Gå til innhold

Jern


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det absolutt mest tilgjengelige jernet finner du i rødt kjøtt. Dette er såkalt hem-jern, og mesteparten tas opp i tarmen. Lever inneholder ganske mye jern, så du kan prøve å inkludere litt lever i kostholdet ditt og se om det hjelper (lever er veldig rikt på vitaminer og mineraler, så det er uansett et godt tilskudd til kosten!).

For å øke biotilgjengeligheten til jern fra vegetabilske kilder/tilskudd, bør du ta det sammen med c-vitamin, siden dette hjelper til med å redusere jernet ned til en form som kan tas opp. Fytat fra kornprodukter reduserer opptaket, og det samme gjør garvesyre fra kaffe/te. Om du spiser mye brød/korn eller drikker masse kaffe/te, kan du prøve å redusere på dette en periode.

Når det gjelder det første spørsmålet ditt, så er nok svaret nei. Som jente og toppidrettsutøver (?) har du økte behov for jern, da det er veldig sentralt i energimetabolismen.

Ellers har jeg skrevet mer utfyllende om jern på min egen blogg, her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jernmangel, og tar pills for det - men jeg gjør akkurat som du nevner. Er flink i en periode til det blir bedre, glemmer det, og så blir det like ræva igjen.

Men merker du det ikke på formen? Jeg blir skikkelig svimmel av å gå sånn. Har også besvimt, så jeg har det absolutt bedre når det er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ta ekstra jern for å kunne gi blod. Jeg spiser veldig lite rødt kjøtt, hovedsaklig fordi det er så dyrt. Jerntabletter er den enkleste måten for meg å få i seg nok (jeg får dem gratis av blodbanken). Jeg bruker Ferromax, og tar dem sammen med C-vitamin, da tar man opp jern bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må ta ekstra jern for å kunne gi blod. Jeg spiser veldig lite rødt kjøtt, hovedsaklig fordi det er så dyrt. Jerntabletter er den enkleste måten for meg å få i seg nok (jeg får dem gratis av blodbanken). Jeg bruker Ferromax, og tar dem sammen med C-vitamin, da tar man opp jern bedre.

Rødt kjøtt er da ikke noe dyrere enn annen mat. Svinekjøtt er ganske billig, lammekjøtt (fårikålkjøtt) er ganske billig, og nå når det nærmer seg jul får du jo gjerne svineribbe kastet etter deg bare du nærmer deg butikken!

C-vitamin kan ha en effekt (dette er ikke helt sikkert), men bare på jern fra vegetabilske kilder. Opptaket vil uansett ikke komme opp på nivå med jern fra kjøtt, da hem-jernet tas opp via egne mekanismer som er mye mer effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...