Gå til innhold

Smerter i kne etter løping


Marhal

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i mange år nå løpt minst 2-3 ganger i uken i gjennomsnitt, pluss spilt aktivt fotball, og har aldri i mitt liv slitt med skader.

Men for 3 dager siden fikk jeg plutselig helt latterlig vondt på baksiden av kneet/nederst på låret/kneet! Måtte brått avslutte løpeøkta fordi det var så smertefullt. Det skjedde bare helt plutselig uten noe forvarsel. Hadde en fridag i går og kjente ingen smerter, men har nettopp vært ute å løpt en tur på 6 kilometer nå. Det gikk fint frem til 4-5 kilometer, men så beit det skikkelig på samme sted igjen, og jeg måtte avslutte økta fordi jeg ikke hadde sjans til å løpe videre.

Jeg har nettopp fått nye tilpasset joggesko fra løplabbet og brukt dem cirka 10 ganger. Løpinga de siste ukene har vært på asfalt eller tredemølle. Siden 25. desember har jeg hatt 6 løpeøkter, og siden fotballsesongen slutta i oktober har jeg hatt 3-4 løpeøkter i uka pluss 2 fotballtreninger. Jeg har også den siste tiden trent en god del knebøy/markløft. Kan det være dårlig teknikk på den biten at dette plutselig har skjedd?

Kan også legge til at jeg var en uke i London for 3 uker siden, og da gikk jeg sikkert minst 1 mil hver dag med sko som hadde null demping. Hadde litt vondt i beina etter denne turen.

Noen som veit hva dette kan være? Nå synser jeg litt, men kan det være overbelastning, slik at jeg bør ta et par dager fri? Bør jeg dra til legen med det? Håper virkelig ikke dette er noe alvorlig, for med sesongstart rett rundt hjørnet har jeg ikke tid til å være skadet... :(

Takker hjertelig for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smerter på baksiden av kneet er ikke så veldig vanlig. Det man ofte ser på baksiden av kneet er det som kalles en bakers cyste som en en utposning av leddhinna i kneet. Dette kommer oftest ved betennelsestilstander i kneet eller ved andre tilstander som skaper hevelse inne i selve leddet. Har du tidligere hatt noen andre kneplager? Anbefaler deg å roe ned løpingen en liten periode og se om det blir bedre. Du kan antageligvis trene alternativt med sykkel om du ønsker å holde utholdenhetstreninga i gang. Om du ikke blir bedre med litt hvile ville jeg fått noen til å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter på baksiden av kneet er ikke så veldig vanlig. Det man ofte ser på baksiden av kneet er det som kalles en bakers cyste som en en utposning av leddhinna i kneet. Dette kommer oftest ved betennelsestilstander i kneet eller ved andre tilstander som skaper hevelse inne i selve leddet. Har du tidligere hatt noen andre kneplager? Anbefaler deg å roe ned løpingen en liten periode og se om det blir bedre. Du kan antageligvis trene alternativt med sykkel om du ønsker å holde utholdenhetstreninga i gang. Om du ikke blir bedre med litt hvile ville jeg fått noen til å se på det.

Har aldri i livet hatt en eneste nevneverdig skade i kneet eller andre steder (er 20 år). En betennelse er nok sannsynlig, særlig etter mye bytte av underlag og sko den siste tiden. Jeg bør med andre ord ta det rolig til over helga og se det an, og hvis det fortsatt gjør vondt bør jeg oppsøke legen?

Jeg prøvde meg på en liten rolig joggetur på 2 kilometer nå. Gjorde vondt, men ikke like vondt som i går. Kan hende jeg hadde fått større smerter om joggeturen var lengre enn 2 kilometer, dog. Skal holde beinet i ro til over helga nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri i livet hatt en eneste nevneverdig skade i kneet eller andre steder (er 20 år). En betennelse er nok sannsynlig, særlig etter mye bytte av underlag og sko den siste tiden. Jeg bør med andre ord ta det rolig til over helga og se det an, og hvis det fortsatt gjør vondt bør jeg oppsøke legen?

Jeg prøvde meg på en liten rolig joggetur på 2 kilometer nå. Gjorde vondt, men ikke like vondt som i går. Kan hende jeg hadde fått større smerter om joggeturen var lengre enn 2 kilometer, dog. Skal holde beinet i ro til over helga nå.

Ville gitt det en uke uten løping, tren eventuelt alternativt i mellomtiden. Fortsetter plagene ville jeg fått noen til å se på det. Legen kan nok ike hjelpe mye, ville dratt til en fysioterapeut eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gitt det en uke uten løping, tren eventuelt alternativt i mellomtiden. Fortsetter plagene ville jeg fått noen til å se på det. Legen kan nok ike hjelpe mye, ville dratt til en fysioterapeut eller lignende.

Okey, får heller sykle istedenfor den kommende uka. Kan jeg bruke romaskin? Fotballtreninger bør jeg vel også stå over frem til jeg ikke kjenner noe?

Merkelig sted å være skadet på, for jeg kan jo bevege beinet, kneet og alt sammen som normalt, men får vondt på venstresida på baksiden av kneet ved overgangen til nedre del av låret når jeg går/jogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smerter på baksiden av kneet er ikke så veldig vanlig. Det man ofte ser på baksiden av kneet er det som kalles en bakers cyste som en en utposning av leddhinna i kneet. Dette kommer oftest ved betennelsestilstander i kneet eller ved andre tilstander som skaper hevelse inne i selve leddet. Har du tidligere hatt noen andre kneplager? Anbefaler deg å roe ned løpingen en liten periode og se om det blir bedre. Du kan antageligvis trene alternativt med sykkel om du ønsker å holde utholdenhetstreninga i gang. Om du ikke blir bedre med litt hvile ville jeg fått noen til å se på det.

Spør litt av nysjerrighet, er dette det samme som ganglion? Bare på et annet sted i kroppen selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okey, får heller sykle istedenfor den kommende uka. Kan jeg bruke romaskin? Fotballtreninger bør jeg vel også stå over frem til jeg ikke kjenner noe?

Merkelig sted å være skadet på, for jeg kan jo bevege beinet, kneet og alt sammen som normalt, men får vondt på venstresida på baksiden av kneet ved overgangen til nedre del av låret når jeg går/jogger.

Du kan prøve romaskin, men sykkel er nok snillere om du skal være sikker. Enig i at det er litt merkelig skadelokalisasjon ja, men slike ting er jo spennende for sånne som meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør litt av nysjerrighet, er dette det samme som ganglion? Bare på et annet sted i kroppen selvfølgelig.

Prinsippielt relativt like, men ganglioner springer ofte ut fra seneskjeder. De kan også springe ut fra et ledd, da er ligner de mer, men de har ofte et fastere innhold enn en bakers cyste. Bakers cyste defineres jo også noen ganger som en bursa (slimpose) så overgangene er litt flytende her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Ville gitt det en uke uten løping, tren eventuelt alternativt i mellomtiden. Fortsetter plagene ville jeg fått noen til å se på det. Legen kan nok ike hjelpe mye, ville dratt til en fysioterapeut eller lignende.

Tok fri i 3 dager etter siste innlegget jeg skrev i denne tråden. Da jeg begynte å løpe igjen etter det, så kjente jeg ingenting. Forrige uke hadde jeg 5 løpeøkter (ikke spesielt intensivt) og 2 fotballtreninger. Har de siste dagene begynt å fått vondt på akkurat samme sted.

Tidligere i dag var jeg på en halvtimes løpetur, og da fikk jeg veldig vondt på slutten av turen. Hadde i kveld fotballtrening innendørs på hallgulv, men da kjente jeg absolutt ingenting.

Kan det være at beinet mitt ikke tåler å løpe på glatt asfalt, fordi jeg får et litt unaturlig løpesteg? For jeg merker absolutt ingenting, utenom på slutten av løpeturene jeg har. Har aldri tidligere hatt noe vondt der.

Noen tips om hva jeg bør gjøre? Heller løpe på tredemølle (hvis det ikke gjør vondt) og vente til utendørsløping igjen til det blir vanlig føre igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...