Gå til innhold

Alternative øvelser til box jumps, double unders etc


Speedbird

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips til alternative øvelser til box jumps, double unders, tuck jump osv?

Hensikten er å unngå "high impact"-øvelser for å prøve å bedre plantar fasciitt.

Øvelsene må la seg gjøre i en crossfit metcon økt. Og helst ivareta hensikten til den opprinnelige øvelsen.

Har prøvd å bytte ut box jumps med step ups, men step ups er jo vesentlig tyngre for lårene og setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips!

Hvis du vil unngå high impact øvelser, så burde du ikke hoppe i det hele tatt.

Du kan jo trene box squats og andre styrkeøvelser for underkropp, for å øke eksplosivitet og styrken, som vil føre til bedre hopp.

Derfor jeg trenger alternative øvelser til alle hoppøvelsene. Jeg har tenkt på jumping squats for der lander man ikke så hardt som på box jump. Har også prøvd box jump up, step down.

Har også vurdert eksplosiv tåhev med kettlebells.

Hold deg unna til du blir bedre? Mye annet du kan gjøre i stedet for....jeg kiunne heller ikke ta box jumps en periode, men byttet det ut med kettlebell swings som fungerte bra da det ikke tok for mye på armene (regner da med at i en crossfitøkt vil det være mye pull ups, push ups o.l. men se an de andre øvelsene i økten og vel en øvelse som gir variasjon fra dette).

Lette KB swing er jo et godt alternativ egentlig. Forutsatt at det ikke er et annet element. Ev kettlebell snatch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke lande på noe myke mater, osv. ?

Jeg tror ikke det vil hjelpe. For det første vil det hemme hoppet og for det andre så vil jeg tro strekken i plantar fascia blir den samme.

vanlig hoppetau-hopp gir jo noe mindre støt da hoppene er mindre enn når man løper. Kan prøve det og.

Eller bare ta helt pause. Får kjøre det opp med KB swing og wall balls...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best å ta pause til du er helt frisk. Har selv hatt plantar fasciitt i over 3 år (kronisk), og det er ikke å anbefale. Har prøvd alle typer behandling, og ingenting har virket til nå. Lite kult å ikke kunne være med på aktiviteter sammen med venner og å ha vondt hver morgen når du står opp, fordi at du har pushet deg under skade. Kan selv verken gå på ski, skøyter, tur i fjellet osv. uten å måtte sette meg hvert 3 min. Nå er det ikke gitt at det vil bli like plagsomt for alle, men mitt råd er å være forsiktig :)

Høres ut som en ordentlig sutrekopp når jeg skriver dette :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pause fra alt som er ubehagelig/vondt. De jeg har vært til behandling hos sier at det er lettere å behandle i starten (før det blir kronisk), så om du ikke allerede er til behandling ville jeg oppsøkt lege og/eller fysio ganske kjapt :)

Men som sagt, det er ikke nødvendigvis slik at alle får like mye problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pause fra alt som er ubehagelig/vondt. De jeg har vært til behandling hos sier at det er lettere å behandle i starten (før det blir kronisk), så om du ikke allerede er til behandling ville jeg oppsøkt lege og/eller fysio ganske kjapt :)

Men som sagt, det er ikke nødvendigvis slik at alle får like mye problemer med det.

Har vært til behandling. Alt fra hard massasje til nåler. Det er mye bedre, men det kommer hele tiden tilbake når jeg begynner å hoppe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkbølgebehandling øker hvertfall blodsirkulasjonen, som skal gjøre det lettere for kroppen å helbrede seg selv. Nå vet ikke jeg veldig mye om det, men anbefaler å prøve, da det i starten gav meg litt bedring. Noe ingenting annet har gjort.

Håper du finner utav det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...