Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16år. Jeg er 190høy og veier 83kilo. Da jeg startet var jeg 75Kg. Maksløft i benk var 50kg, i pullups kalrte jeg 5 stk elns. Knebøy trente jeg med 60kg

De første 5mnd var jo bare tull. Gikk i biceps og benkpress hele tiden. Selvom jeg testet bøy, chins osv, så droppa jeg det.

Men nå etter de 5 mnd med kukerundt lurer jeg på hvordan jeg skal forsette å trene. Har nå trent i 1 år de 5 første mnd useriøst (som sagt)

Maksløft nå er: 95Kg benk, pullups 4x4 med 20kg ekstravekt, bøy 115-120, markløft 135kg. Jeg har blitt sterkere, men har ikke fått noe masse på kroppen. Jeg ligger i overskudd, i og med at jeg har lagt på meg 10kg og jeg går opp i styrke, men problemet er at jeg kun legger på meg fett. Magen har blitt en fettklumåp og armene er like små.

Kostholdet går forøvrig i tunfisk, kylling, brød helmelk nøtter, og seff litt annet godis. JEg spiser egentlgi det jeg føler for.

Hvordan skal jeg trene framover, hvordan skal kostholdet være? Jeg vil gjerne bli litt større, synes det er på tide nå etter 1år. Har trent 5x5 5mnd. Nå vil ejg gå for masse og volum, har ingen planer om å delta i styrkeløft etc :p.

Takk for svar.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16173-hvordan-skal-jeg-forsette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen . Der vil du trolig finne mye nyttig info :) Og så spørs det seff hva målsettingen din er? Er mange måter å bare bli større på ;)

Hvis du legger på deg for mye fett, er et jo kostholdet du først og fremst må se på. Når du også sier at du spiser det du føler for, tror jeg mesteparten av problemet ligger der, for det ser jo ut til at du har blitt sterkere og fått mer progresjon på treningen dine. Hvor mye overskudd du ligger i har også noe å si :)

Sjekk ut Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen . Der vil du trolig finne mye nyttig info :) Og så spørs det seff hva målsettingen din er? Er mange måter å bare bli større på ;)

Hvis du legger på deg for mye fett, er et jo kostholdet du først og fremst må se på. Når du også sier at du spiser det du føler for, tror jeg mesteparten av problemet ligger der, for det ser jo ut til at du har blitt sterkere og fått mer progresjon på treningen dine. Hvor mye overskudd du ligger i har også noe å si :)

Joa, har blitt sterkere, men har ikke fått noe særlig volum, og det burde jo uansett komme? Det er jo samma hvor jeg får proteinene fra (Kylling -> grandis)

Så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre? Gå over til å spise 100% rent, vil det føre til at jeg legger på meg mere masse, eller burde jeg bytte program som funker på volumtrening?

Det kommer jo an på om du trener høy eller lav rep også, altså volum eller styrke, eller om du varierer treningen nok. Og man blir hva man spiser, har jeg erfart. Jeg har hvertfall merket at jeg bygger mer volum når jeg spiser mer rent. Vegard Lysne.

Joa, har blitt sterkere, men har ikke fått noe særlig volum, og det burde jo uansett komme? Det er jo samma hvor jeg får proteinene fra (Kylling -> grandis)

Så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre? Gå over til å spise 100% rent, vil det føre til at jeg legger på meg mere masse, eller burde jeg bytte program som funker på volumtrening?

Nei det er ikke det samme hvor du får proteinene fra.

Det er forskjellig aminosyreprofil på enkelte produkter. Du kan ikke sammenlignet proteinet i grandiosa med myseprotein som man finner i de fleste proteinpulverene. Det er forskjell på proteinene i fullkornprodukter og proteinene i kjøtt.

Du trenger ikke spise 100% "rent". Det skader ikke med en liten grandiosa, men om du baserer hele kostholdet ditt på grandiosa og fullkornprodukter så vil du nok ikke få like god fremgang sammenlignet med fremgangen du ville fått om du har byttet ut grandiosaen med kjøtt og grønnsaker og fullkornproduktene med fisk.

Nei det er ikke det samme hvor du får proteinene fra.

Det er forskjellig aminosyreprofil på enkelte produkter. Du kan ikke sammenlignet proteinet i grandiosa med myseprotein som man finner i de fleste proteinpulverene. Det er forskjell på proteinene i fullkornprodukter og proteinene i kjøtt.

Du trenger ikke spise 100% "rent". Det skader ikke med en liten grandiosa, men om du baserer hele kostholdet ditt på grandiosa og fullkornprodukter så vil du nok ikke få like god fremgang sammenlignet med fremgangen du ville fått om du har byttet ut grandiosaen med kjøtt og grønnsaker og fullkornproduktene med fisk.

Aha, men nå må vi huske at proteinene fra grandiosa kommer fra bra kilder, eller ikke?

Men ja skjønner poenget: Så det burde gå mere i Tunfisk, kjøtt, osv istedenfor grandiosa.

Noe spess program du anbefaler som bygger mere volum?

Annonse

Aha, men nå må vi huske at proteinene fra grandiosa kommer fra bra kilder, eller ikke?

Men ja skjønner poenget: Så det burde gå mere i Tunfisk, kjøtt, osv istedenfor grandiosa.

Noe spess program du anbefaler som bygger mere volum?

x-size.

Nå er det heller ikke såpass mye kjøtt på grandiosaen så jeg vil ikke kalle det en god kilde for proteiner.

Det er vanskelig å bli skikkelig bjønnsterk uten å få volumøkninger,selv om man holder seg på lavrep.

Men om du spiser 100 gram kylling,vil du få i deg vesentlig mer proteiner enn du spiser 100 gram med grandis.

Vet ikke hva du mener med "rene" matvarer, men å holde deg til gode proteinkilder fra kjøtt,fugl og fisk, vil være et smart sted å begynne. Prøv å oppnå 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt, trenger du hjelp til å finne ut hvor mye av hva du får i deg hver dag,er www.diett.no et ålreit sted å starte på:)

Det er vanskelig å bli skikkelig bjønnsterk uten å få volumøkninger,selv om man holder seg på lavrep.

Men om du spiser 100 gram kylling,vil du få i deg vesentlig mer proteiner enn du spiser 100 gram med grandis.

Vet ikke hva du mener med "rene" matvarer, men å holde deg til gode proteinkilder fra kjøtt,fugl og fisk, vil være et smart sted å begynne. Prøv å oppnå 2 gram proteiner per kilo kroppsvekt, trenger du hjelp til å finne ut hvor mye av hva du får i deg hver dag,er www.diett.no et ålreit sted å starte på:)

Støtter denne ;)

Husk at det vanlige er å lege på seg 5-10 kg muskler det første året man trener seriøst. Nå har du kun trent seriøst i et halvt år om en trekker fra perioden med kukerundttreninga. Om du da i tillegg ikke er blant de heldigste som havner på høyeste delen av rangen så er det kanskje ikke realistisk med mer enn 3-4 kg på det halvåret du har trent seriøst.

Så tålmodighet er veldig viktig å lære seg. Du har økt veldig bra i styrke og fortsetter du denne progresjonen så vil du helt sikkert bygge mer muskelmasse også.

Men synes ikke det var noe dårlig forslag å prøve ut x-size programmet. Litt mer volum en periode kan være helt greit og du får fortsatt trent med tunge vekter to dager i uken på x-size.

Støtter også forslagene om å rydde opp litt i kostholdet. Som sagt over er det begrenset hvor mye muskelmasse man kan bygge i året og å bulke på usunn mat så blir det fort mer fettlagring en muskelbygging (jada, gjør samme feilen selv...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...