturen (gluteus medius og piriformis) for å se om du treffer på triggerpunkter som stråler ned til der du kjenner smerten. Finnes sikkert tips i andre forumtråder her eller på nett på hvordan du gjør det. Treffer du på nevnte triggerpunkter og jobber med de til de ikke stråler mer og er mindre ømme, så prøver du bøy igjen og er nøye med aktivering av setemuskulaturen i oppvarmingen. Ellers kan det være vel verdt pengene å få hjelp til plager, som potensielt kan ødelegge for treningen din eller forverres i den grad at du allikevel blir nødt til å oppsøke hjelp (og må ha et lengre behandlingsforløp)

Er ikke ømt å verken ta på eller massere (brukte en sprettball). Har testa så godt jeg klarer i setemuskulaturen, men merker ingen forbindelser til smerte derfra. Jeg har de siste treningene droppet knebøy pga. det siden jeg er såpass redd for å ødelegge noe. Skal ta meg en skikkelig samtale med veilederen min i morgen. Takk for veldig informative og saklige råd.

Å gå å ha vondt fordi man ikke gidder å bruke penger på helsa si er litt tullete. Et par hundrelapper for å få en vurdering av hva som er galt er det definitivt verdt. Når det er noe som er galt med bilen er det opplest og vedtatt at man får det reparert før hele dreten går i dass, men kroppen sin er folk villige til å la skrante å hangle i månedvis før man gjør noe. Du har bare én kropp, og reservedeler er det ganske så dårlig med. Stapedius kommer med gode tips ovenfor, om ikke de hjelper er det eneste fornuftige å få en vurdering av noen som kan undersøke deg skikkelig. Det er også alltid lettere å ordne opp i ting jo fortere man tar tak i det!

Kanskje litt krast på morgenkvisten, men det er bare godt ment ;)

Jeg er ei notorisk "fikse det selv eller vente til det går over"-dame, så har sikkert bare godt av litt krasshet. Jeg er jo bekymret nok til å spørre her, enda jeg kanskje visste at jeg kom til å få det svaret jeg ikke ønsket.

..men greit, samtale med treningsveileder og deretter fysioterapaut. Koste hva det kostebil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...