Gå til innhold

Tips til å holde deg til kostholdsplanen?


Mads

Anbefalte innlegg

Jeg har liten viljestyrke, og synes det er vanskelig å holde meg unna dårlig mat som pizza og sjokolade. Til tider klarer jeg å holde meg, men så glipper det. Da tenker jeg at jeg får spise mindre i morgen (spiser gjerne mer dårlig mat..).

Har dere noen tips eller tanker som gjør at dere faktisk holder dere til kostholdsplanen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Periodisk faste? Har hvertfall funket sykt bra for meg. Om du skipper frokosten og tar en sen lunsj så har du egentlig gjort det store. Jeg vil også anbefale å ha et litt kortere spisevindu enn vanlig og da faste lenger (1-2 timer) da sultfølelsen forsvinner jo lenger du holder deg unna å spise carbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har liten viljestyrke, og synes det er vanskelig å holde meg unna dårlig mat som pizza og sjokolade. Til tider klarer jeg å holde meg, men så glipper det. Da tenker jeg at jeg får spise mindre i morgen (spiser gjerne mer dårlig mat..).

Har dere noen tips eller tanker som gjør at dere faktisk holder dere til kostholdsplanen deres?

lag deg eggefluff av eggehviter, sjokoladeproteinpulver, stevia, sukrin, kanel og bær som godis mat, det smaker himmelsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste, absolutt! .. har akkurat begynt å teste det ut, og det fungerer godt i forhold til at man ikke "har lov" til å spise før et bestemt tidspunkt. Om ikke det er noe for deg, så er jo kanskje en plan over hva du skal spise til hvert måltid, og kjøpe inn middag til hver dag i uken, slik at det ikke blir et spontant pizzamåltid.

Ellers tygger jeg alltid tyggis etter middag, slik at jeg slukker søtsuget. Om du er veeldig godtesyk, så finnes det jo mange alternativ som er bedre en sjokolade og pizza;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tygger tyggis ofte, så søtsug har jeg ikke. Er vel heller lysten på noe salt og varmt, som pepperoni-pizza. Jeg har en kostholdsplan med mat jeg liker, men jeg klarer ikke lage noe spennende ut av det. Det blir som oftest ting som:

3 egg + 3 osteskiver + 170gr kylling + 250gr frukt.

Blir ensformig. Jeg har såkart kylling, karbonadedeig og fisk på planen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Karoline skriver er disiplin og viljestyrke viktig faktor.

Også riktig målsettning, ha gjerne delmål om hovedmålet ligger langt frem i tid.

Er det bare motivasjonen som svikter? Eller er det det at du også får et uoverkommelig sug etter mat?

Det er jo viktig å ha en velbalansert diett tilpasset dine behov.

Noen vil f.eks ha lett for å falle av lasset om de spiser mellom ca 50-120 g kabrohydrater pr. dag, men klare seg helt strålende om de ligger over eller under denne mengden.

Er noen som trives best med underskudd, og kan holde denne perioden lenger, om de har endel fett i kostholdet.

Det å ha store variasjoner i karb. mengden kan utløse sultfølelse hos mange.

Om du spiser over budsjetert en dag og tar igjen det med veldig stor underskudd andre dager kan dette igjen være utløsende faktor til atter en sprekk. Om du sprekker så ikke prøv å ta det igjen, bare "børst av skuldrene" og fortsett på dietten.

For noen kan det å ha stor variasjon i matutvalget/spisetider føre til økt appetitt, det å spise de samme matvarene og ha samme spise mønster hver dag kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...